Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

In the case of the golden cross, the 50-day SMA moves above the 100-day while both are below the 200-day and the current price of the underlying.

Slik jeg tolker det må både kurs og 200 dagers ligge over 50 og 100 dagers ved golden cross, og motsatt ved death cross. Har ikke sett chart nå men av chart i Nano over ser du både kurs og 200 dagers ligger over 100 og 50 dagers (gjør nok ikke det nå lenger tror jeg).

1 Like

Hva er “regelen”? Bruker man Ema primært?

Jeg bruker SMA fordi den er enklest å forstå for meg. Her gir man alle datapunkter like stor vekt. Sluttkurs for 2 mnd. siden gis like mye vekt som sluttkurs i dag. Hvis du bruker EMA (exponential) gis de senere datapunktene mer vekt enn de foregående.

I følge denne artikkelen er EMA best å bruke på kortere bilder mens SMA er bedre å bruke på lengre bilder. EMA fanger opp bevegelsene kjappere enn SMA (naturlig nok) men man risikerer fake brudd osv. pga. en plutselig “price spike” vil gi økt vekt på de siste sluttkursene.

Les også:

1 Like

Synes dere Scatec Solar ser fin ut? MA200 har trendet opp lenge, MA50 er over MA150, som er over MA200. Lavt volum og ned fra 52,50 i dag, 20 øre under ATH.

Digg hvis noen korrigerer trendkanal hvis man har et bedre forslag, eller gir meg noen tips om hvordan de ville regnet Fibonacci-nivåer på denne. (TA-noob).

1 Like

kvartalstall i dag

Takk – svarer deg her @Deltoid, siden vi sklir litt off topic i Nanotråden nå :blush:

Position size er alltid all in av tre grunner. 1). Jeg har ingen problemer med å hodle ETH for jeg kommer til å trenge det før eller senere til ICOs. Så OM jeg skulle være uheldig så får jeg alltid bruk for ETH. Det er også en av grunnene til at jeg primært begynte å trade ETH fremfor BTC, selv om BTC har større likviditet og volatilitet. Jeg kjøpte ETH for å innvestere i ICOs og begynte å leke litt med det som stod igjen på kontoen, og så ballet det på seg. Overførte 4.5k euro for to uker siden. Så krakket markedet og jeg hadde is i magen lenge. Begynte å trade med denne potten sist fredag fordi jeg kjedet meg :slight_smile: Den var oppe i 5.8k nå i dag før jeg tok ut noe ETH for å kjøpe noen andre coins.

2). Den andre grunnen er at summen er såpass “liten” at om jeg f.eks får 20-30 euro gevinst pr. ETH pr. trade så blir det ikke mye om jeg bare er inne med 50%. Så hver trade har vært maks kapital.

3). Når jeg er inne og jeg ikke trenger ETH umiddelbart kjører jeg SL på maks 0.5% av det jeg er inne med. Har fått noen papercuts under tradingen men synes det er bedre å tape 10 euro enn 100 euro. Flytter SL etterhvert som kursen stiger fra inngang. Prøver å unngå market orders.

Av signaler gjør jeg det veldig enkelt. Jeg ser på den generelle trenden på tradingview og gjør en analayse av den, hvor jeg prøver å anslå hvordan kursen vil utvikle seg ifht. hvilken formasjon som vil danne seg. Prøver også å tenke hvilken fase vi er i i markedssirkelen (accumulation, distribution, decline etc). Så ser jeg dette opp mot volum.

Dette gjør jeg 1 gang daglig. Så går jeg på Gdax og prøver å tolke candles så godt som mulig ifht. 12 og 26 dagers EMA. Gdax gir deg ingen andre indikatorer men ved å bruke disse + ordreboken (som er live) får du en ganske god pekepinn på hvor kursen skal (synes jeg).

Gdax har en aggregate funksjon hvor du kan se på ordreboken i en view som viser hver enkelt ordre, eller en aggregate opp til 10. Dvs. at du ser alle ordrene fra 600 til 610 i en bolk, alle ordre fra 610-620 i en bolk osv. Da kan man se hvor størsteparten av kjøperne og selgerne ligger og agere deretter.

Eksempel:
image

Her ser du vi ikke skal langt over 680 med det første, men muligens vi skal ned og teste støtte igjen. Hvor skal man legge seg? Har man tid å følge med så kan man agere etter candles, hvis ikke legger jeg inn kjøp på 620-ish.

Sjekker så dette opp mot EMA:

image

Noe som kan stemme OK i dette tilfellet.

