Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Ja är endel som skall till för att locka investorer och då framförallt Norska. Då Kina och Sverige redan tagit en bit av tårtan. Men frågan är hur mycket som skall till för att få intresse?

Ja frågan är väl varför Funcom ska vara listat i Norge när över 50 % av aktierna ägs av utländska aktörer?

2 Likes

Fordi Norsk Selskap med stort studio i Norge :wink:

2 Likes

Min poäng är att om de finns utländskt institutionellt intresse men inte norskt institutionellt intresse så är väl frågan varför Funcom ska fortsätta härva i detta land?

1 Like

Kanskje det hjelper hvis/når de flytter hovedkontoret til Norge? Virker litt shady med kontoret i Nederland

2 Likes

Är det ett till AAA spel som må till.

1 Like

I Norge er det kun tre sektorer som interesserer investorer.

Energi/klima, laks og biotek. Det er det hele. Håpløst å være notert på denne markedsplassen.

3 Likes

Ja meglerhusen lägger nog inte mer än 500kr per år i att se på gamingsektorn. :blush:

Kan dette endre seg når Oslo børs blir en del av euronext systemet kanskje ?

Eller er eg helt på tur?

2 Likes

Inte pejling. När blir det ? Så startar MAR från nyår. Men tipper det kommer ha nada påverkan.
Tror när det plötsligt kommer pipe info så kan det smälla biotec style :rocket:

1 Like

Når ble biotek populært på Oslo børs?

Når funcom leverer bedre økonomisk kommer garantert interessen.

3 Likes

Status på Funcoms publishingspill på steamdb uke:

Status på Funcoms publishingspill på steamdb siste året:

Mutant Year Zero har åpenbart fortsatt en grei spillerbase, mens Moons of Madness og Conan Unconquered ikke har mange spillere. Merk at Mutant Year Zero er ett historiedrevet spill man blir “ferdig” med, mens spillertallene har stabilisert seg på flere hundre spillere per dag uansett.

Legger vi på Conan exiles:

Dette er jo bare sist uke, men sier noe om klasseforskjellen :slight_smile:

Ser man på historikken så blir det enda tydeligere. Conan Exiles har generelt hatt voksende spillerbase siden bunn i begynnelsen av desember 2018.

Jeg føler dette gir Funcom en hitrate på omtrent 50% hvis jeg superhardt og brutalt deler spillene inn i to kategorier, flopp og suksess.

Når jeg ser utviklingen på spillertall i Conan Exiles uten oppdatert map / paid content, så ser jeg at season 3 pass + paid content update nok fort kan gi betydelige inntekter. Men det er vanskelig å skape hype over ett spill som er flere år gammelt. Så der tror jeg nok heller at jeg satser på outsiders spillet og mutant chronicles.

Jeg håper også at det kommer minst en DLC til for Mutant Year Zero (eller en oppfølger) når jeg ser hvor stabile og gode spillertallene er der. Ikke fordi jeg tror det vil gi ekstreme inntekter, men fordi jeg tror det vil være nesten garantert profitt over tid når jeg ser hvordan utviklingen i spillere har vært.

5 Likes

Vet vi noe om CE lansering i Kina, har det fått en skikkelig lansering som jeg ikke har fanget opp?

Å få lansert CE via Tencent vil potensielt være en gullgruve selv med hårreisende cut.
Både for å selge CE, men mest for å få ut merkevaren Funcom og kommende Dune lansering.

1 Like

Det har en sånn halvveis uoffisiell lansering mener jeg. Ikke en lovlig godkjent av kinesiske myndigheter lansering. Har ærlig talt ikke helt oversikt. Jeg følger ikke konsollmarkedet eller det meste annet, jeg bruker generelt steam som proxy for alt annet.

Ligger vel i korta at en lansering der vil gi noe sensur først.

Enig i at det er oppside rundt dette, men jeg tenker den er litt usikker og uklar. Er så mye rart rundt kinas spillmarked. Men at det blir kinaversjon av Dune tror jeg vi skal ta for gitt (med Tencent som publisher i hele asia).

1 Like

Jeg vil tro mange nødvendige grep allerede ble tatt i forbindelse med outcasts versjonen av CE de slapp i Japan?

Var det jeg mente å huske fra den tid. Husker godt kineserne bombarderte med dårlige reviews og elendighet. Kanskje Tencent som hadde oppkjøp i tankene allerede da, har siden bare ventet på riktig prising.

En relansering burde dem kjøre og få en tredjepart under Tencent til å gjennomføre slik at dette ikke tar ressurser fra andre prosjekter.

1 Like

FC säger ju själva att Tencent som ägare öppnar den kinesiska marknaden. Och varför skulle Tencent inte se till att CE blev officiellt publicerat i Kina? (Enligt kinesisk lag måste spel ha en kinesisk förläggare för att få säljas i Kina.)

1 Like

Funcom går Retail igjen med CE?

3 Likes