Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Jeg kjøper alltid Finansavisen på lørdag, men det er pga Motor-bilaget. Et lite paradoks at motorjournalistene er best i en finansavis.

2 Likes

Jeg fikk elektronisk når papirutgaven uteble, men jeg liker best å lese papiravis…
Samme med regionsavisen, leser mye overskrifter på nett, mindre lengre artikler…

1 Like

Ingen nye artikler om funcom i dag? Har shorterne dekket seg inn? Eller venter eller venter media til kursen har gått litt opp igjen så de får solgt traden sin før de poster noe nytt?

Shortregisteret blir vel oppdatert i dag kl.15.30 som jeg forstod, så vi kan sjekke dette etterpå.

Jeg tror nok ikke de er så spekulative, MEN når de først kommer med en sak så er det normalt at den følges opp så lenge interessen er stor.

1 Like

Tenkte jeg skulle svare her, ikke i TA-tråden

Store triggere for 2017:

  • Steam summer sale (23. juni og utover)
  • Xbox launch dato (Q3?)
  • Xbox launch + ny biome (Q3)
  • Q1 kvartalstall + oppdatering av guiding
  • Q2 kvartalstall + oppdatering av guiding
  • Q3 kvartalstall + oppdatering av guiding
  • Two new projects are in early concept stages and will enter pre-production at the earliest
    during the second half of 2017:
    ** In Funcom Oslo, a new game concept using the “Conan the Barbarian” IP, whose preproduction
    has been delayed due to success of Conan Exiles
    ** In Funcom North Carolina, a new project that has been in early concepting stage and
    will continue after The Secret World relaunch

Mindre triggere (gjerne kombinert):

  • 4-6 Game updates
  • Salgshelger
  • Markedsføringskampanjer for CE
  • TSW relaunch

Neste trigger tror jeg blir en game update i april en gang. Hvor stor triggeren blir kommer an på salget.

EDIT: la til TSW relaunch, la den til som en mindre trigger, forventer ikke så veldig mye her, selv i best-case.
EDIT2: la til biome på xbox-lanseringen
EDIT3: la til kommende prosjekter

11 Likes

Ikke glem TSW som kan overraske.

3 Likes

Takk for godt svar :slight_smile:

TA i på mellomlang sikt ser vel også bra ut så jeg tenker å sitte medium / long i Funcom faktisk.

1 Like

Biome i Q3 bør bli ganske bra også :slight_smile:
Full gass på streamers igjen?

Den blir sluppet samme med xbox-versjonen såvidt jeg har forstått? Jeg kunne kanskje ha skrevet det eksplisitt, hadde jo glemt det selv. :slight_smile:

Åja, eg hadde ikkje den oppfatninga, men det kan godt stemme!
Meir hype om man slepper den 2-3 dager før på PC?

Ulike forventninger her til TSW re lansering ser jeg…

Dette definitivt ikke innbakt i aksjekursen og kan gi ytterligere oppside.

Kommer de med et bedre spill og ikke minst forbedret combat system så er det jo mulig det kan bli mye salg her også fremover. Vil uansett sikkert medføre økt salg av TSW i forhold til dagens i en periode som “worst case” scenario slik jeg ser det.

2 Likes

Funcom ser jo selv på det som risky, så det kan jo være de har gjort nok endringer til at det faktisk har muligheten til å endre hvor bra TSW blir mottatt utenfor “klikken” som liker det nå.

Mhm. Det blir spennande. Eg tenker litt sånn:
Anarchy Online, fra nittenhundrepilogboge fekk 30 000 nedlastingar ganske kjapt. Så kjem TSW med nokon jæækla feite trailers og promotering… 300k ganske kjapt? 500k ganske kjapt? Gratis nedlasting = Puha! Så må folk berre bli hekta, spillet er vistnok veldig kult så… Potensialet ligger her.

Håper de bruker samme markedsføringsmetoder med bruk av streamers som f.eks. Lirik eller andre til å teste TSW f.eks. jeg tror det er helt avgjørende :slight_smile:

1 Like

Ikke glem at de skal annonsere et nytt spill også da

1 Like

Når da? Så kan jeg oppdatere listen? Det er Durham-studioet du tenker på?

Funcom er slik jeg ser det etter “økokrim” blitt alt for forsiktige slik jeg ser det og gjentar “risk,risk,risk” i det uendelige under presentasjoner nå som ikke akkurat gjør det enklere for investorene , men som gjerne åpner dørene for short spekulasjon.

Faktisk ingen ting i veien for at de kunne guidet markedet bedre gjennom å sette opp for eksempel 3 scenario for forventet utvikling fremover for Conan Exiles. “Worst case” kunne de lagt opp mer eller mindre ut fra dagens nivå så slipper de å bomme som de gjorde pre TSW. Og så en median og “best case” ut fra erfaringene de har nå i starten med Conan Exiles og ved å sammenlikne med tilsvarende spills utvikling.

Mye av årsaken til den svake aksjekursen ligger i markedets uvitenhet hvordan slike spill typisk selger og derav vanskeligheter med verdi vurderingen av slike selskap. Hadde de kommet med noen “knagger” investorer kunne basert verdier på så ville de ikke åpnet i alle bauger og kanter for short spekulanter i den grad de gjorde ved Q4 presentasjonen hvor de etter mitt syn i stor grad misslyktes i å kommunisere egen forventning samt gi investorer noe som helst utfyllende informasjon.

Og det var jo like etter presentasjonen at kursen stupte og spekulantene kom på banen også da…

1 Like

Fra Q4: NEW PROJECTS
Two new projects are in early concept stages and will enter pre-production at the earliest
during the second half of 2017:
 In Funcom Oslo, a new game concept using the “Conan the Barbarian” IP, whose preproduction
has been delayed due to success of Conan Exiles
 In Funcom North Carolina, a new project that has been in early concepting stage and
will continue after The Secret World relaunch

Dette er jokeren som holder meg inne i Funcom utover og som mange ikke tenker på

2 Likes

Burde vi hatt en slags “triggerliste” / “fundamental analyse” tekinvestor style? Et levende dokument/analyse alle kan bidra inn i :slight_smile:

1 Like