Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

Hej!

Jag undrar om det finns några analyser (gärna med rekommenderad kurs) på funcom? Både från privatpersoner och från institutioner. Gärna med estimat för Q3-Q4 2017 and beyond.

Tack!


Er eneste fra noen prominent aktør.

@Christian sies å ha noen slikt på insiderdelen av forumet her.

Var også en fra Owen Spencer i Prestigo, men det var vist lureri i forhold til opphav der og en skandale i grunn. Finner ikke linker til den analysen nå, men kan kanskje være noe intressant informasjon der.

Forsøker å lage en fundamental analyse akkurat her også, men er foreløpig forsiktig å komme med tall prognoser. Om du sammenligner Orion sin analyse, med CE salg som er i dag, husker at SWL sin suksess ikke er regnet inn, og ser hvor langt under deres kursforslag vi ligger, kan du forstå det er vanskelig å treffe på slike beregninger.
Her er foreløpig resultat av hva jeg holder på med her, og det er åpen redigering på linken, så ment at all investorer her kan komme med endringer.(Har backup om noen troller)

Jeg har gjort en begrenset fundamental analyse, som tar for seg Q3-inntektene med grunnlag i Q2-inntektene, utsagn fra Q2-rapporten om Q3-inntekter, steamspy, google trends og review-tall på xbox. Du kan lese hele greia her: https://beta.tekinvestor.no/t/inside-funcom/1552/1363 hvis du er insider.

For Q4 og framover, så finnes det ikke noe data. For Q4 så kan man gjøre endel antakelser, f.eks. at SWL og CE nok vil gjøre det dårligere enn i Q3, siden de begge hadde lanseringer i Q3. For CE tror jeg salget blir bedre i Q4 på PC enn i Q2, men ikke like bra som Q3. For SWL, så kan man se på dataene for september 2017 og estimere videre derfra. For AoC og AO, så kan man anta ca samme inntekter som Q3.

For Q1 2018, så har jeg tre hovedscenarioer:

  1. Funcom lanserer CE, men blir nok en gang skuffet over hva de selv leverer og har diverse tekniske problemer på alle plattformer.
  2. Funcom lanserer CE uten store tekniske problemer.
  3. Funcom utsetter lanseringen av CE pga tekniske problemer.

Her kommer tenk-på-et tall delen av analysen. Å kalle den “fundamental” er litt å ta i. Bør tas med en klype salt.

Hvis man ser på scenario #2, så innebærer det å gå ut av EA på xbox og PC, lansere på PS4 og starte retail salget på alle tre plattformer. Jeg antar også at Funcom vil bruke vesentlige summer på reklame. Jeg forutsetter også at de får ca 8 uker med salg i kvartalet, slik som med EA-lanseringen på PC.

PS4-salget digitalt: 50% av Q1 2017 = 240k
PS4-salget retail: 40% av Q1 2017 = 190k
PC-salget digitalt samme som Q3 2017 = 150k
PC-salget retail: 20% av Q1 2017 = 120k
Xbox-salget digitalt: samme som Q3 2017 = 160k
Xbox-salget retail: 80% av Q3 2017 = 130k
Totalt, ca en million solgte.

Scenario #1 minner endel om Scenario #2, men spesielt PS4-salget og retail-salget blir vesentlig lavere. Funcom vil også kjøre på med mindre reklame. Kanskje 500k solgte?

Scenario #3 gjør nok at Funcom går glipp av et godt release-vindu, og øker utviklingskostnadene for CE med ca ett kvartal. Salget blir kanskje på 800-900k?

Min største “bekymring” er mao at Funcom gjør en typisk “Funcom”-release. Nå viste de med TSW at de kan lansere noe som i hovedsak er bra teknisk. Den gangen slet de hovedsakelig med ting man kun opplever i et MMO. De har også sagt at dette er noe de virkelig har fokus på.

… en ting til, Funcom kan ha uflaks, og lansere samtidig med et spill som stjeler all oppmerksomheten. CE hadde kanskje solgt halvparten hvis det hadde lansert uka etter PUBG. :stuck_out_tongue:

7 Likes

Tenkte jeg skulle sjekke hvordan det gikk med ARK etter at spillet gikk ut av EA, og de økte prisen til 400kr fra 300kr (de har kjørt spillet med rabatt nede i 100kr under tidligere salg).

Rangering på Steams globale bestselgerliste:

Jeg tror det er gode muligheter for at de kan gjøre det bedre enn ARK, ettersom de samtidig som de går ut av EA også kommer med en ny utvidelse.

6 Likes

Jepp, for ikke å glemme at Ark var betydelig mer “ferdigkjøpt” etter årevis i EA.

Lykkes Funcom meg å få CE ut av EA i Q1 2018, setter de en ny, soleklart ledende standard i bransjen som første selskap til å bryte “the EA curse”.

Det vil bli lagt merke til.

3 Likes

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk tenker om de tre scenarioene jeg nevnte over, også legger jeg til et fjerde alternativ.

