Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Gratulerer til de som sitter med aksjer i helgen -dette lukter fugl til åpning mandag :champagne::beers:

#3 GTS / 43600 spillere online (pc) / haugvis av ps4 servere oppe å går / totalt med pc, ps4 og x-box er det ca ~65000 online nå!

Edit: Nærmer seg 70 000 online
-og #2 gts! :sunglasses:

6 Likes

Synes det er litt rart med alle gratulasjonene om å sitte over helgen her etter 15% nedgang på høyt volum for ikke lenge siden.

Og jeg syntes det er tilsvarende rart å se folk her med så mye penger i aksjer som ikke engang forstår sammenhengen mellom verdiskapning, langsiktighet, paritet og markedssvingninger.

3 Likes

Synes ikkje 80 kroner er heilt utenkelig.
Spørs jo hvor lenge desse topp plasseringene vil vare.
Dabber salget av ganske fort framover vil eg tippe på ein topp på 30kr, men visst salget holder seg knallsterkt i fleire veker-måneder fremover, ja da er det jo på ein måte “sky is the limit”

Gjelder å følge godt med fremover:)

3 Likes

Slik situasjonen er i fc-aksjen nå er det nok mange som ikke tørr å sitte over helgen og vice verca. Aksjen vil være svært volatil fremover og derfor vil man få betalt eller bli straffet med å ta risiko spesielt denne helgen. Slik det ser ut nå vil man få godt betalt mandag :+1:

3 Likes

Så det vil si att du velger å ikke vektlegge att i løpet av denne helgen, har CE gått fra 12 til 3 plass på PS4 listen. Att CE fremdeles ligger limt til 3 plassen og er oppe på 2 plassen i 5-6 timer i døgnet på PC. Att vi via meget dyktige gravere her på forumet har funnet ut att CE med meget stor sannsynlighet hadde 25K spillere på PS 4 i går , i kveld er sikkert det tallet 30k+. Spillertallene på PC gikk fredag kveld fra 33708 på toppen torsdags kveld til drygt 40k i går kveld. Spillertallene på PC bare forsetter å øke nå utover lørdags kvelden til fantastiske 45276. det er enda 1.20 min til vi topper kveldens tall.
Så kommer morgendagen, jeg mener bestemt att pga. lag vil vi i morgen få en 2 plass på PS4 lista, spillertallet på PC vil passere 50k+ med god margin osv, osv.
Å du lurer på hvorfor vi med godt med aksjer gleder oss til mandagen og gratulerer hverandre. Velkommen til virkeligheten :wink:
Edit: enda mere lørdagsgodt, 2 plass på Steam… GTS

17 Likes

Nr 2:slight_smile:

12 Likes

Hei, sitter i Paris og koser meg med vin og lagt ufattelig mange kilometre med trasking bak meg :joy: … Logger på og ser over 400 melding totalt hvis jeg regner med småprat/CE og innsidertråd :joy: - er ikke noen tvil om hva som er hett på forumet om dagen… Begynner å få mer og mer troen på at dette blir en doblingskandidat… Ha en fin kveld :heart_eyes:

29

5 Likes

image

3 Likes

image

14 Likes

b62
Ikke helt. Det hadde vært velkomment om mandag hadde gjenspeilet entusiasmen her. Tenker vel mer på en ticker som en gang viste en historisk Q rapport meg påfølgende kursfall og en melding om 1mill solgte og launch og nok ett kursfall. Så ja disse gratulasjonene minner meg på dette skinnet, salget og skyting av bjørnen.

1 Like

Nesten så man får følelsen av at når folk blir kjepphøye og sitter og klapper hverandre på ryggen og gratulerer er akkurat når kursen tar en vending sydover. Nesten som om noen synes det er gøy å gi sånne et slag i trynet. Lurer på hvorfor…

1 Like

Hoho. Sånn var det hele 2017. Kursen ble gruset på de beste nyhetene. Det så vi at fortsatt gjelder ved launch.

Men who cares. Det som er i ferd med å skje nå - og som få ser ut til å ta innover seg - et at de neste ukene og månedene blir tiden hvor Funcom-eventyret startet på 'årntli. Vi selger #2 globalt på PC og #2 globalt på PS4.

De som leker med kursen kan kjøre på for min del nå. CE har nå bevist at spillet blir arvtakeren til ARK og Rust. Det er nyere, det er bedre og det er ingen andre.

Gratulerer til de som er inne og har hatt tro på caset.

