Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Jeg tror nok du mistolker meg med vilje her :slight_smile:

Poenget er jo at det ble stilt spørsmål til om det er en reell snittøkning av temperatur i Norge, snittøkningen ble dokumentert, og så dukker det opp en ny påstand om at det aldri har vært noen uenighet rundt dette.

Jeg tror ikke det er noen her inne som benekter istiden, men jeg tipper at istidteorien hadde vært enda vanskeligere å overtale folk om enn teorien om menneskeskapte klimaendringer, om folk hadde vært likte motiverte til å motarbeide den.

Det er en så ekstrem overvekt av motiver for å benekte menneskeskapte klimaendringer, og likevel et så overveldende konsensus blant forskere for at det er reellt. Har man virkelig så liten tro på vitenskapen som tross alt har fått oss dit vi er i dag?

2 Likes

Noen som har noe mer info om forskningen til Ronan & Michael Connolly? Er det bare bull shit / blitt tilbakevist? Virket jo som de hadde oppdaget noe ganske oppsiktsvekkende.

Eg tenkte nå meir på de forskerane/personane som har gode argumenter for at det kan væra andre årsaker til klimaendring en CO2. Burde nok spesifisert det.

Der har de vært ganske klare på at ja, det er ein klimaendring. men de er skeptisk til at det er CO2 som er hoved drivaren til det.

Det er mye interesang informasjon der ute som har komt fram i det sista.

Blant anna kosmisk stråling som er bevist å ha ein effekt på temperaturen på jorda.

evidence of an annual average temperature drop of 2-3 degrees Celsius, and an increase in annual temperature ranges from the sediment in Osaka Bay – this new discovery about winter monsoons provides further proof that the climate changes are caused by the cloud umbrella effect.

The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) has discussed the impact of cloud cover on climate in their evaluations, but this phenomenon has never been considered in climate predictions due to the insufficient physical understanding of it

Siste som blei posta litt lenger her oppe med de Irske forskerane var og ganske fasinerande.
Og hvis man tar seg bryet med å høra intervjuet med Ronan Connelly, så finne man ut at han er venstre orientert forsker, og gikk inn i sin forskning med en “bias” til at vi var hoved driveren.

Fant noen fleire videoar der han og faren snakke litt meir rundt temaet. De er bare noen minutter lange, men absolutt verdt å se igjennom.

1 Like

Alt de har publisert ligge på sido deras. Og eg ser ting er sendt inn for peer-reviews. men har ikkje kikka gjennom noe av det endå. For bli lesestoff for ein anna dag.

“In this essay, we summarise the results of our three “Urbanization bias” papers, which we have submitted for peer review at the Open Peer Review Journal.”

Tydeligvis ganske ferskt detta her. Alle videoane av dissa greiene er ikkje meir en 1-2 mnd gamle på youtube.

Ca 1 times foredrag fra Connelly angåande deras funn på temperaturar og klima. Der de har brukt data fra over 10 000 000 værballonger.

TL:DR

3 Likes

Bilfritt Oslo. hmm…

1 Like

Synes det er fint med redusert trafikk i sentrum men byrådet (eller var det byregjeringen) har vel vist litt manglende evne til å legge til rette for nødvendig trafikk. Er litt vel mye at målet helliger midlene.

Jepp. Det er dette med å ha evnen til å skjønne konsekvensen av hva man gjør.
Bilfritt kan sikkert fungere fint fet men det må planlegges godt.

Når det kommer til bompenger, hva med å sjå hva som har fungert og ikkje i resten av verden?
Hva med Singapore modellen?

*https://www.youtube.com/watch?v=wU8OKbJYnWU&t=767s

Nye dieselbiler renser luften i byene.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-test-ga-sjokkresultat-nye-dieselbiler-kan-rengjore-luften/3423839527.html

Når samme dieselbilene er kjørt 50-100-150-200k km?
En kan stappe dieselmotorene opp i ræva på konstruktørene.
Har selv sett hvor jævlig 2-3 år gamle Euro6 motorer har vært: svart røyk som velter ut, men det er sikkert bare fargestoff, eller?

Så disse fagfolkene skal man altså rett og slett ikke tro på?

Joda, sikkert fantastisk det som kommer nå, det er bare de som er 2-3 år gamle som er rævva, VW er jo sikkert best i klassen, for de har bare produsert luftrensere…

jeg er enig med duogdu

kjører diesel selv, A6 2.7tdi, 2008, det kommer litt sot ut bak hver gang jeg trykker for å si det sånn! De skulle jo også være gjerrige, rene osv når de ble solgt i sin tid.

Tiden vil vise, men jeg har 0 tro på at diesel er redningen…

2 Likes

ooog litt lengre nede i artikkelen;

Vi har sett liknende resultater på laboratoriet tidligere, og det samme gjelder for bybusser med Euro 6-teknologi. Som studien også nevner, så blir utslippene mye større så snart filtrene er fulle og trenger rengjøring.

Når man kjøper får man med 5 år med gratis service som rengjør filtrene. Og man bør ha årlig service også etter man må betale selv. Men det er klart at det vil forurense noe mer rett før service enn rett etter.

1 Like

Money money money

Dommedagssekten blir stadig mer ekstreme i sin ordbruk. Det må jo til for å opprettholde skremselspropagandaen.

“Klima-apartheid” faktisk. Nesten litt overrasket over at de ikke gikk rett på “klima-nazisme”, men det sparer de vel til neste runde. Og det kommer helt 100 % garantert.

Utrolig at noen biter på denne opplagte svindelen.

1 Like

Årsaken til at mange biter på er jo det at det faktisk ikke er en opplagt svindel. Det er egentlig ikke opplagt i det heletatt hvordan vi påvirker miljøet/den globale oppvarmingen og hvordan det vil utvikle seg.

Det store problemet med hele diksujonen er at det er ytterpunktene i debatten som får all oppmerksomhet. De som benekter alt og de som forfekter dommedagsprofetiene.

1 Like

Sannheten er nok absolutt et sted i midten ja. Utrolig morsomt at MDG gjør det så bra i Oslo, de gjorde det ikke så bra i min kommune men det kommer nok om 2 år tenker jeg.

1 Like

De som benekter alt - eller i det hele tatt stiller spørsmål- får knapt noen oppmerksomhet i det hele tatt.

Dommedagssekten har 100 % mediemonopol - ettersom de støttes av de multinasjonale konglomeratene.