Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Hvis alt, til og med MC flopper, så ser vi sikkert 5kr via emi

1 Like

Viss jordkloden eksploderer går jo alt til hel… omtrent samme oddsen for det som att alle spillene til Funcom flopper. :wink:

3 Likes

Nu får ni ta helg, börsen har stängt :smile:. :beers:

3 Likes

Ja om ALLT floppar. Men tror sannolikheten för det är extremt liten. Ingen kris situation längre som med CE i panik. Vet inte hur mycket folk FUN öket med sedan CE EA release men må ju vara sjukt mycket och stor kompetens men framförallt enorm erfarenhet.

Jeg tror ikke på det selv, men noe å tenke på.

Jeg tror hvis funcom klarer break even på 12 mnd med MC, så er det bra for kursen vs dagens. 5-600k, hvorav 3-400k første mnd.

1 Like

Jeg ser på kursområdet vi nå er i som utrolig spennende ifht hva vi har i vente 6-12 mnd frem i tid, og det virker som interessen for å kjøpe på disse nivåene er høy da kursen gang på gang spretter rett opp og forbi rundt 12.50 når den havner litt under, på tross av short i selskapet. Derfor mener jeg kjøp nå er smart, det er mye støtte i markedet på dette nivået og det er mye spennende som kommer med stort potensiale for god inntjening. Risk reward i mine øyne skyhøy i rewards favør! God kveld!

2 Likes

@Shadowsbane og @Verdipapir nå tolker ikke jeg @vcp dithen at han mener Funcom skal prises til 5-6kr heller. Poenget hans er slik jeg ser det bare at inntjeningen ikke forsvarer dagens kurs.

Jeg mener da selvsagt ikke at Funcom kun skal prises basert på inntjening eller til nøyaktig P/E 20 om man vil. Alle selskaper prises basert på underliggende verdier, resultater som oppnås og i veldig stor grad til fremtidige forventinger. Stemningen i markedet generelt samt sikkert en haug med andre paramtre også. Slik er det og kommer det til å være.

Men det betyr ikke at det ikke kan være sunt å ta en titt på hva for eksempel inntjening siste året forsvarer av kurs med normale/gjennomsnittlige multipler. Det gir jo en viss formening om hvor stor grad dagens prising er på fremtidige forventninger. Kan være sunt med litt slike betraktninger på et forum hvor jeg vil hevde normalen er at man tillegger fremtidig suksess større sannsynlighet enn markedet generelt er villig til å prise inn :slight_smile: Dette gjelder ikke bare Funcom altså.

2 Likes

Till viss del håller jag med dig, men vi befinner oss på en kurs som är strax över 1kr från lägsta nivå sista 12mnd. För att sätta det i perspektiv är det ca 5 kr till högsta.

På fem år är skevfördelningen ännu större.

Så jag tycker inte det är konstigt att det är lite mer hype när vi är så nära ”botten” historiskt sett (Funcom 2.0) :ok_hand:t2:

2 Likes

Tror de flesta har vart medveten om att 2019 är ett mellan år utan stor release. Dvs typ 1år nu.
Men när ett av världens största sällskap köper 1/3 av sällskapet till ett pris 3kr över dagens så blir det lite konstigt.
Hade detta skett i ett Biotek så vågar jag inte tänka på vad som skett med kursen.
kjøpsanbefaling Mvh Erik
disclaimer ingen köprekommendation

2 Likes

Enig i at det var slik for noen år siden.

Nå vil jeg si forumet er godt balansert.

Rett rundt launcher er nok hypen fortsatt sterkere en fornuften.

Funcom vil prises ut fra hva de produserer og pr nå har de produsert ett stort produkt som gjorde det meget bra ut fra elendige forutsetninger. Det vektlegger jeg stort ifht hvordan jeg ser på de neste 6-12 mnd, nå har de 2 på vei som jeg er sikker på iallefall teknisk og programmeringsvis er sterkere og mer solid, så spørs det bare om de treffer på underholdningsverdien. Større teams og vanvittig mye høyere erfaring, tid og ressurser.

1 Like

Sjerpings!!klarer ikke å dy meg…Tencent inn på 15.7 og så er det noen forståsegpåere som tror at de vet bedre…forstår ikke at det går ann å skrive så mye om ingenting…

4 Likes

Nå handler det en stor porsjon fornuft, snusfornuft! :wink:

3 Likes

Det er helt korrekt.

