Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - The Park media

Skulle akkurat til å spørre om det er jævlig dårlig vær i Norge denne helgen siden alle sitter inne og skriver her :smile:
Er jo mer aktivitet enn en ukedag med spennende nyheter

2 Likes

Det står i samme artikkel rett under listen at Humble og GOG.com kommer i tillegg for de er ikke regnet med… Nok et eksempel på topp 10 lista pr mnd er litt forskjellig i forhold til den der som oppdaterer seg flere ganger i timen…? :wink: Skal vi starte en diskusjon om omsetning vs antall? :stuck_out_tongue:

Nei det er det ikke. Forsvant ut av lista etter 2-3 dager som SOMA… Jeg blir kunn skuffet om den ikke begynner krype oppover mot slutten av salgsperioden. Jeg trodde vi skulle slå SOMA for det så ganske sterkt ut lenge… Men vi falt ut for fort når det der jævla salget startet og skjøv oss ned. Kommer det reviews som du er inne på … Vel da kan det bli action… gitt reviewene er bra da :wink:

Jeg har ikke tilgang til de korrigerte salgslistene som du bruker men hvis jeg ser på tools.garry.tv så ser det ut som om The Park hadde 45 timer på topp 100 mens Soma hadde 89 timer ( +30 timer 10-11 september med #79 som beste plassering) . Beste plassering til The Park var #21 mens Soma var oppe på #9. 10 dager før release har dermed SOMA generert mye mer cash enn hva The Park har.

EDIT: i tillegg hadde The Park kun ca 12 timer som var bedre enn #30 mens SOMA hadde 24 timer over beste plassering til The Park ( DVS #21 )

Sier du det… Må korrigere deg litt… SOMA var ute av lista etter 73 timer… Så kom den opp litt senere til 80 plass før den gikk fulstendig i dvale ved 89 Timer… Du skal bruke 73 timer her slik jeg ser det

Videre så var The park var lansert i midten av Oktober hvilket er en måned med høyere omsetning generelt (bare sammenlig mnds rapportene). Og som du er inne på så ble start av salget en unaturlig avkortning av The Parks hyggelige ferd på topp 100. Jeg tror ikke startene til disse to var spesialt forskjellig. I antall kopier er The Park helt klart forran fordi den er 3 ganger billigere… Om man ser på salgene totalt så er dette hvertfall tilfelle fordi GOG.com er mye mindre enn greenmangaming.com hvor The Park lå 4 dager i topp 10 lista… gamersgate og humble er vel det samme ca?

Den virkelige forskjellen vil vise seg senere… Skal jeg fortelle et lurt triks FUNCOM benytter for å komme helt i topp ved launch?

1 Like

Korrigerer de listene ?

OK, da regner jeg med at du ikke vil vite det. La gå, trenger ikke dele alt. :smiley:

Jeg har ikke lest alle kommentarer i det siste så beklager hvis dette er poengtert før. Men slik som jeg ser det så var Soma bare 3 dager på top 100 når de kjørte preorder i slutten av august. Samtidig var de ekstremt kort oppe der på top 20. The Park har vel holdt seg bedre enn dette?

1 Like

SOMA startet på #21 24.aug 17:13 og var på top21 fram til 25.aug 17:13 . The Park hadde bare ca 12 timer på top30 ( #21 som beste ) så de klarte seg desverre mye dårligere enn SOMA.

1 Like

Men med en pris på 30$, altså 3 ganger så mye som The Park, trenger de bare å selge 1/3 for å havne der. Så la oss si at The Park har halvparten så god omsetning som Soma - som etter 10 dager hadde solgt 92000 enheter. Dvs. 92000*29,9$=2750800$ -roughly 10% rabatt = 2 475 720$. Det gir 1200TUSD i løpet av 10 dager. Sjansene for bra avkasning mener jeg i høy grad er til stede.

The Park koster også såpass lite at det ikke lønner seg så mye for folk å kjøre preorder på det, dersom du ikke spiller TSW. I tillegg er det kanskje ikke kommet ut nok info om spillet til at folk har bestemt seg.

Soma ble vist fram i oktober 2013, altså nesten 2 år før release. The park ble vist fram i forrige måned. Kan nok ha en vesentlig påvirkning på preorder det også.

Derfor tror jeg nok dette kan bli bra ved release.

2 Likes

Ut i fra de 50 “or so” nye postene som er kommet på etter jeg har logget av en stund og sett på Premier League, så kanskje oppsummere følgende:

4 jobber med spillet i 6 mnd = 2 årsverk:
Det snakkes om både 400 og 750k i lønn.

Alt 1: 400k årslånn, 800k på prosjekt
800.000 / (8.11*7) = 14.000 kopier

Alt 2: 750k årslønn, 1.500k på prosjektet
1.500.000 / (8.11*7) = 26.000 kopier.

Ett sted herimellom?

Skulle de da selge 100k kopier gir det ett resultat ifht kostnader mot brukt lønn (alt 2) på 4.2mill NOK i pluss!

Jeg ville sagt Alternativ 2. Jeg selv har sagt at om du tar med salget så kanskje de trenger 35 000 kopier for break even.

Det sagt, nå diskuterer vi noe annet. Klanen påstår at SOMA har solgt fler kopier enn The Park så langt i Pre Order… Jeg og Koe sier dream on. 4 dager på topp 10 greenmangaming.com og gamersgate.com samt at The Park er tre ganger så billig OG at omsetning for Oktober er høyere enn for september… Så tror jeg The Park er minst 2 gangen av SOMA i antall kopier allerede…

1 Like

Noen som ikke er enige i 35k solgte for break even? Sold! :wink:

1 Like

Jo… Flott det… Men like fullt, utgiftene til Funcom i total har ikke endret seg. Om den nye modellen tillater at disse som arbeidde tidligere på TSW nå lager småspill uten at MMO omsetningen faller så betyr jo bare dette at den ekstra omsetningen fra småspillene uansett størrelseorden går rett inn i bunnlinja…

Enig, men det er interessant å regne på break even som vi har gjort nå også, det er sunn approach og lett å forholde seg til :smile:

Nytt case? :wink:

Det er jo interessant å se hvor bra The Park gjør det siden det påvirker hva de kommer til å gjøre med neste spill. Selger de veldig bra kommer det sikkert på andre språk også . Det er vel heller ikke utenkelig med VR støtte.

3 Likes

Eneste grunnen til at noen preordrer er jo rabatten og den er jo uavhengig av om man spiller tsw eller ikke. Bonustingene får man ikke før release alikevel.

Hvorfor skriver du da dette?
"Hadde du forventet noe annet ? Soma hadde ikke en hel haug med tsw fans som kjøpte spillet så snart det ble tilgjengelig på preorder.

BTW, #25:wink:"

1 Like

Fordi jeg hadde lyst til å skrive det ?

Mener du at det jeg skriver er feil ?

hvilken link bruker du?

Du skriver at eneste grunnen til preorder er rabatten, samtidig skriver du at en horde med TSW-fans kjøper spillet når det er tilgjengelig for preorder. Det blir litt motsetninger der.

1 Like