5 Likes

Nu äger jag mycket aktier i Funcom men att prata om arvtagare till ARK och Rust nu är way tidigt. Faktum kvarstår att varken ARK eller Rust har haft lägre CCU och försäljning under CEs launch period. Istället tycker jag man ska tänka “wow… det får plats ett till spel i denna Survival genre” istället för att hoppas att ARK och Rust dör ut. Detta visar att genren är tillräckligt stor för ett till spel och konkurrens föder alltid framgång. Det är nu den långa resan börjar (kanske även den extremt roliga :wink: ) .

4 Likes

Att Arks CCU inte gått ned efter CEs launch beror till stor del på att de lanserade ett event den 8 maj (samma dag som CE släpptes).

Det är solklart att man delvis riktar sig mot samma spelare/kundsegment.

1 Like

@Deuteros og @Berntsen svarer dere begge her. Det er en meget stor forskjell på det som skjedde i 2017 ved EA releasen og det som hittil har skjedd nå ved full release.
Forskjellen er enorm:
EA : Spillet Fenger og har potensiale, men den katastrofale server situasjonen der det ikke bare mangler servere. Men Server leverandøren sliter i tillegg med stabiliteten på disse.Dong effekten gir allikevel Funcom svimlende 320k på ei uke.

Reviews både fra Presse, spillere rapporterte om ett riktig bugg helvete, for enkelte spillere var CE nesten ikke spillbart. Pressen var derimot litt mer nyansert i sin tilbakemelding . De påpekte alle problemene men la også till att CE hadde ett meget stort potensiale.
Etter bare noen dager startet våre kjære Kinesiske venner å gjøre livet for andre spillere til ett rent helvete. Hadde nok være muligheter for drap viss noen hadde fått tak i disse krabatene. Funcom klaret på mirakuløs kort tid å gjøre det som ingen andre hadde klaret før dem. De klarte å stenge dem nesten 100% ute. Kineserene hevnet seg så godt de kunne ved å sende en shit storm med dårlige reviews tilbake. Spillerne ga opp CE både pga, av bugg og disse raidene. Flere skjønte nok ikke helt dette med EA heller, for de klagde også mye over å stadig bli wipet.

Funcom tok flere riktige beslutninger i fjor, de valgte bevisst å ikke satse stort på CE ved diverse salg. Synd der og da for oss med aksjer, men i etterpåklokskapens navn. Ett helt riktig valg. Bedre å selge mange kopier till fullpris nå, enn mange kopier Med 50-60% avslag som ihvertfall hadde måtte til for å fått salgs effekt.
Anngående kursen, aksjekursen gikk høyt (5,21) Den kunne ha holdt seg der også, men det var ikke mulig slik som salget stupte.
Den gikk derimot ikke så mye ned som den burde ut i fra nedgangen i salg. Det oppsto da en drømmesituasjon for Oxford, som satte sin short. Jebsen brukte også noe av denne hypen til å konvertere masse gjeld til nye aksjer. Resten av den historien kjenner vi.

CE 2018 Fullrelease:
Vi som fulgte med så konturene av nye CE med jesus patchen, som kom til påsken. Spillerne våknet , spillertallene begynte og øke. På GTS lista rykket CE opp fra 200-270 til 95-120 ikke bra, men bedre enn før.
Det nye kamp systemet kom inn og ting begynte for alvor å røre på seg. Embargoet til pressen ble opphevet og tilbakemeldingene fra dem var mildt sagt lovende. Vi her inne på Tekkinvestor likte selvsagt skrytet, men tvilen gnagde fremdeles. Ville det være nok tid til å få fjernet alle bugsa?
Spesielt gnagde tvilen angående PS4 versonen som glimret med sitt fravær. :wink: Vi vet nå alle hvordan det gikk :clap: CE derimot gjør ett nytt rykk oppover på GTS lista og etablerer seg rundt 22-30 plass.

Stemningen her inne stiger ett par hakk sammen med aksjekursen :grinning:
CE nærmer seg release og er oppe på topp 10. Nå starter også Funcom PR mølla si. 8/5 kommer og de to nye landområdene kommer inn og blir godt mottatt av spillerne.
Det er nå også server problematikk, ikke på kvalitet men på kapasitet. Det utløser iritasjon for de som er så uheldige att de må vente for å kunne komme inn og spille. Funcom gjør også ett dårlig valg, med dette berømte server byttet. Tar derimot dette raskt til seg og bytter tilbake.
Server kapasiteten har bedret seg dag for dag og fra og med i går er det mulig for private å bestille servere igjen. Dette betyr nok att Funcom har noenlunde kontroll på kapasiteten. Det ble jo stoppet, for private fordi all ledig kapasitet gikk til Funcom.

