Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom N.V.: Kvartalsrapport - Q1 (FUNCOM.OL)

Starter en tråd om Funcom N.V.: Kvartalsrapport - Q1. Kjør debatt! :slight_smile:

5 Likes

@Christian
Topp og bunn? Du traff bra sist :slightly_smiling_face:

… jeg har faktisk ikke regnet så nøye på det :see_no_evil:

Jeg gjetter på en bunnlinje på rundt nullen, dvs ca 2 MUSD bedre enn i 2018. For å være helt ærlig, jeg legger ikke sååå stor vekt på tallene i 2019, det er egentlig 2020 jeg venter på. Klarer Funcom mer enn 0-en i 2019, så er jeg egentlig fornøyd. De investerer tungt for 2020. Nå synes jeg det ser ut som CE kommer til å selge bra nok til at 2019 kan få et godt resultat, men det avhenger av hvordan MYZ, CU og MoM gjør det.

Nå er jo Funcom opptatt av å gi mer “jevne” resultater, så det kan jo være de skrev ned nok av MYZ i Q4 2018 til at MYZ salget i starten av januar sammen med CE free weekend i mars har dratt opp resultatet til over 0-en.

7 Likes

Før 2019 startet så var estimatene mine for Q1 noe sånt som:

Inntekter: $4.1.
Overskudd: ca $0.5.

Dyttes det ned er det vel pga avskrivningskostnader, som det er en fordel at de tar så tidlig som mulig uansett.

Ikke glem at alle utviklingskostnadene på prosjekter som lanseres neste år ikke kommer på årets regnskap men skal avskrives senere. Det dytter årets resultat godt over null tenker jeg (selv om Q1 og Q3 fort blir blant de svakere kvartalene i år, og Q2 best).

Jeg har ikke sett verdien i å justere estimatene kontinuerlig i år, det er rett og slett for mye usikkerhet rundt Q2 tallene, og inntekter fra spill til at jeg kan estimere Q2 2019 korrekt uansett og da føler jeg det har liten verdi å treffe noenlunde på de andre kvartalene. Det er forskjellen fra fjoråret som er mest interessant i mine øyne, og der antar jeg at Q1 blir mye bedre for 2019 enn i 2018, mens Q1 + Q2 kanskje blir noenlunde likt, og Q3 blir vesentlig dårligere.

Jeg har også vondt for å se at markedet reagerer vesentlig annerledes på ett resultat som er 0, $0.5 eller $1 i pluss. Ja, det betyr jo noe, men det betyr egentlig mest for 2020 (dvs, hvor store blir kostnadene som er igjen å avskrive neste år, det året som jeg antar blir gjennombruddsåret økonomisk). Jeg håper med andre ord at de avskriver så mye som mulig i år, så det er mindre igjen neste år, og forskjellen mellom 2019 og 2020 blir størst mulig :slight_smile:

Jeg har vel egentlig mest interesse i om de sier noe om publishing spill for 2020, og om de endrer noe på guiding for framdrift ellers.

5 Likes

Hva er Revenue/Omsetning for Q1 2019?

  • 2,5 MUSD
  • 3 MUSD
  • 3,5 MUSD
  • 4 MUSD
  • 4,5 MUSD
  • 5 MUSD
  • 5,5 MUSD

0 stemmegivere

Hva blir resultatet (Earnings) for Q1 2019?

  • -1 MUSD
  • -0,5 MUSD
  • 0 MUSD
  • 0,5 MUSD
  • 1 MUSD
  • 1,5 MUSD
  • 2 MUSD

0 stemmegivere

Er det helt usannsynlig med over 5,5mill, hvorfor stopper du der?

CE har ca 2700 reviews i Q1 på Steam og på andre plattformer. Det bør gi penger i kassa selv om det var free weekend. Mutant har faktisk nesten 3000 reviews i perioden, er usikker på hvorfor det tallet er så høyt, men det ble gitt ut demo og Stalker Trials.

Det er heller ikke umulig at Funcom har fått prepayments fra Sony for PS+, samt fra Humble Store for MYZ. Det ble også kjørt salg på Playstation og Xbox.

Går for 5,5 da.
3,5 CE
1,5 MYZ
0,5 Annet

1 Like

De la til en godt synlig knapp i spillet. MYZ har vel knapt vært over 200. plass på steam gts siden midten av januar. Mao reviews og salg har vært rimelig frikoplet.

Jeg tok de 7 valgene jeg så på som mest sannsynlige btw. Ta det valget som er nærmest det du tenker at er riktig. Får ta et hint hvis det blir et stort antall stemmer i på bunn eller topp. :see_no_evil:

1 Like

Joda og alternativene dine er jo kanskje det, men man bør alltid legge til en som er over det du tror mest på for det jo noen som tror på det også :stuck_out_tongue:

Det var den knappen ja, jeg ser MYZ lå greit til på listene i januar + at veldig mye av stemmene kommer fra andre plattformer enn Steam. Så satser på at det har solgt litt likevel.

Jeg tror jo ikke noe tro på 5,5 MUSD i omsetning, er med som valg fordet :wink:

Nei det er fair nok det, men alternativet bør nå være der likevel :wink:

Tror jeg får disse klagene hver gang :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Du kan mentalt tenke deg at det står “eller mer” og “eller mindre” bak topp og bunn alternativene.

2 Likes

Det kan man alltids, men det var nå ikke poenget. Bare en kommentar skal spare dere for den neste gang.

Er ikke noe problem altså, men pollen er for å gi en pekepinn og hvis jeg er på tur når den blir laget, så ser man jo fort at alle stemmene ender på den ene eller andre siden. :slightly_smiling_face:

Er ikke godt å vite hva som folk synes er riktig på forhånd, ellers hadde jeg ikke laget pollen. :sunglasses:

Som @anon80503862 skriver så er det sikkert lurt å alltid lage høyeste og laveste alternativ med “eller mer”/“eller mindre” så får de som synes du er for snever et alternativ de kan leve med :laughing:

Han skriver ikke det, han skriver at man kan “mentalt tenke” seg til andre alternativ. Altså at man fint kan droppe det og at det bare er jeg som kverulerer.

Ja får ta overføringen av det mentale forslaget til konkret forslag på min kappe :roll_eyes:

Da ble det Funcom på meg igjen med en medium pot (11000 Funcom Bull X2). Fikk endelig frigjort litt kapital. De siste ukers prestasjon av CE er det som fikk meg tilbake. Har fulgt Funcom i 10 år nå og det er deilig å være “aksjonær” igjen.

9 Likes