Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom tar opp nytt lån

En annen måte å tolke dette på er at Jebsen hadde tilbakebetalingen som et av kravene til at de fikk låne pengene nå og da må de jo selvsagt informere om det :slight_smile:

1 Like

Har de sagt noen om emi kurs?

Nei og vi hører nok ikke noe om kursen før de er i gang med emisjonen.

3 Likes

Regner med at de ikke ønsker emi på dagens kurs! :relieved:

1 Like

For meg er det en bekretelse at det er han som bestemmer, om Funcom kommer med noe dritt bra, så emi på 4-5 er ikke dyrt om du kan få 8-10 senere.

1 Like

Hvis man tar utgangspunkt i cashbeholdningen 31.12.2015 og cash burn for 2015Q4,så holder dette Funcom flytende i (616+500)/125 = ca 9 måneder, så Funcom må ha fått inntekter innen slutten av september som dekker videre drift og tilbakebetaling av lånet. Evt fra emisjonen som er nevnt tidligere.

3 Likes

Personlig er jeg litt 50/50 når det kommer til dette lånet. Den ene reaksjonen min er at dette er et payday-lån og rimelig desperat. På den andre siden, dette vil kanskje gjøre det mulig for Funcom å kjøre emisjonen etter en vellykket launch av CE. Jeg tror ikke Funcom frivillig utsetter emisjonen til etter launch, ettersom det setter hele selskapet på spill på en early release launch, men det kan hende de blir tvunget til det. Alt i alt, så tror jeg dette har økt risk/reward.

2 Likes

Meldingen virker positivt ladet. Virker som Funcom er 100% sikker på at emisjon går i orden.

…once capital is raised”. Altså når og ikke hvis.

2 Likes

Hvilken melding leste du Chris? Stod ingenting om emisjon utsatt til etter launch.

1 Like

Dette viser tydelig at de er i rute , ingen selskap er interessert i og sette en emisjon på , 1,20 kr når de kan sette den på 2,50-3,50 kr ! De trenger 0,5 m US til og ferdigstille 1 eller flere presentasjons videoer , som de trenger for og sette emisjon! Elon musk selger ikke 1 mill biler på 1 dag på en bil som er under en duk! Han selger 1 mill biler etter han har vist den !
Funcom vil lage til “alle-mors-gameplay” som de kan vise til folket! Og alle vet at en overtegnet emisjon vil føre aksjen opp og få mer positiv oppmerksomhet rundt CE!
Og viss de klarer og time trailers på samme tid som filmen slipper trailere :open_mouth: oh lord! Hello 20kr august :wink:

6 Likes

Spørsmålet er jo om de klarer å holde samme cashburn som for Q4. Q4 er jo normalt et bra kvartal siden man har 2 gode perioder med mye salg ( halloween + jul ). Hvis vi ser på forskjellen mellom 2014Q4 og 2015Q2 så er inntektene i 2015Q2 ca 10% lavere enn 2014Q4 selv om spillertallene på steam er bedre ( Q4 2014 snitt på 456 mens Q2 2015 hadde snitt på 489 ). Spillertallene på steam i Q2 i år ligger foreløpig ca 20% under Q4 2015.

Itillegg ser jeg for meg at kostnadene fram mot launch øker noe spesielt hvis de har tenkt å markedsføre CE rundt launch + starte opp utvikling av nytt spill i Funcom Inc.

3 Likes

Foreløpig ingen effekt av denne meldingen, noe i utgangspunktet er fint. Oppgang videre avhenger jo av at det kommer video og info.

Arbeidsro i noen måneder til :slight_smile:

1 Like

Det positive her er at Jebsen atter en gang stiller opp (som forventet), kanskje ikke fordi han vil, men fordi han må.

Og for kursen sin del så må de som egentlig har lyst til å bli med på CE-ferden snart bestemme seg, men tviler pga. emisjon: Vil de være med eller vil de stå utenfor. Om ikke lenge bør Funcom komme med masse info om CE, annonsere nytt prosjekt etc. alt i et forsøk på å overbevise investorer.

2 Likes

Det kommer!

Tror flere investorer vil bli interessert i å investere hvis/når Funcom kommer med flere nyheter rundt CE og de 2 nye spillene som Funcom skal begynne å jobbe med i år.

Mitt “base case” som jeg har nevnt tidligere, er at Funcom vil kjøre emisjon ikke så ulikt som ved lansering av TSW. Det vil si på en høyere kurs enn idag. Jeg tror at kursen vil være over 5 da.

1 Like

Q1 har jo vært ganske bra siden de har holdt det gående til nå. Q2 kan bli greit hvis de får inn noe fra TP på konsoll, spørsmålet er hvor bra CE blir hvis det utvikles på sparebluss

5 Likes

Hvorfor i all verden sluttet man med YA-finansiering? Kunne jo bare forlenget avtalen. Hvis det er så problematisk å lande en emisjon, kunne dette være en mulighet. Fryktelig lite aksjonærvennlig ja, men man redder selskapet kortsiktig på den måten.

1 Like

Jeg har sittet på gjerdet siden januar, og kjøpte meg inn igjen nå. Tolker nyheten som positiv, fordi det gir funcom den fleksibiliteten de trenger for å få høyest mulig emisjonskurs. Tror vi får mer kursdrivende informasjon i ukene fremover.

5 Likes

Funcom rally så fort shortene er dekt inn.

Trodde på litt action idag, men foreløpig kjedelig

3 Likes