Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Kurs.

1 million grunner til å eie Funcom

#neverforget

5 Likes

Spis is og kos dere :wink:

1 Like

Stort sett enig i den… akkurat nå litt utmattet og klar for noen info-drypp fra Funcom. Noe som kan få oss igjennom sommeren :wink:

1 Like

image

2 Likes

Med fundamentale forhold mener jeg regnskapstall, inngåelse av avtaler, og endring av eierstruktur samt endring av fundamentale forhold. Som utsettelser, annonsering av nye prosjekter, gode lanseringer, skuffende lanseringer, osv. Jeg legger også vekt på makro selv om mange andre ignorerer det aspektet.

Jeg mener ikke “fundamentale forhold” i betydningen “aksjen bør gå opp fordi jeg har tro på selskapet og er investert” som er den betydningen mange andre bruker når det snakkes om fundamentale forhold.

Funcom mener jeg primært styres av en kombinasjon av forrige 6 og neste 6 måneder, og teorien er forklart her:

Ingen trenger å være enig i hva jeg mener, men jeg mener at den generelle kursutviklingen i Funcom helt åpenbart styres av fundamentale forhold. Og da mener jeg ikke ASP, nei. Og når jeg gjør en teknisk analyse av selskapet så vektlegger jeg fundamentale hendelser og triggerevents høyt fordi det i mine øyne er dette som skaper kursbevegelsene.

12 Likes

Bare for å oppklare, mener du kursen i Funcom styres fundamentalt eksklusiv ASP?

I fundamental analyse, så bryr man seg ikke om hva kursen har vært tidligere, bare hva den er nå opp mot det man har regnet seg fram til.

I teknisk analyse ser man bare på kursutvikling, volum og handelsmønster.

De fleste handler litt etter begge to, men du er vel enig i hvor ASP først og fremst hører hjemme som faktor?

1 Like

Ja, jeg mener dog ASP er en viktig faktor i kursutviklingen til Funcom, han har funnet en aksje uten finansiell konkurranse og pumper og dumper pengene ut av småsparere som har troen og som kjøper og responderer på gode tall og nyheter. @cirmes er en blodigle, som trenger å brennes bort, og det kan vi gjøre ved å fortsette å gjøre stockwatch oppmerksomme på hvordan det handles, og om ikke de gjør noe så kan man alltid “bygge en sak” og ta det til media, sikkert noen som ønsker å skrive en sak om hvordan kapitalsterke investorer utbytter små og mellomstore aksjer ved kursmanipulasjon og styring av volum.

7 Likes

For at ASP skal kunne tjene sine penger pa denne maten ma nodvendigvis andre tape.
Og det gjor de - og de kommer ikke tilbake.

Markedet meg “her og der” og alt annet - er dessverre et faktum at de som tidligere har skrevet at TI kanskje gjor mer skade enn nytte er inne pa noe.

Blir noe selvprofetisk over det hele nar ethvert positivt drypp blir grundig gjennomanalysert og gruset - det vaere seg av ivrige kappesnuere eller (de langt mer respektable) saklige analytikerne som stort sett forholder seg nettopp “saklig” og skal ha alt bevist med tall og statistikk FORUT for en hendelse.
Sistnevnte har - dessverre - tallmessig - hatt mye rett, men gir ingen kred for at portefoljen av salgbare spill med utvidelsespotensiale vokser. (Jmfr at MYZ ble gjennomdiskutert ned i grofta ved lansering, men som senere har vist at det har et betydelig potensiale)

Vel - vi far se hva resten av sommeren og tidlig host bringer.

15 Likes

De andre som taper er da kortsiktige hobbytradere? Blir jo litt som å spille poker mot en proff og klage over at man taper.

4 Likes

Så du mener de store kan bare kjøre på. Ingen begrensning i det helle tatt. ? Bare voldta en aksje. Som i dette tilfelle er det eneste Store Spillselskap i Norge ? Fordi han har mye penger ?

