Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom fundamental tråd

Min antagelse er noe som dette:

  • 2020 Q1: Conan Chop Chop, Moons of Madness konsoll, Conan Exiles Season 3 pass.
  • 2020 Q2: Conan Exiles paid content update (new map?), Outsiders spill.
  • 2020 Q3: Mutant Chronicles, eller i begynnelsen av neste kvartal.
  • 2020 Q4: Ingenting av betydning - eller ett nytt ikke-annonsert publishing spill i forbindelse med Dune filmen.
3 Likes

Yep jag spekulerade bara i nya releases men ja, en ny paid map skulle definitivt kunna ses som en helt ny release.

En ny paid map skulle kunna ses som en “sequel” och bli som en release nr 3 av CE.
EA -> Full Launch -> Sequel (paid map).
Jag tror även de kommer med sorcery i Q1-20 så där kan du lägga till en ny happening. Jag tror nämligen sorcery är en förutsättning för paid map då de också är en saknad feature. Eller så kommer den i samband med paid map

3 Likes

Okej då har jag “special studerat” Redeyes tre senaste analys uppdateringar och förutom lite fel här och var så kan man väl konstatera att de precis som oss har svårt att estimera 2020.

Vi börjar med analysen efter Q120:

Här estimerar Redeye 44 musd i omsättning för 2020. De är troligtvis baserat på detta:

  • Mutant Chronicles i H120
  • Conan Single player H220
  • Conan Exiles kommer dö helt och hållet
  • 2 publishing släpp.

De går tyvärr inte se något om när de gissar att dessa spelsläpp ska släppas i 2020 då de inte skriver något om det men de finns en bild längst ner som säger detta:

Om vi tittar på analysen efter Q220 så kan man se att de sänkt estimaten för 2020 från 44 till 38.7 musd helt på grund av att Funcom ställde in Conan single player. Så man värderade spelsläppet till att bidra med omkring 5 musd ? (Jag har definitivt större intäktsförhoppningar från THE Outsiders än så).

Det trista är att längre ner i rapporten är de exakt samma text och att Conan SP är med… och de enda som ändrats i 2020 mer än att Conan SP blev inställt är att MC kommer i H220, men de kan vi inte veta eftersom de inte skrev de i förra analysen…

Nu till det intressanta. Efter Q3 rapporten har Redeye sänkt estimaten ytterligare. Från 38,7 till 31. De har sänkt publishing från 17 till 7.5 musd men bara höjt Games från 21 till 23.5 musd.

De räknar alltså med inget mer publishing släpp än MoM och CCC i 2020. Även om de inte blir några mer släpp verkar de har inte tagit i hänsyn till eventuella expansioner/DLC inom publishing. Detta kommer dom få revidera upp kraftigt med The Outsiders och ett eventuellt Dune spel. Här kan jag istället se estimat på 15-20 musd för jag tror benhårt på att The outsiders kommer bidra mer än 5 musd som Redeye trodde Conan SP skulle göra. Lägg därtill ett Dune publishing spel på ett starkt IP

Kikar vi på Games så skriver Redeye att CE ska bidra med 13 musd. Kikar man på helåret så har de mer eller mindre lagt en baseline på ca 3 musd per kvartal. Här har de Inte tagit hänsyn till att CE inte är kannabaliserat, mounts uppdateringen går bra, det kommer ny map (paid). Jag tror att CE kommer bidra med minst 18 musd i 2020, alltså lika som i 2019.

Så 23.5 - 13 musd innebär att Mutant Chronicles och övriga gamla interna spel ska bidra med 10.5 musd.

Mina estimat för 2020 om MC, The outsiders, Dune samt ny paid map släpps:

  • Conan Exiles : 18 musd
  • publishing 15-20 musd
  • MC + gamla : 10.5 musd

Simma : 43.5-45.5 musd.

Jag är 100% säker att Redeye kommer få revidera upp sina estimat för 2020, särskilt efter Stians besök hos ABG.

Jag tror på ett fortsatt riktigt starkt CE vilket gör att MC inte behöver bidra med 10 musd redan i 2020. Jag hoppas på en längre tail där.

Får bli återbesök av denna tråden om ett tag och se hur de gick.

7 Likes

Ja, det skal ikke mere til enn at Stian melder at Outsiders kanskje er klar for release tidligere enn folk faktisk tror, så er sjansen store for at forutsetningene for 2020 endrer seg ganske dramatisk. Litt av sjarmen med dette gamet.