Selskapet fortjener kanskje en kurs på 4kr-6kr + håp og tro på at investeringene selskapet har gjort i framtidige lanseringer skal betale seg.

Vi snakker tross alt om kvalitetstitler som skal floppe på makrokrasj ved lansering because funcom asp og ose. Stortitler som mutant chronicles, dune, goldborn, gamesfarm, og sist men … også minst, så skal kursen gå chop chop, choppity chop når chop chop lanseres i januar!

Dette kunne kun gå en vei, og det er rett til helvete… før det snur opp før E3 om ca 6 måneder + 1 uke så paddy får rett til slutt :slight_smile:

Men for min del så har jeg ett ganske enkelt syn på Funcom. Som jeg ofte får motbør for.

Jeg mener Funcom prises i henhold til det fundamentale, med pump og dump på toppen. Det fundamentale er primært basert på forrige 2 + neste 2 kvartaler. Og før @antzzo sin graving i det siste så mente jeg at det så ganske mørkt ut, og det var lurt å holde seg unna.

Min oppfatning var basert på:

  1. MOM solgte ok til ganske dårlig.
  2. Chop Chop vil selge dårlig.
  3. Conan Exiles mounts tror jeg ikke vil drive salget i så stor grad som mange her tror.
  4. RedEye har nedgradert Funcom til å estimert dårligere inntekter i 2020 enn i 2018. Det vil si at 2020 var ett “venteår” på samme måte som 2019, med mindre ting endret seg. Analytikerfaktoren var derfor negativ i forhold til tidligere forventninger.
  5. Oppsiden var i stor grad knyttet til Conan Exiles season 3 pass med oppdatert paid content/map, som jeg antok vil komme i Q2 2020 og at det derfor var for tidlig å hype dette nå.

Det ville gitt 2020 som følger:
2020 Q1: Conan Chop Chop, Moons of Madness på konsoll. Rævva kvartal ?
2020 Q2: Conan Exiles season 3 + paid content update + E3 hype i juni.
2020 Q3: Ingenting eller Mutant Chronicles.
2020 Q4: Ingenting eller Mutant Chronicles.

Og ett forventet årsresultat mellom 2017 og 2018, på mange måter ett venteår som var veldig avhengig av Mutant Chronicles. Ergo var funcom en ekstrem risikabel investering i mine øyne før vi fikk se mer av Mutant Chronicles fordi det spillet ville definere hvordan 2020 ble seendes ut regnskapsmessig.

Basert på det har jeg da vært ganske negativ til Funcom som sikkert de fleste har fått med seg.

Så hva har endret seg? Vel det har vært mye graving i det siste, og jeg har tenkt mer over hva Funcom har gjort i forhold til en del titler. Det vil si at historisk har selskapet ofte begynt markedsføring ca 6 måneder eller noe mindre før planlagt lansering.

Voice over er noe som ofte er ganske sent i utviklingsprosess slik jeg har forstått det. Voice acting er en prosess som ofte kan foregå i større deler av utviklingsløpet. Når det hintes så klart og tydelig om at ett nytt spill skal lanseres, og Goldfarb jobber med en som tidligere har hatt stemmen til Conan + at Funcom avsluttet å jobbe med sitt eget Conan Single Player spill… så tenker jeg at det som skal lanseres er ett outsiders spill i conan verdenen, og ikke Darkborn.

Det er verdt å huske på at “stilen” i Darkborn på mange måter passer til Conan universet. Vikinger, hardt, rått og brutalt osv, og spillet har vært under utvikling lenge. Det ble vel først revealed for pressen i slutten av 2016, for 3 år siden. Jeg antar derfor at en god del av assets osv kan brukes, og at de har jobbet mye med å gjøre combat gameplay underholdende (som helt klart var fokuset i darkborn).

Det jeg tenker nå er at 2020 kan bli seendes vesentlig bedre ut enn jeg trodde for noen dager / uker siden.

2020 Q1: Sannsynligvis ett dårlig kvartal. Muligens reddes av Conan Exiles season 3 pass + paid content kommer i februar / mars, og ikke i april/mai.
2020 Q2: Outsiders Conan spill (passer med markedsføring starter nå), +E3 Mutant Chronicles hype. Evnt Conan Exiles season 3 pass + paid content?
2020 Q3: Mutant Chronicles.
2020 Q4: Ett hittil ikke annonsert publishing spill i Dune universet.

