Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Lol, 10 øre diff nå…

man får sanns minst 10-15% overtegning…

Kjøpte tilbake mesteparten for 0.97 :slight_smile:

2 Likes

Har du gått i læra hos kronn :wink:

3 Likes

Kronn lærer meg ett og annet han også :slight_smile: over krona føler jeg vi er i neo asc territorie. Når tror dere de er ferdige å selge? Skal vedde på at de trør aksjer ned i halsen på de som prøver å bryte 1.07.

1 Like

Men både neo og asc har solgt denne uka.

Kommer Myrseth til å beholde aksjene sine til januar? Er du på topp 20 listen?

1 Like

Noe slikt må dere ikke finne på :wink:

Warner Bros. skal ha bedt de som lagde videoer om spillet å være positive, og å ikke nevne noen bugs eller feil med spillet de fant.

2 Likes

0,52 på TR tilsvarer jo 1,07 (+0,55) i aksjen … hvorfor kjøper folk TR da istedet for aksjen?

1 Like

Det kan være fordi de tror at de vil kunne overtegne og få f.eks 20%* mer enn de har rett til. Storebrand har allerede sagt at de ikke vil tegne, men det er bare ca 5.9% av aksjene.

Dersom det bare er Storebrand som ikke tegner sin del så vil det fortsatt lønne seg å kjøpe aksjer:

1.06 aksjer via retter = (1.06 0.55) + 0.52 = 1.103 kroner
1.06 aksjer direkte = 1.06
0.98 = 1.038 kroner

Vanligvis betaler man en liten (eller stor) premie for å sitte på aksjer der du ikke låser kapital og kan selge når du vil.

Dersom Jebsen ikke tegner noe vil jo regnestykket se annerledes ut, men da ville vel han ha solgt disse?

*Hvis jeg regner riktig så må man overtegne med 21% for at det skal lønne seg å kjøpe retter

(0.52 / (0.98 - 0.55)) - 1 = 21%

2 Likes

Tror du ikke han er ute for lengst ?

Jo regner med det :smile: @MK1 har vel uansett “taushetsplikt” når det gjelder de andre emisjonskameratene. Tror vi må ta hans utsagn med en klype salt… Regner med at 99 prosent av kompisene hans vil tømme og rømme når de får muligheten. Dette ser vi bevis på via ASC og Neo…

At @MK1 er langsiktig i Funcom er like sannsynlig som at Bagger er det :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 Likes

Ble det ikke nevnt i intervjuet om reperasjonsemisjonen at Storebrand, Jebsen og noen andre ikke ville delta på reperasjonsemisjonen av hensyn til de gamle aksjonærene?

Da bør de ikke selge tegningsrettene og heller ikke bli med i emisjonen. Det vil være et fint signal.

1 Like

Tror ikke Jebsen ble nevnt, men Storebrand har sagt at de ikke vil benytte sine tegningsretter, og at de hadde diskutert det med noen andre emisjonsdeltakere.

Mer om dette her

1 Like

Hva er det som gjør at ting funker for Starbreeze men ikke for Funcom selv om det (antakeligvis?) er relativt like selskaper fra norden, er det bare at de har vert usedvanlig heldige med spillene?

Jeg kan ingenting som Starbreeze men ser at kursen tok av i 2013 fordi de klarte positivt resultat, og i 2014 hadde de et enormt resultat og svært høy nettomargin og derifra har kursen gått til 5B sek ifra mellom 100-200 mill rett før ting begynte å snu i 2013. Synes jeg snappet opp her engang at det var payday 2 som solgte mye på steam elns.

Problemet med Funcom er at hver gang de slipper noe stort så har de enorm opex i tillegg så tyngdekraften holder resultatet under null likevel. Hvis dette er drift og serverkostnader som øker med suksess hvorfor økte ikke dette svært og spiste opp de store resultatene til Starbreeze slik som de har gjort med Funcom?

1 Like

Har å gjøre med at serverne ved et MMO ala AOC og TSW fra Funcom hostes av Funcom selv, mens Payday 2 hostes av spillerene. Dette utgjør en vesentlig forskjell i driftskostnader.

Så vidt jeg vet kommer Conan Exiles til å hostes av spillerne, på samme måte som Payday 2.

Fint om noen kan bekrefte om dette stemmer :slight_smile:

1 Like

Det er en dårlig idé i et spill som er såpass PvP-fokusert… Så det blir nok på samme måte som ARK og RUST, altså offisielle servere, men med muligheten til å ha egne private online/offline. Slipper ikke unna serverutgiftene her heller gitt…

Kanskje på neste spill?

1 Like

Det kan jo være en ide å finne utav helt sikkert. Har de som driver ARK og RUST hatt gode bunnlinjer? For meg ser det ekstremt vanskelig ut når drift og serverutgiftene spiser opp alt av inntekter. Ser liksom ikke helt hvordan det skal gå.

edit: det er på både offisielle og private servere ja.

Noen som har gjort anslag av hvor mye som er investert i spillet allerede og projeksjoner om hvor mye som vil være investert innen lansering? Har ikke fulgt tråden her så tett…

Ser at etter Q1 har de ca 39M nok i intangibles, men det innebærer hele portfolioen deres selvsagt.

edit: de investerer for <30m nok kan det se ut som i 2016 utifra de siste års adferd. Hvis de holder på med et eller to småspill i tillegg samt putter litt penger i grafikk så er det kanskje < 20M nok ish som går i CE hvis de holder på ca et år.