Disclaimer: er på ingen måte noen TA ekspert, så ta alt jeg sier med en pose salt :slight_smile:

5 Likes

Så du rir trender med signal basert på volumstøtter i pullback, høres ut som et bra system. Volum er uvurderlig, har ikke det i vanlig valuta der hvor jeg trader, så har vurdert i begynne litt med krypto. Ser coinsa har pene trender på alle timeframes, så det frister.

Du får ikke tradet USD på GDAX da, så er ikke markedet litt tynt når du trader coinsa mot EUR?

forøvrig top tier svar :hugs:

2 Likes

Det er bedre mot USD ja, men med mine poster på 8-10 Ethereum og opp mot 1 BTC så går det faktisk helt OK i Euro. Med større summer ville jeg kanskje vurdert en annen platform som tar dollar ja. Det er jo også mulig å trade ETH mot BTC eller LTC etc.

Gdax tilbyr bare BTC, BHC, ETH og LTC. Men fungerer fint for min del. Det fine med Gdax er: instant transfer til Coinbase som er fiat-gateway, og ingen fees på limit order :slight_smile:

1 Like

hvilken app/tjeneste anbefales til selvstendig markedsanalyse for noobies?
Hva bør den iallefall ha av egenskaper, og hva er greit å se mellom fingrene på?
Hvor mye er det man bør betale for å få dekket behovene? Er feks DN investor sin til 29kr/mnd for spinkel?
Infront web trader?
Hit me!

Har sånn smått begynt å lære meg TA og har et spørsmål vedr tegning av trendlinje.

Jeg har sett flere her bruke candles når disse tegnes og jeg lurer på hvor linjen skal settes når man ser i dette perspektivet. Bruker man ren linje er det veldig enkelt. Da settes linjen på en sluttkurs hele tiden, men når candles brukes kan den settes så mange flere plasser.
Topp/bunn av body?
Topp/bunn av skyggen?
Har farge noe å si? Sluttekurs på en rød candle vil være bunn av body, mens en grønn vil være topp av body.

Eller er alt dette flisespikkerier og et resultat av min OCD om å tegne den perfekte trendlinje?

1 Like

Noen som vil gjøre en TA for Kongsberg? Klar over at kursen er bortimot ATH, men er vel noen tekniske signaler som ser bra ut? Eller? Er motstanden for sterk?

Er det en stop loss funksjon hos GDAX? mener jeg så etter det for en stund siden, men fant det ikke. Så du snakket om SL osv. i din tidligere post.

Trendlinjer tegnes der hvor de git mest mening og har flest touches. Her er et eksempel i olje der du ser den brytes kort under midten, men det er fortsatt slik jeg hadde tegnet trendlinjen.

Det brukes for å gi directional bias, og bør brukes som et område isteden for et punkt. Det er altså litt marginer over/under linjen før man ser på det som brytning.

2 Likes

Kongsberg ligger i en stigende trend på kort sikt, men har en massiv motstand på 165 som den forøvrig touchet i dag. Den trenger høyt volum ved et brudd opp for å gi videre kjøpssignal.

Positive signaler er at akummulering er stigende etter å ha bunnet ut for en stund siden. Volum er positiv og stigende. Aksjen hadde et stygt brudd på trendlinjen men hentet seg raskt inn igjen.
I tillegg er MACD på vei til å gjøre en bullish crossover.

Dersom den ikke klarer å bryte opp vil 154 være en god støtte, deretter fib 0.786 på 150.

Er åpen for at jeg kan ha oversett noe i analysen, har bare noen måneders erfaring med TA :slight_smile:

1 Like

Zoomer man ut til april 2011, så ser man en gigantisk dobbeltbunn med tredje forsøk på 165 isch.

1 Like

Det er sant!

Den første bunnen er litt høyere, men den er innenfor regelen om 3-4 % i differanse.

Ved bekreftet brudd på høyt volum er target 217 eller 31 % opp.
Med stop loss på 150 gir det en R/R på 3,6 :slight_smile:

1 Like

Så mine antakelser var altså ikke helt waste. Sped begynnelse på TA-læring her… Ville vel kanskje satset første TA-kjøp til en annen aksje enn den som må bryte solid motstand på ATH for videre brudd…

Jepp, fanen lengst til venstre… :slight_smile:

image

1 Like

Har sett på denne jeg også. Når man ser så langt tilbake, så er det høyere og høyere bunner, men toppen blir ikke noe høyere.

… som gjør den konklusjonen til noe jeg støtter. Det må bare bli et bekreftet brudd først.

1 Like

Jeg følger ikke Kongsberg, bare sjekket av nysgjerrighet da den ble nevnt.
Men får vel nesten legge inn en kursalarm ørlite over bruddet, sånn i tilfelle jeg har igjen tørt krutt når den tiden kommer :+1:

2 Likes