Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Har du slått osebx i år?

Jeg er litt nysgjerrig, hvor mange er det som har klart å slå OSEBX i år?
Hittil i år er OSEBX opp 19,23%. http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=OSEBX.OSE

Har du slått osebx sine 19,23% siden år?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

(Mao, er porteføljen din minus innskudd mer enn 19,23% høyere enn den var ved nyttår?)

Bare -40% for min del hittil i år :disappointed:
Og det artige er at det var først når jeg ble insider her at det gikk skikkelig akterut :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Mitt første år på børs skulle være et prøveprosjekt og et år med lærdom. Lærdom har det blitt mye av iallefall!

5 Likes

Funcom har kostet meg mange -%

1 Like

På aksje og fonds-kontoen min har jeg klart det:

Dette er kontoen hvor jeg trader en del, og mye av oppgangen skyldes gevinst i Funcom tidligere i år.
Denne lå på over 100% i april så de siste 6 mnd. har det vært en del dårlige trades!

image

Nordnet Zero er en annen historie, her har det vært stygge smeller i APCL og Nano. Likevel ikke bekmørkt med tanke på hvor mye begge disse aksjene har falt i år. Noe skyldes nok gevinst i Bergen Group hvor jeg fikk med meg gevinst fra 2.8 til 4.10 - og noe trading i Funcom mellom 3 kr og 3.20.

image

3 Likes

Jeg hadde rundt 15% i februar og er vel rundt 0% nå. Det er endel aksjer jeg burde ha holdt meg laaaangt unna. Har hatt en bra trade i år, PCIB, og to investeringer som har gått veldig bra, KIT og Stillfront. Resten, dvs Starbreeze, Seamless, SDS, Natto og Fingerprint har alle gått dritt. Har vært i pluss med alle disse, så hadde jeg vært flinkere med gevinstsikring og å ta tap tidlig, så hadde jeg hatt et veldig bra år.

1 Like

Var opp over 200% på det meste, pga tidlig tilbakekjøp i funcom ligger jeg på rundt 140% ish nå. Fortsatt bra, men kjipt å miste så mye gevinst fordi man er utålmodig.

3 Likes

I år har jeg bare såvidt bedre enn bankrenten, men lever godt med det.

2 Likes

Noe man kanskje skal ta med her er at Oslo børs small cap index er ned 3.65% i år, tenker at mange her sitter med mer small cap enn large cap?

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/OSESX.OSE/overview

2 Likes

Yupp yupp

1 Like

Tjente en god del på Funcom, Bergen group og noen andre i vinter, men har vært all in i Nano en god stund nå, så totalen er nok et godt stykke unna 19% i pluss enda :wink: :sweat_smile:

2 Likes

Det er jo hyggelig å slå indeks hvert eneste år, men enda viktigere for meg i hvert fall er å få en god avkastning aggregert over mange år

Newfound Research analyzed Buffett’s track record and found he underperforms the broad index about once every three years and he’s had 10 periods when he missed the benchmark by 10 percent or more over a significant period of time.

1 Like

Denne er også interessant, tror jeg ble postet av @pdx tidligere.

Selv gud ville fått sparken som en aktiv investor som plukket ut 5 års vinnere, da bunnene på veien vill dratt ned porteføljens verdi midlertidig.

Our bottom line result is that perfect foresight has great returns, but gut-wrenching drawdowns. In other words, an active manager who was clairvoyant (i.e. “God”),(1) and knew ahead of time exactly which stocks were going to be long-term winners and long-term losers, would likely get fired many times over if they were managing other people’s money.

2 Likes

Men hvis man ser litt filosofisk på det, hva ER å SLÅ osebx for DEG?

2 Likes

80% over indeks hvert år. Eller er det jo ikke gøy :disappointed_relieved:

33

6 Likes

Ja.
(åtte tegn)