Det vil også si at jeg forventer at RedEye skal oppdatere med mer positiv endring av sentiment hvis det kommer info om publishing spill i 1H 2020. Da blir analytikerfaktoren mer positiv fordi siste oppdatering var en oppgradering :slight_smile:

Så over til den mer spekulative konklusjonen:

Jeg mener at kursen til Funcom nå er på 12.2kr - 13kr fordi svensker kastet kortene (gjennom avanza) i forbindelse med Q3 2019 rapporten. Dette har skapt en motstand som krever vesentlig kjøpsvilje for å komme gjennom.

Så hva kan gi mer oppmerksomhet og positivitet rundt Funcom blant svenske potensielle aksjonærer?

Vel, flere ting antar jeg, men kanskje primært … ett lovende nytt spill publisert av Funcom utviklet av noen svensker som kommer ut innen 6 måneder.

Det føles som ett ok veddemål. Så tror jeg at hvis det ikke kommer noe på game awards, eller det ser rævva ut, så skal kursen ned. På kort sikt. Før den skal hypes til E3 om ca 6 måneder, eller i forbindelse med conan exiles paid content update og eller season 3 pass :slight_smile:

8 Likes

Ikke vær så mørkredd nå da. Det er ikke farlig å sjekke hva inntjening forsvarer av kurs.

Så er det bare en av mange parametere så å si at Funcom basert på P/E 20 og resultat siste 4 kvartal forsvarer en pris på 2 kr (bare eksempeltall) kan da være 100% riktig det men må ikke forveksles med at vedkommende sier at kursen burde stått i 2 eller at den skal ned mot 2.
Kan skrive det over og samtidig mene kursen vil stå i 20-25 om 12 mnd.

1 Like

Japp det har vi fått med oss :blush:

Här bör Rui o co jobba hårdare mot Svenska investorer som uppenbarligen har betydligt större kunskap inom gaming. Bara se på Carl i Tin Fonder. Tror det finns mycket att hämta. 500km med bil, 6h med tåg och 50min med flyg.
Annars har vi ju en kändis här som har sagt han skulle till Sverige och ragga.

kjøpsanbefaling Mvh Erik
disclaimer ingen köprekommendation

2 Likes

Mange gode poenger, men jeg tror nok også at feiltolkning av kommunikasjon er en medvirkende årsak. Det som du sier er “gravd frem” i det siste er ikke så overraskende for alle.

Definisjon/tolkning av begreper relatert til produksjon og forståelsen av utviklingstid ser ut til å ha påvirket ganske mange til å tro at det blir lenger mellom hver trigger en først antatt.

Det tror ikke jeg, og de siste tiders “graving”, supporter det.

Men så tar ikke jeg alt som blir sagt og skrevet av funcom som 100% bokstavelig heller. En strategi vil sjelden være en fasit, men heller en retning. Så får man gi de litt slingringsmonn, men ikke avskrive det bare fordi man ser mindre avvik her og der. Egenutviklet/publishing/grader av involvering/antall pr år av det ene og det andre…

Så har vi Tencent og da. Hva det betyr har jeg egentlig ikke gjort meg opp noen mening om enda, men jeg tror Tencent>Jebsen… så + på sikt …

Anng kursen, dess større og flere titler som er i pipen, dess mer tror jeg Funcom kommer til å prises basert på forventninger, en faktisk inntjening pr i dag.

Funcom drives relativt stabilt pr i dag. Pipen fra i dag og 1-1,5 år frem i tid består av 2 egenutviklede AAA titler, The outsiders tilsynelatende AAA tittel og 2 mindre publishing titler, + evt det vi ikke vet pr i dag + ytterligere CE content.

Jeg tror 2019- 2021 blir VESENTLIG BEDRE en 2018-2020🙂

6 Likes

Vi fortsetter i:

1 Like

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @antzzo (1275 likes)
  1. @h3nk1 (305 likes)
  1. @Evilfreud (278 likes)

Resten av topp 10:

  1. @koe (278 likes)

  2. @xfrox (245 likes)

  3. @Krafer (240 likes)

  4. @Christian (229 likes)

  5. @anon80503862 (211 likes)

  6. @vcp (208 likes)

  7. @arcone (200 likes)

Gratulerer!

1 Like