Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Vil heller si at CFO tegnet opsjoner (B aksjer) og solgte ut dette med gevinst, og deler av gevinsten gikk til å kjøpe A aksjer.

2 Likes

Hvor mye tjener CEO og CTO? Jeg synes ikke det et så ille at de “kun” har 100000 aksjer. For veldig mange er 127000 en vesentlig del av inntekten

1 Like

Såvidt jeg har fått med meg, så er en av grunnene til at du har holdt deg unna at du har syntes de har vært langt fra ryddige når det f.eks kom til emisjonen? At disse to nå kjøper, om ikke i så store kvanta, må jo være et tegn på at det vil være færre negative overraskelser framover?

Angående hva Funcom sitter igjen med fra evt CE salg, så tror jeg det burde oppjusteres litt. Delvis fordi jeg tror Funcom vil kunne selge en god del collectors editions e.l., delvis fordi jeg tror rabatten første året nok blir litt lavere og fordi jeg tror de ender opp med å betale litt mindre royalty for Conan IP-en.

Jeg tror også at Funcom vil holde det flytende lenge nok til at de kommer seg til Xbox Early Access i løpet av 2017 og at det vil gi gode inntekter. Ref: The Park salgstall på konsoll vs Steam. Dette er inntekter jeg ikke tok med i break-even regnestykket. (Btw, takk til mr anyonym for infoen angående xbox early access)

Jeg synes fortsatt Funcom ser litt dyrt ut, men jeg har vel gått fra svakt negativ til nøytral. Sist gang det skjedde så gikk aksjen fra 1kr til 2,50 før den kræsjet pga emisjonen. :wink:

6 Likes

Dette er udiskutabelt positivt, selv om det nødvendigvis ikke resulterer i oppgang. Insidesalg er sterkere /betyr mer for kurs.

1 Like

Tjah, det finnes ikke noe bedre tegn i et spillselskap om at de har troen på det neste spillet enn et innsidekjøp spør du meg. Jeg har også hatt veldig god erfaring med innsidekjøp som trigger/bekreftelse i usexy selskaper som Kitron og Koa.

1 Like

Det får det ut til å høres ut som han ikke har brukt noe mer penger på Starbreeze, kun økt antall aksjer? Opsjonene var vel muligens i ferd med å løpe ut?

1 Like

Grunnen til at star ikke beveger seg mer pga store innsidekjøp er nok mcap til star som mange vil si er høy.mye er priset inn.

Flotte funcom nyheter.et ekte innsidekjøp.kunne gjerne sett det litt større, men dette er et positivt tegn.jeg har økt de siste dagene.snittet opp.

3 Likes

Disse vet NÅR de skal kjøpe, det er dette som er det mest positive med kjøpene.

Betyr høyst sannsynlig at det er nyheter rundt hjørnet med ditto kurseffekt.

Har testet støtte en stund nå etter å ha falt tilbake ved forsøk på brudd motstand rundt 1,40.

Etablert brudd gjennom dette nivået signaliserer videre kursløft.

Alt med caset stemmer, tar bare noe lengre tid en enkelte her inne ønsker…

2 Likes

Ja et av hovedproblemene har vært lavt eierskap blant ledelse, dette teller derfor helt klart i riktig retning. Men det er spørsmål om det er stort nok til å være av betydning, og andre faktorer gjenstår, fallende inntekter og dårlig track record, høy pris, samt at det er en veldig crowded trade å selge før lansering. Derfor holder jeg meg til planen om å vurdere caset på nytt etter lansering.

Men alle spillaksjer har en forventet topp ved releasen.Så du vil ikke være med til toppen, men kjøpe på vei ned igjen hvis data ser gode nok ut?

Jeg sier ikke at jeg vil kjøpe på lanseringsdagen. Jeg vil vurdere caset og hvis prisen er for høy så vil jeg ikke kjøpe. Om det viser seg at de tjener penger og kursen kommer ned til et greit nivå kan det være et godt tidspunkt å kjøpe på, det vil komme flere spill, og et spillselskap som går i pluss i vente på neste spill kan være hyggelig å eie.

3 Likes

Om de tjener penger vil vel kanskje kursen ikke falle? :wink:

For denne gangen med steamspy steamcharts etc er det mye enklere å finne ut hvordan salget går enn med tsw og Aoc!

2 Likes

Det kommer an på prisen og hvor mye de tjener. En aksje kan bli billig ved at kursen faller eller at det fundamentale bedrer seg.

Dette er uansett hypotetisk, nå er situasjonen fallende inntekter og make it or break it etter mange mislykkete forsøk og en haug med tradere som skal selge før de andre, et spill jeg ikke ønsker å delta i. Men et selskap kan utvikle seg og Funcom er en av aksjene jeg følger med på og som jeg vil vurdere å kjøpe dersom risk/reward er bra.

At kursen “endelig” skulle falle ned til 1.25 der hvor kjøpsordren min har stått akkurat i dag av alle dager. Så kommer det første innsidekjøpet i aksjen på eviglang tid. Hehe! Har jeg nevnt før at jeg har flaks av og til?

12 Likes

Bra timet, men noen jobbet for å ta ut den stopplossen som utløste 1,2mill aksjer totalt sett. ( var flere stopplosser og panikksalg).

Så du var riktig posisjonert vil jeg si

Det er alltid noen som vil se hva som skjer hvis noe som fremstår som en enslig støtte ryker. Men det er lite panikk å spore blant topp 20. Det er stort sett nordnet/skandiabanken kunder som selger ut i panikk slik. Men det er lite å tjene på slike forsøk i aksjen nå. Tradingrangen tetter seg til og markedet forventer at aksjekursen vil stige frem mot lansering. Bare vent til det begynner :slight_smile: Nå er det jo bare helt “fremsynte” som er inne. Risikotakerne. Mange av oss. Men få av dem der ute som har fått med seg hva som skjer med Funcom kursen hver gang det er nytt spill, men som ikke følger med på selskapet eller spiller spill selv. Ola Dunk.

Det èr faktisk verdt å tenke på hva som skjer når bare 5-10 000 Ola Dunker der ute hopper inni aksjen.

1 Like

Nei, det ville vært ulovlig. Hvis de vet at det kommer kursdrivende informasjon som ikke er kommunisert ut i markedet enda får de ikke kjøpe. Det var nok også grunnen til at de slapp den oppdateringen til markedet rundt spillansering rundt halloween.

Husk at de har kommunisert utad at de kommer ut med nyheter om det nye spillet de kommende ukene. Forsto ikke helt først hvorfor de følte de var nødt til å melde det, men føler nå at jeg ble litt klokere.

4 Likes

De tror vel at spillene vil være kursdrivende. Og de vet jo alt om spillene.

1 Like