Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Det er jo ikke meldt? At de forventer 20usd per spill

Du skal visst kunne sende dem en melding og spørre. Jeg har ikke gjort det. Vil du prøve? Jeg vil jo helst ha all slik info servert i rapportene, men det har de jo aldri gjort.

Med royalties på 7% må de opp i en brutto snittpris på $36 pr. spill.

Brutto snittpris på $30 vil gi $17 pr. spilll, og det må jo sies å være bra det også.

7 % da vettu

Selvfølgelig, bare en skrivefeil. Rettet :slight_smile:

1 Like

At Funcom kun deler detaljert info med deler av markedet må du nesten spørre dem om.

Jeg er 99% sikker på at infoen jeg fikk var ekte, men jeg er samtidig veldig skeptisk til at de vil klare å 20$ netto pr solgt eksemplar over et helt år. Det infoen oppdaterte meg på var at Funcom nok betaler mindre i royalties enn jeg gjorde i anslaget mitt hvor jeg endte på 8,8$.

I det anslaget, så har du ikke regnet med at CE blir solgt med rabatt i det hele tatt. Det er en strategi som fungerer relativt dårlig på Steam, ettersom mye av salget skjer under tilbudsperioder.

Bare se på The Park og Hide & Shriek. De hadde 10% og 15% forhåndsbestillingsrabatt såvidt jeg husker.

Det kan være Funcom sier at CE skal koste 40$ og at man får 33% EA rabatt da, og at den går ned etterhvert som spillet nærmer seg full launch. Jeg synes det er vanskelig å anslå hvordan priselastiteten vil være uten å ha sett noe gameplay.

2 Likes

Jo, en dyrere versjon av spillet vil gjøre at salgsprisen blir høyere totalt sett. Mange kjøper heller en rabattert versjon av den dyrere utgaven, noe de helt sikkert har sett på TSW. Der ser du at ultimate edition alltid er den som ligger høyest på listene ved salg.

Eksempel: $49,99, salg 20% = $39, og vil dra opp snittprisen deretter.

Så det du sier er at når du har regnet med 36$ pr enhet, så er det snittprisen på normal + collectors edition etter rabatter? Hvis normalversjonen skal ligge på 30$, hva må collectors edition ligge på da, og hvor stor del av salget må den ha? Den eneste måten jeg får det regnestykket til å gå opp på er hvis normalversjonen koster mer enn 30$, f.eks 40$, og da er CE priset 33% høyere enn konkurrentene.

Poenget er at det vil gi gode inntekter uansett. Selv en bruttopris på $25 gir inntekter på 7MUSD ved 500K solgte. Funcom gir neppe 33% rabatt så tidlig, men holder seg nok mellom 17% og 20%, som Ark.

$20 er også inkludert rabatter :slight_smile:

Så du mener Funcom sitter igjen med 14$ netto prisen på CE er 25$? Det er jeg ganske sikker på at rett og slett er feil. Det passer ikke engang i dine egne regnestykker ovenfor.

Brutto på full release kommer aldri verden ligge på 25$. Skulle den ligge på det i EA, blir det nok ikke gitt høy rabatt, med visse unntak som kanskje 25% ved halloween eller lignende? Hvor gi bort penger da de vil ligge som ett av de rimeligste?

Hvis du regner deg tilbake fra 20$ inkludert rabatter, hva slags snitt utsalgspris ender du opp på da? Jeg endte langt over 40$ for å si det sånn…

Hvilken sum er det du regner royalties, steam-andel osv ut i fra?

Jeg lagde et slikt oppsett tidligere hvor jeg sannsynligjorde det, men finner det ikke når jeg søker. La meg se litt.

Ikke noe jeg ville basert en investering på, da det enten er rykter eller innsideinformasjon som man ikke får handle på (evt ikke kursdrivende, men det virker som mange her mener at det er positivt).

Denne type informasjon skal deles likt med hele markedet, uavhengig av om det er små eller store aksjonærer.

Nei det var ikke inkludert rabatter. Beklager, husket feil bare.

Men regnestykket blir kanskje noe slikt som dette?

Pris

  • 5% gst europa/usa (USA har ikke VAT, EU er vel 15. Kan forutsette at 2/3 av salg skjer i USA, resten i EU og null i resten av verden)
    = brutto1

Brutto1

  • steam andel 30%
    = brutto2

Brutto2

  • Unreal (?) Tippe 5%?
    = brutto3

Brutto3

  • royalties 7%
    = netto

Jeg beregner royalties etter at Valve og Epic har fått sitt.