Men jeg lurer på om det er noen som har gjort seg opp noen tanker om hva vi kan forvente av MYZ-universet i 2020? Dette mener jeg pr. dags dato er deres nest sterkeste kort, og det vil skuffe meg om vi ikke får noen nyheter/planer/roadmap her utover neste år. Hva neste steg kan være er jeg litt usikker på, men noe håper jeg det er.

5 Likes

Jeg tror BL for lengst har fått grønt lys til å begynne på en oppfølger. Noe annet gir liten mening. Godt mulig de slipper en DLC eller to til også, men størst potensial i et nytt spill.

Når man får reveal? Vanskelig å si.

2 Likes

Stian om Tencent och vad de kan göra för Funcom:

“They have alot of industry expertise and they have also a very strong reputation… they never meddle in operations but if we invite them to discuss a certain topic they have a lot of great teams that are very willing to help and come to our company so that we can discuss and so on, evaluation teams, marketing teams, publishing teams and so on so there is a lot of competence that we can access and make sure that we can bring even better games to the market in the future. Obviously they have a strong network and its easier for us to get attention with Tencent as a partner and access to China…”

*…and of course to be financially strong is good and if we see big opportunities that require additional investing or gun power were in a completely different situation then before"

  1. Tencent lägger sig inte i operationella beslut. Stian nämnde i början fortfarande 1-2 years development så de stämmer ju med det mailet jag fick att man inte alltid visar den där “Funcom strategy sliden” så man inte upprepar sig för mycket.
  2. Tämligen säker att dessa marketing, publishing och evaluation teams kommer göra något för Funcom framöver.
  3. Funcom vill nå ut i Kina med Tencents hjälp.
  4. Inga problem att ta in pengar framöver om de ser något spännande så de har iaf lite M&A aktivitet.
6 Likes

3 posts were merged into an existing topic: Funcom småprat 2019/2020

Funcom borde göra en kapitalmarknadsdag för att väcka intresset hos institutioner. Hur många såg egentligen ABG presentationen förutom oss?

Gör en fin kapitalmarknadsdag om hur man vill skapa värde i framtiden precis som THQ och Stillfront.

Forsøker man dette i Norge vil ingen dukke opp. Bare å flytte til Sverige først som sist.

Problemet er de at må vente med dette til det passer inn med hvordan de har tenkt å gjøre markedsføringen !!

Føler du er litt stuck i at det å flytte til Sverige løser alt…

11 Likes

Troligtvis bara den handfull antal personer man såg bakhuvudet på i streamen… Och med tanke på tätheten av gråa hårstrån så kanske det inte var helt bullseye med tanke på vilka som i huvudsak köper funcom ;).

Skämtåsido så är det lättare för oss runt 30-40 som kanske förstår branchen och man kan kapitalisera på spelmediet. Det är inget fel i att vara försiktig, men Funcom måste jobba mer med att hitta rätt kanaler för att hitta köpare där de når igenom på ett bättre sätt

1082 på shareville som eier funcom, spennende å se om det stiger

6 Likes

Er det mulig å hente ut historisk data?

Desverre ikke så langt jeg vet, derfor jeg pleier å lage en liten notis på det

Funcom shareville 13.01: 1161

Sprek vekst på en drøy uke.

3 Likes

Avanza går motsatt vei, 1292 til 1259 i løpet av en måned :stuck_out_tongue:

Gidder du sammle dem i et excel ark, gjerne med Avanza eiere på en annen linje

1 Like

I Redeyes första rapport om Funcom kan man hitta detta textstycke om MC på sida 16:
“The game is being internally developed on a relatively low budget of about USD 10-12 million according to our estimates.”

Är detta en typo tro? 10 musd borde nog inte anses om sen ‘low budget’ i jämförelse med andra titlar från Funcom.

10-12 MUSD er relativt low budget i spillverdenen. For Funcom så er det jo en mellomstor tittel. AoC og TSW hadde vel budsjetter på 20-30 MUSD. For Funcom 2.0, så er det jo en noe større tittel. Hvis de lykkes med MC, så antar jeg budsjettet til Dune blir økt, hvis ikke tror jeg det også blir en tittel omkring der i størrelse.

3 Likes

Press release: Moons of Madness console release moved

2 Likes