Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Genterapi

Wow. Dennis Lynch fra Morgan Stanley er et lite geni

Han var ekstremt tidlig ute med Facebook og Amazon. Nå sier han Genterapi er det neste store på 3 til 5 års sikt.

Hvem er de beste aktørene her? Crispr er det Genterapi?

1 Like

Litt om dette i denne tråden, bl.a.:

Crispr er en metode for å endre den genetiske koden, og er sentralt innenfor den megatrenden du viser til. Megatrenden er imidlertid ikke begrenset til Crispr/Cas9.

Et veldig spennende selskap som du kan lese deg opp på er norske AZT. Bl.a. på gamle Hegnar forum/nå Fa-forum, finner du gode ressurser med selskapets tidligere F&U-sjef, Jan Raa inne med verdifulle betraktninger og perspektiver, og verdifull deling av sin fagkunnskap. JosefK er også inne med nyttig kunnskap. (Se selvfølgelig også selskapets egne presentasjoner)

Kort er AZT et selskap som selger high-end enzymer til selskapene du etterspør. Enzymene trengs til ulike deler av prosessene rundt genterapi. Bl.a. rensing av cellekulturer (som er aktuelt i forbindelse med Rei Theras covidvaksine) m.m.m.

AZT har en helt annerledes risikoprofil enn selskapene som gjennomfører de kliniske studiene (er leverandør til denne industrien). Går en studie godt, vil kjøpsvolumene øke betraktelig, og AZT får en livslang kunde (lik produksjonsprosess for produktet hele dets tid).
Om studien feiler, vil det ikke ha så mye å si, da volumene er små før kommersielt produkt, og AZT derfor ikke mister særlig salg.

AZT har p.t. over 300 kunder, og mister få/ingen. De introduserer nye enzymer løpende, nå sist SAN 2.0. som er et enzym med høyere salttoleranse (som gir forenklede, og mer effektive produksjonsprosesser) enn det konkurrentene klarer å levere.

Selskapet har steget fra 3-4 kroner for under 1,5 år siden, til rundt 100 i dag, men er altså bare i startgropen i forhold til megatrenden genteknologi.

Lykke til med research!

-Wannatri

4 Likes

Jeg synes Intellia med en ganske lav market cap og Bill Gates på laget er spennende. Kjøpte en liten post i dag: Sjekk ut

Intellia Therapeutics (NTLA) Posts Ground-Breaking Genomic Results | What You Need To Know :dna: - YouTube

1 Like

Heftig trøkk i Intellia, Editas og de andre genterapi-aksjene.

Opp 20 prosent snart på kort tid og det skyldes heving av megler-mål, at Intellia har annonsert litt spennende prosjekter og at Moderna har varslet samarbeid med Genomics-bransjen og oppkjøp, hvilket forsterker bransjen.

Gøy

2 Likes

8 grønne dager på Editas og still going strong.

Jeg tok en posisjon i håp om oppkjøp av Moderna eller nyheter rundt velykket behandling av en sjelden sykdom som forårsaker blindhet.

Vil si at det er high risk fordi aksjen kan være overkjøpt, men Editas er eneste gen-selskap som driver klinisk testing og mangler en partner (oppkjøp?)

Moderna har sagt at de har cash og sikter seg inn på bransjen.

High risk :handshake:

1 Like

Moderna utelukker kjøp av Editas mfl i dag. Helt greit og ikke uventet.

Den store gulroten er i september. Da kan Editas bli det andre selskapet som klarer in vivo genterapi.

Dette er usikkert.

Men ryktene på Twitter sier det har vært velykket og rapporter sier at Editas har bedte om å utvide den klinisk studien.

Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg har tatt ett lodd og holder ut hele september. YOLO.

Heller ikke negativt om Crispr-teknologien klarer å kurere en sjelden type blindhet.

Det blir i så fall ikke uetisk å bruke Crispr, men uetisk å ikke bruke Crispr…

High risk :cowboy_hat_face:

1 Like

Vil selskabet reelt kunne tilbyde genterapi til voksne mennesker? Hermed ment behandling af meget store grupper af celler vs det man tidligere har forbundet med genterapi (via crispr- cas9)

Det kan jeg ikke nok om dessverre. Høres ut som du kan mer enn meg :slightly_smiling_face:

Jeg er helt ny i biotek og lærer fortløpende.

Vil tro at denne artikkelen gir et bilde av metodikken:

Når det gjelder Moderna tenker de jeg er en potensiell partner for lisensiering

Da Biontech lagde vaksinen var det Pfizer som trykket den opp i store opplag :slightly_smiling_face:

Moderna vil ønske å være som Pfizer overfor Crispr-selskapene.

Men først må de kliniske studiene gi resultater.
Intellia har bevist at det går an.

Editas skal opp i ringen i september. Det beste er nok å satse bredt - en klinisk studie er hit or miss.

Feilpost

Tror jeg skal skli ut av Editas før de kliniske dataene kommer i september. Mer nedside enn oppside.

Sektoren er dog fantastisk, men å kjøpe på topp er nok det jeg har gjort.