Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Sorry. Kjenner ikke til reglene i Sverige. Jeg vet at jeg har handlet flere Nord Amerikanske ETFer de tre siste Ärene via Nordnet-Norge. Jeg har bÄde IAU og ZIG nÄ.

Og handlene er nylig utfÞrt. KjÞpte ZIG for noen fÄ uker siden og IAU har jeg fylt pÄ flere ganger i Är.

1 Like

Gull har virkelig tatt fart nÄ

Er dette bruddet man har ventet pÄ?

Ser sÄnn ut :+1:

07

Finnes det i det hele tatt et bearish syn pÄ gull? Det ser jo veldig fint ut, men fÞler alle er bull pÄ gull


Tja, se pÄ gullprisen under finanskrisen, falt den ogsÄ. Men ikke like mye som bÞrsene

MÄ huske at gull fungerer litt som Bitcoin. NÄr det gÄr bra fÄr andre vite om det og vil inn, og det fortsetter til siste omrÄde pÄ jorda med investeringsvilje har hÞrt om oppgangen. SÄ det varer nok en stund nÄr man fÞrst har kommet inn i en positiv trend. Med mindre usikkerhetene i verden reduseres dramatisk. Da blir gull mindre verdt.

1 Like

Interessant video, varer 3 min.

1 Like

Er vel nÄ man faktisk skal begynne Ä lete etter en inngang i gull. NÄr man tenker over det, sÄ har bears hatt full kontroll helt siden 2013 og frem til akkuratt denne mnd. Vi kan fort vÊre litt strukket kortsiktig, men man fÄr knapt et finere chart rent teknisk spÞr du meg :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Ingen som kjĂžper sĂžlv her?

Thomas Kaplan mener gull kan gÄ til 3000-5000 dollar det neste tiÄret, kanskje mer, basert pÄ fundamentale forhold.

1 Like

Ja, jeg er forsÄvidt enig. Det er et veldig fint chart. Det jeg tenker pÄ er at det nesten ikke finnes en bear-analyse. Jeg skulle gjerne likt Ä sett et negativt syn pÄ gull til en forandring.

En mulig teori er at i omrÄdet vi er i nÄ er det veldig mye likviditet. Mange stopper som ligger i og over likviditetspoolen. Noen er interessert i Ä fÄ tak i all denne likviditeten og nÄ nÄr prisen har vÊrt over det sÄ har de/den fÄtt tak i den Þnskede likviditeten. I tillegg har mange breakout-tradere gÄtt long fordi det er et brudd. Stoppen deres er under likviditetspoolen og kan hentes pÄ vei ned igjen. SÄ da har den/de som er ute etter en stor posisjon bÄde fÄtt tak i alle stoppene til de som er kort, pluss stoppene til de som har gÄtt long pÄ bruddet.

Har lyst pÄ kommentarer pÄ denne tanken!

Gullprisen er pÄ ca samme nivÄ som nÄr trÄden her ble opprettet for 4 Är siden. :stuck_out_tongue:

OMXS30 er ogsÄ pÄ ca samme nivÄ som for4 Är siden, men det finnes fortsatt haugevis med bjÞrner der

1 Like

Har fulgt gullprisen lenge, og de fleste bull analysene har kommet rett fĂžr vi har fĂ„tt fallet tilbake(bulltrap) i konsolideringen, samt bear analysene nĂ„r vi har vĂŠrt nede og dannet en HL fĂžr kursen har snudd opp. AltsĂ„ motsatt av hva man burde handle pĂ„. Da er det lett for de som handler stort Ă„ akkumulere til en god pris. Det at det ikke kommer noen bear analyse nĂ„ som vi bryter gjennom, kan vĂŠre fordi “storfiskene” har fĂ„tt passe mengder gull, og Ăžnsker prisen opp. Om dette er tilfellet, sĂ„ burde det komme fĂŠrre bear analyser, samt flere bull analyser etter hvert som prisen stiger opp mot 1600. Det fordi da kan de som handlet tidlig og som etter hvert Ăžnsker seg ut, sende stafettpinnen videre til de som som nettopp reagerer pĂ„ hva som skrives i media, smĂ„sparerne.

Mulig jeg overanalyserer litt voldsomt her nÄ, litt typisk meg :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ellers har jeg ikke sÄ mange tanker ang hva som skjer rett rundt 1400, annet enn at du helt sikkert har rett her med at mange aksjer bytter hender. Dette synes forÞvrig godt pÄ volumet som har vÊrt ekstremt hÞyt under oppgangen. Noe som forÞvrig er et godt tegn for de som hÄper pÄ videre oppgang:)

2 Likes

Er vel opp ca 30% siden den gang?

https://www.bullion-rates.com/gold/NOK/Year-5-chart.htm

Men ikke i dollar.

Man bÞr vel mÄle gevinst i sitt eget lands valuta?

Haha jo de kan du si! :smiley: men teknisk analyse i NOK er vel ikke vits. Derfor ser man ikke pÄ det.
Valutarisiko i rÄvarer er absolutt noe man bÞr tenke pÄ. De 30 % i gevinst kan jo ogsÄ reverseres kjapt.
Det er en av grunnene til at jeg f.eks ikke er sÄ giret pÄ Ä holde gull langsiktig som amerikanere kanskje bÞr vÊre.
Nettopp fordi jeg tror dollaren vil svekke seg mye i forhold til kronen etterhvert, og da vil ikke gull, selv om den gÄr opp bra i dollar, kanskje gi sÄ god avkastning som en ville tro.
Tror man pÄ flerdobling i gullprisen, som kan skje om det tar av, sÄ vil jo det forsvare seg. Egentlig skal jo gull gÄ opp nÄr dollar svekker seg, men kronen kan ogsÄ styrke seg mot dollar uten at dollar index beveger seg, (som vi har sett de siste dagene). Svekkelsen jeg ser for meg er nok ogsÄ mer langsiktig, det neste Äret tror jeg dollaren vil holde seg greit, men utover 20 tallet tror jeg den vil gÄ nedover.
Jeg har egentlig faktisk ventet pÄ denne dagen lenge, at vi skal bryte ut pÄ 1400, sÄ egentlig er det fÞrst nÄ jeg tenker det er vits Ä begynne se pÄ gull. FÞr nÄ har det bare vÊrt opp og ned i tight range. Kan jo selvsagt bli most rett ned igjen snart, men det er et supert tegn at det skjer noe sÄpass bullish.

Jeg tror jo at rentene skal langt lenger ned, sÄ gull KAN ta av. Problemet er egentlig bare at jeg ikke tror pÄ inflasjon med det fÞrste, men markedet kan frykte inflasjon pgr ekstrem monetÊr politikk, sÄ det kan jo prises inn langt tidligere. Som man sÄ etter finanskrisen, da gikk prisen bananas pgr QE. Helt til man innsÄ at pengetrykking som gÄr direkte til de rike/blÄser opp eiendeler, forÄrsaker ikke inflasjon.
Gull kan jo ogsÄ gÄ opp av andre grunner, uro generelt kan jo vÊre nok.

2 Likes

Tror det har toppa ut for nÄ. Kan vurdere en entry pÄ test av bruddet med tight SL.