  • Funcom full-lanserer CE i Q1, med store tekniske problemer (tilsvarende xbox/pc lanseringen 15. august)
  • Funcom full-lanserer CE i Q1 uten store tekniske problemer.
  • Funcom full-lanserer CE i Q1, men utsetter PS4 til Q2
  • Funcom utsetter full-lanseringen av CE til Q2

0 stemmegivere

Jeg er også nysgjerrig på hva folk tenker om salgstallene gitt en stort sett problemfri full-lansering i Q1. Min gjetting var på ca 1 million kopier med dette som utgangspunkt:

Salgstall for Q1 2018, gitt en problemfri lansering og ca 8 uker salg. Tall i hele 10 000.

  • 25
  • 50
  • 75
  • 100
  • 125
  • 150
  • 175
  • 200

0 stemmegivere

2 Likes

Jau, jeg har ikke peiling på hvorfor noe av teksten ble bold uten grunn…

Red: Får ikke formatert det annerledes, er pga noe med forumet TI opererer. Alt sammen er fra et notepad dokument så det burde ikke være en rar formatering på noe av det i det hele tatt.

Red 2: Hurra, jeg fant problemet og fikk fikset formateringen.

1 Like

Jeg forstår ikke helt hvor du har 12,5% cut til Microsoft på xbox. Det logiske her er vel å anta samme 30% som på Steam? Har du noen kilder på 12,5%?

Jeg ser du ikke har tatt med deg moms i dine beregninger. Funcom må betale moms på alt som selges i EU, men ingenting i USA. Summa sumarum, kanskje rundt 10% moms i snitt.

Mine uthevelser

Ser også at du tar utgangspunkt i 299 NOK pr solgte kopi. Hvis du ser på prisen i USA, så er den på 275 kr (35$*7,88) og utfra reviews, så er ca 45% av salgene derfra

Ser du nevner at Funcom får 217 NOK og 253 NOK pr spill. Hva er årsaken til denne forskjellen? Hvis dette ikke er en feil, hvor er de 36kr i avvik tatt med i regnestykket?

Angående antall solgte, så er det en ganske lang diskusjon, men jeg tror du overvurderer salget på xbox. Jeg har da sett på antall reviews og google trends. PC-salget ser ganske riktig ut.

Hvis du ser på Q4 2016, så ser du at Funcom hadde ca 1814 TUSD i operating expenses. Dette har vært økt siden det (nyansettelser m.m.), i tillegg så har de leid inn folk for å jobbe med QA osv. Hvis man ser på Q2 2017, så ser operating expenses lavere ut, men intangible assets har økt med 600 TUSD siden Q1. Jeg tror man greit kan sette opp 2200 TUSD i operating expenses i kvartalet, men da må man også ta med seg at intangible assets øker.

Totalt får jeg da 4400 TUSD i operating expenses, vesentlig mer enn dine 10 MNOK…

Jeg synes det var veldig mye å ta tak i her, og må ærlig innrømme at jeg er overrasket over å finne så mye ved en kjapp gjennomgang. Ser at du regner i NOK, men Funcom fører regnskapet sitt i USD. Dette gjøre det klønete å ettergå tallene dine.

3 Likes

Tenker jeg lager en egen post angående salgsprisen til CE minus moms, som er det alle utregninger burde starte med.

De regionale prisene er som følger:
https://www.steamregionalprices.com/search.php
image

De viktige her er EU, USA og Storbritannia.

Omregnet til USD, så blir prisene
USA = 30$
EU = 36$
Storbrittania = 36,6$

USA har 0% moms (det er sales tax som legges oppå prisen i noen stater. I EU så er vanlig moms mellom 18-25% og er inkludert i prisen, jeg kommer til å regne med 20% moms i snitt for enkelhetens skyld. I Storbritannia er momsen på 20%

USA = 30$
EU = 36$ / (1+20%) = 36$ / 1,2 = 30$
Storbrittania = 36,6$ / 1,2 = 30,5$

Man kan mao bare regne videre med 30$

4 Likes

Tror der er litt feil her, hvis man velger laveste alternativ, 20 da menes der vel 200.000, så når gjennemsnittet er litt over 100k…så er der et eller annet helt galt?

Som jeg skrev, tall er i hele 10 000 (ellers kommer den siste 0-en på en egen linje). 25 er da 250 000 og snittet på 104 er mao 1 040 000.

1 Like

ok, det var da voldsomt høyt synes jeg, er glad om de klarer 500k…:grinning:

Kanskje du regner med at full releasen har like mye problemer som frozen north expansionen? Det er et annet scenario hvor jeg også vil være glad for 500k solgte. :blush:

@Christian, beklager det snek seg inn en feil der, 10MNOK i kvartalet i driftsutgifter, denne skal derfor dobles, husk at hele utregningen er kun for H2 og ikke hele året.

Du har helt rett når det gjelder pris o.l. angående spillene, jeg satte den etter norsk kurs av latskap rett og slett.

Når det gjelder 12,50% til microsoft var det linket en artikkel på HO med noen kommentarer fra utviklere angående MS andel på Xbox salg, men er ikke i stand til å finne den igjen, er et par måneder siden nå mener jeg.