I poker er det faktisk mulig å slå proffene, da alle står likt i forhold til midler, og de står også likt med hva de får tildelt. Man kan ikke manipulere seg til seier ved hjelp av at man har flere midler enn de andre på bordet. Dårlig sammenligning.

Og det er jo faktisk en lov som regulerer dette - hvorfor velger du å overse den @holmes?

1 Like

Dette er ingen domstol hvis det foregår noe ulovlig så er det faktisk noe som må forfølges i riktige kanaler. Vi kan ikke avgjøre det her.

1 Like

Vel ingenting skjer og han har fått holde på veldig lenge nå. Da er det helt rimelig at det blir tatt opp, du velger jo selv å diskutere det med å påpeke at det kun er hobbyinvestorer som taper penger her (noe som er feil) og at det er helt greit siden han er så “proff”? I en kommentar skrev han at han kan ingen regler forutenom kjøp og salg og i et annet innlegg skrev han at han “lærer opp” børsen…

2 Likes

Jo, det kan man så definitivt. Psykologisk spill på lik linje.

På en måte men det blir ikke det samme, da alle har en mulighet til å se bløffen hans og ta han på det, og vinne på det. Uansett er det fullt lovlig i poker, men det er ikke lovlig i aksjehandel.

Ta han gjerne i forsvar, men det er synd at flere gjør det - all den tid dette er drepende for aksjen og for børsen.

3 Likes

Det er ingen som blir tvunget til å kjøpe på topp og selge på bunn, hvis man har den tendensen så kanskje man heller skal sitte mer langsiktig gjennom oppturer og nedturer (så får man den fundamentale avkastningen som ikke styres av tradere)

1 Like

Snakk gjerne om topp og bunn, og å kjøpe på riktig nivå. Gjør du det i Funcom nå så er det kun for at du følger ASP eller har 100% flaks. Det er ikke slik det skal være.

Med markedsmanipulasjon menes:

  1. transaksjoner eller handelsordre som gir eller er egnet til å gi falske, uriktige eller villedende signaler om tilbudet, etterspørselen eller prisen på finansielle instrumenter, eller som sikrer at kursen på et eller flere finansielle instrumenter ligger på et unormalt eller kunstig nivå, med mindre den eller de personer som har inngått transaksjonene eller inngitt handelsordrene, godtgjør at begrunnelsen er å regne som legitim og at transaksjonen eller handelsordren er i overensstemmelse med atferd som Finanstilsynet har akseptert som markedspraksis på det aktuelle markedet, eller

  2. transaksjoner som inngås eller handelsordre som inngis i tilknytning til enhver form for villledende​1 atferd, eller

  3. utbredelse av opplysninger gjennom media, herunder via Internett, eller ved enhver annen metode, når opplysningene gir eller er egnet til å gi falske, uriktige eller villedende signaler om finansielle instrumenter, herunder utbredelse av rykter og nyheter, når personen som har utbredt opplysningene visste eller burde ha visst at opplysningene var falske, uriktige eller villedende. Når en journalist i sin yrkesmessige aktivitet utbrer slike opplysninger, skal forholdet vurderes under hensyn til de regler som gjelder for deres yrkesgruppe, med mindre personen direkte eller indirekte oppnår fordeler eller fortjeneste av utbredelsen.

1 Like

Jeg forsvarer ikke asp sine herjinger, men har heller ikke mye medlidenhet ovenfor små long hauserne her inne. Det har gjentatte ganger blitt avdekket at sjefs hauserne selv trader med stor aktivitet og legger skylden på asp. Alt annet enn positive tekniske analyser blir dømt nord og ned, for det belyser det dem allerede selv ser i chartene og gjør det mer åpenlyst hva som foregår. Som en sa så fint om funcom trådene her inne: When a group of males sit in a circle , jerking each other off.

5 Likes