Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Starter en ny tråd, stjeler navneforslaget som boven kom med :wink:

Er selv fornøyd elbilist med to år fartstid med å ratte elbil.
Har Kia Soul EV, kjempefornøyd, rekkevidde som duger for det aller meste, men pga manglende hurtigladere kan det bli noen omveier når vi skal på skitur.
Har derfor vurdert ny bil med lengre rekkevidde, spesielt siden jeg kan få godt betalt for den bilen jeg har.

Det er mulig å få Renault Zoe med 400 km NEDC januar 2017, Opel Ampera e med usikker pris og levering, Tesla 3 ute i det blå…

5 Likes

Hihi, you’re welcome.

Selv bor jeg i Bergen med vår flotte rushtidsavgift, men klarer enda ikke å regne hjem elbil fordi min bil nr 2 er en gammel lørje som svigers fremdeles fikser, og derfor kostnadene er utrolig lave på.

Men skulle den ryke, så er jo elbil omtrent gratis her borte.

1 Like

Kjøpte nylig en Leaf med 30kWh batteri, som vi bruker til pendling til jobb hver dag. Knallbil! Vil gjerne bytte ut Diesel Suv’en også, helst med en Tesla Model S eller X… men da må de ringe fra Hamar først. :slight_smile: De neste årene blir kjempespennende i elbilmarkedet :slight_smile:

2 Likes

Det er litt derfor jeg ikke er så bullish på hydrogenbiler lenger, momentumet på elbiler nå er sånn at det skal litt til å ta det igjen.

Men det er dumt, for i utgangspunktet mener jeg hydrogen hadde vært mye bedre og mer fleksibelt.

4 Likes

Trenger ikke hamar når du har funcom :stuck_out_tongue:

6 Likes

Strøm - Hydrogen - Strøm konverteringen kaster jo bort masse energi. Det som trengs er bedre batterier. :wink:

2 Likes

Hydrogen er sikkert fint, men hvor komplisert blir en bil med brenselcelle i tillegg til et komplett drivverk som en elbil? En får både en potensiell utgiftsbombe i brenselcellen pluss batteriet og kraftelektronikken…

Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe hydrogenbil noengang. Men jeg sa det samme om elbil (!!!), så ting endrer seg. Hele tiden.

Brenselcellen er jo en faktisk bombe :smiley:

Tja… :wink:

Nå er det jo strengt tatt ikke en bil, men erfaringen min er at MC er ganske greit også.

Fordeler:

  • Gratis bom
  • Billigere ferje
  • Gratis parkering (i 95 % av tilfellene, og alle parkeringshus med sånn “2/3 bom”)
  • Kollektivfelt
  • Fritatt EU-kontroll
  • Lavt forbruk
  • Lav egenkost

Ulemper:

  • Eget førerkort tar tid å ta
  • Eget førerkort koster penger (men er innspart ganske kjapt om man kan erstatte en bil)
  • Våt når det regner (med mindre gode kjøreklær)
  • Begrenset sesong (dog i Stavanger er ikke det såå gjeldende, jeg kjørte samtlige av siste 12 mnd, med unntak for ca 10 dager)
  • Økt risiko (men langt fra så ille som enkelte tror)
  • Liten lastekapasitet (men jeg har hatt med ganske mye rart alikevel)
3 Likes

MC har jeg vokst fra, unntatt i skogen da…
En har de fleste fordelene med elbil, enda…
Nå har jeg dekket ferje, bompenger, parkering og slike utgifter av arbeidsgiver.
Det er ikke de tingene som gjør at jeg kjøper elbil igjen, selv om det er deilig med kollektivfelt når en prøver å rekke ei ferje, gratis parkering (slipper å gå til parkeringsautomaten).
Grunnen til at jeg velger elbil er nullutslipp og supert å kjøre.
Er faktisk villig til å betale litt mer for elbil!:wink:

2 Likes

Her har jo Subaru sine motiver da de vel verken har elbiler eller hybrid, men de er inne på noe.

Hybrid med realistisk elrekkevidde på 10-15 km er kun tilsnikelse av avgiftslette.
Elbiler har null utslipp, som ny, ved bruk og som gammel.

1 Like

Om gamle bensinbiler byttes ut med nye så synker sammler utslipp. Så regjeringen er inne på noe

1 Like

Ja, det er faktisk ikke miljøvennlig å holde liv i den gamle Volvoen.
Det er bedre å få nye biler med lavere/nullutslipp på veiene.

En mulighet er dom Danmark: høyere årsavgift dess mer bilen slipper ut.

Med 15km rekkevidde kan jeg kjøre elektrisk til jobb, trening og aktiviteter som ungene går på :slight_smile:

2 Likes

Du kjøper vel ikke en hybrid Mercedes med noen hundre bensinhester med ultrakort elrekkevidde for kun å kjøre 10-15 km?
Overstiges elrekkevidde er forbruk/utslipp høyt…

Selv om man til vanlig ikke kjører mer enn 10-15 km ( selv en glc 350e har lengre rekkevidde enn det) så er det jo ikke utenkelig at man kjører lengre i helger/ferier hvor man kan kose med en “hybrid Mercedes med noen hundre bensinhester med ultrakort elrekkevidde”.

Diskusjonen startet uansett med at du mente at hybridbiler ikke burde ha avgiftslette. Jeg synes det er helt greit at de har det selv om et par av de kanskje ikke burde hatt det ( f.eks BMW X5 ) . BTW, jeg kjører bensinbil og ikke hybrid :wink:

2 Likes

Symbolpolitikk er også politikk pleier jeg å si. :stuck_out_tongue:

Selg alle El-biler med mindre enn 300 km rekkevidde som mangler muligheten til å bytte batteri på en enkel måte.

Kommer en helt ny generasjon nå av rekkevidde på el-biler som vil sende verdien på de gamle rett ned med mindre man kan oppgradere batteriet ved å bytte det ut. I dag er vel det kun Tesla som har den muligheten?

Solgte selv min KIA soul ev pga bla dette.

Opel Ampera E

Zoe

“Med det nye Z.E.40 batteriet leverer Renault Zoe en rekordlang NEDC rekkevidde i sin klasse med 400km, noe som er nesten dobbelt så langt som første versjon av bilen (210 km NEDC).”

Nå skal vi bort fra nullutslippsbiler, jeg synes det er ok etterhvert å redusere fordelene på nullutslippsbiler, men å gå fra avgiftsskjerpelse for elbil og avgiftslette på fossilbiler er jo det samme som å si:
Kjøp fossilbil, ikke elbil!

Lurer på om jeg skal droppe tanken på Ampera E evt Tesla 3 og satse på gammel Chevy Tahoe i stedet? Forurenser noe j…g og opptar mye plass på ferja(den koster jo bare det doble av en liten elbil), forpester nabolag og bymiljø.
Uten at det koster noe særlig.
Idioti!

2 Likes