Hele mølja er ikke ment som on proff analyse ei heller har jeg oppdatert den nylig, men tenkte om du lagde din egen så var det sikkert noe der du kunne ta i bruk! :slight_smile:

Red: Oppdaterte utregningen med riktige driftskostnader samt justerte sensitivitet

3 Likes

Vil påpeke jeg har stor respekt for arbeidet til @Christian og hans kunnskaper innen finans skriblerier, og vil oppfordre @Hektar til ikke å miste motet fordi Christian er hard i tonen. Du har gjort en svært god innsats Hektar og byr på et intressant perspektiv med god verdi, det er til stor hjelp. =) Sammenligning mot andre spill oppfatter jeg som viktig når det kommer til CE, men vi spekulerer mer, og er på tynnere is når det kommer til SWL, men har ikke sett noen lignende sammenligninger der. Mot SWTOR, Eve Online eller lignende spill. Hvordan inntjening er å forvente i denne betalingsmodellen til spillet i H1 og H2 2018 er vanskelig å se. Ja, personlig tror jeg @Christian bare kalkulerer halve salget til Q3. Det jeg mente før jeg så hans kalkuleringer i allefall. :joy: På grunn av fortolkning fra Steadb tall i stedet for google trends tall. Håper jeg har rett, men redd Christan har bedre treff % enn meg.


Når det kommer til forslag til salgsbaner på spill har Funcom kommet med uttalelser:

Several different financial scenarios should be evaluated when analyzing the potential of any existing or future games.
The financial perforamnce of new games and refined business models is uncertain.

Er under ‘Risk factors’ i Q2 rapporten.
Orion analysen løste det slik:

Tenker salgsprojeksjoner med EAT og EBITDA utregninger til enkeltspill er en god vei å gå.


Spillet som annonseres til release med Bearded Dragons er det eneste spesifiserte som trekkes frem på Q2 rapporten som kan gi betydelig inntekt i 2018 ved siden av CE og SWL.
Tenker her burde vi kunne lete opp noe sjangerinformasjon. Siden Q2 rapporten sier marketing starter i slutten av 2017, kan release av dette kanskje skje rundt våren 2018?


Angående Full Release CE er det noe å lese fra markedsførings-strategi til Funcom:
Funcom will be executing further PR and marketing activities in the months ahead, but is only doing very limited marketing spends during Early Access.
Hentet fra q2 presentasjonen. Tolker dette i retning at vi får god hjelp til salg ved full release, og derav et høyt potensiale til bra salg over 3 platformer. Om alt går greit er det å passere millionen med salg i kvartalet mulig. Men at alt går greit er et Bull Case scenario i denne bransjen.

5 Likes

Ja, vidare skriver dem:

“Significant marketing and PR activities will be undertaken for full launch, both in retail and online, to maximize the revenue impact of the release”

Låter lovande tycker jag :grinning::+1:t2:

3 Likes

Går rykter om at det blir samme type opplegg som ved launch av AoC som vil si en megafest i Holmenkollen :stuck_out_tongue:

4 Likes

Det kan se ut til å stemme i forhold til denne, men mulig den er utdatert?


image

Her indikeres det en platform royalty på 11,5% på et 60$ spill (Sony, Microsoft og Nintendo), men artikkelen er fra 2010 og om dette er troverdig aner jeg ikke. Jeg ser ikke på det som usannsynlig at royaltien er lavere på konsoller da konkurransesituasjonen er helt annerledes og de lever av konsollsalg og ikke distribuering av spill som Steam.

1 Like

Jeg føler meg veldig trygg på at andelen microsoft tar er langt lavere enn Valve tar, da det er viktig å tiltrekke brukere til konsollen i langt større grad enn PC.

I tillegg er det så vidt jeg forstår et godt samarbeid på gang med MS angående Xbox One X der CE muligens blir tilgjengelig dag 1 (dette vet jeg ikke, er kun spekulasjon) og det skulle tilsi at de er litt mer rundhåndet for å få inn flest mulig utviklere i lanseringen. Mtp på dette og høyere pris så er nok inntjeningen rundt CE på konsoll en del bedre enn på PC.

Husk også at jeg har satt lisenskostnaden til 10%, jeg tror selv dette er litt høyt men det er gjort for å ha et rimelig konservativt estimat. Typisk lisenskostnader er fra 3%-15% og jeg tror nok ikke lisenskostnadene til Conan IP-en er så forferdelig høyt oppe.

3 Likes

MS kjører 30% på apper i MS store. Regner med det gjelder spill også.

b. Store Fees. The Store Fee (plus any taxes due in connection with the payment of such Store Fee, if applicable) you owe to Microsoft for making your Apps and In-App Products available through the Store will be deducted from Net Receipts to calculate the App Proceeds payable to you in accordance with this Section 6. The Store Fee for Apps and In-App Product made available in the Store is thirty percent (30%) of Net Receipts, except for transactions subject to the Commerce Expansion Adjustment (in which case the Store Fee is thirty percent (30%) of Net Receipts plus the specified additional percentage of Net Receipts).

Activision har tydeligvis bekreftet 30% på et earnings call i 2014, men kilde var bak paywall.

kilde: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/hh694058.aspx

4 Likes