Hva sier spillere og presse?
Presse snakker nå også om potensialet, men potensialet er nå flyttet til att CE har potensiale til å være en bestselger i sin sjanger i flere år fremover. Spillet i sin nåværende form får meget gode tilbakemeldinger. (Den nye kongen på haugen :moneybag:)
Vi har sett uttalelser som går på att survivel sjangeren har manglet en AAA tittel. Men ikke nå lenger, denn kom 8/5 og het Conan Exiles.
Spillerne ( ser bort i fra det om servere, da dette nå er bortimot løst) De elsker spillet, folk kommer fra ARK og sier det er dette jeg har savnet i ARK. Det vil alltid være noen som klager, men bortimot 80% er fornøyd.

Dette ble altfor langt men, det er ikke noe spørsmål lengre om CE og Funcom kommer til å lykkes. CE er en gedigen suksess for Funcom og i neste omgang for oss aksjonærer.
Det er ingen tvil om, att det var stor usikkerhet på Fredags ettermiddag. Noen kasta alle korta, noen kaste halve bunken og noen med baller av stål( les gjerne @Hakon m flere her :joy:) satt over helgen med den risikoen det innebar. CE kunne jo ha begynt å rase nedover listene. Stålkule gutta kunne jo ha risikert att det ikke var noen servere å hente og att ventende spillere ble enda mere forbanna.
PS4 plasseringen kunne jo ha gått tilbake til 20plass istedefor opp til 6 for så å komme opp på Den gylne PS4 pallen.
Vi ser ennå ikke noe tegn på avtagende salg eller Listeplasseringer, googl trender bra. Det er ikke mulig å si att ting ikke ser bedre ut i dag på Søndag enn det gjorde på fredags ettermiddagen.
Det ser faktisk MYE bedre ut, i og med att @Wolf og en til som jeg nå beklageligvis ikke husker hvem var :relaxed: Fant ut att det var opptil 25k spillere på PS4 på fredags kvelden. Vi kan reine med med att med vanlig helge økning var det 30k+ i går kveld på maxen.
Slike spillertall kommer ikke uten ett stort antall solgte kopier.

Caset, kall det gjerne Funcom 2.0 er massivt forandret. Det er det ingen tvil om, lik det eller ikke. Funcom har gått i fra ett forgjeldet og konkurstruet selskap til ett tilnærmet gjeldfritt selskap med 160 mill på bok på 15 mnd. Å det var før salget begynte for alvor nå. 98 % av dette er CE sin “skyld” :trophy: Det er disse faktaene som ligger foran øynene våres. Kjøp aksjer viss du liker det du ser, la vær viss du fremdeles tviler. Opp til dere.
Jeg har tatt virkeligheten innover meg, men tror allikevel nesten ikke det jeg ser. Men jeg tenker inni meg att jeg er veldig takknemlig for att jeg var inne på Tekkinvestor. FULGTE med og derfor nå, sitter lastet med nok aksjer. Hva som er nok for meg og hva som er nok for deg spiller ingen rolle.
Pilen peker fremdeles oppover for caset og CE. Hvor CE er når det flater ut, se det vil neste uke vise oss. 1 plassen både på GTS og PS4 blir vel hard å ta men som sagt pilen peker fremseles oppover for begge to. Glem heller ikke att verdens 3 største spillmarked Japan ikke får CE før utpå sommeren. Hadde japan vært med nå tror jeg faktisk att vi hadde hatt to førsteplasser. Disse salgene blir jo ikke borte, Funcom får dem bare litt senere. Ikke så bra for de kortsiktige men bra for oss som har en lengre horisont. Til og med X-Box karrer seg oppover listen. inne på top 20 nå med en 19 plass. ikke bra men stigende. Retail vet vi ingenting om, men det vi kan si som helt sikkert er att salgene kommer oppå alt det andre. :money_mouth_face:
Igjen beklager lengden :joy:
Edit:
Når salgene dalte i 2017 så ante både Oxford og vi att det kunne bli mange måneder til neste inntektsmulighet ville komme. Nå er forskjeller att CE kommer til å selge mye i de neste 2 årene? ser vi fremover en 3-4 mnd, Har vi MYZ, ikke sikkert dette har like stort potensiale som CE. Men det fine er att det legger seg oppå allerede meget pene inntekter.

41 Likes

Godt forklart ståa siste 15 mndene :ok_hand:

1 Like

Enig, mente ikke at CE skulle bli størst i dag, i morgen eller i 2018 for den saks skyld. Mente at det ikke finnes andre i sjangeren som ligger an til å gradvis overta kronen som det største (og beste) survival-spillet.

CE kommer til å mumse spillere og salg fra ARK og Rust i flere år sammen. Her er det mildt sagt mye å spise av.

Pengemaskin! :money_with_wings:

4 Likes

TRUMP KOMMENTERAR INNTEKTENE TIL FUNCOM:

6 Likes