Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hjelp meg å bygge en portefølje for 2018

Hei. Jeg er fersk i aksjeverden og trenger din hjelp!

Jeg ønsker å lage en diversifisert portefølje som jeg kan sitte med gjennom hele 2018. Denne porteføljen ønsker jeg å sitte relativt rolig med, liknende et fond. Jeg ønsker å investere i flere forskjellige sektorer.

Pr. dags dato har jeg i følgende:

  • Komplett Bank (Finans)
  • Targovax (Biotech)
  • Nordic Nanovector (Biotech)

I tillegg er jeg interessert i å investere i MPC Container Ships (Transport), har dere noen tanker rundt dette selskapet?

Jeg ønsker i utgansgspunktet ikke å investere mer i Biotech eller Finans/bank sektoren.

Hvilke aksjer mener dere er billige pr. dags dato og har et godt potensial for 2018? Kan det være smart å ta med et selskap innen olje/oljeservice? I så fall hvilke?

Alle forslag er velkomne! Gjerne selskaper med lavere risiko.

2 Likes

Her er min vinner liste innfor 2018:

Integrum
Hamlet
Talkpool
Surgical Science
Realfiction

Du får undersøke selskapene og se om noe appellerer. Da du allerede eier Targovax og Nano hade jag kanskje glemt hamlet for å minimere risken i porteføljen. Ellers tjener alle andre selskap penger og står innfor ett forhåpentlig sterkt tilvekst år.

Lykke til!

5 Likes

10% bitcoin XBT
30% Biotek eks. Nano
30% bank/sparebanker/Inkassoselskaper type B2 og Axa
30% oljeselskaper type: QEC, Akerbp

Disclaimer: ikke ment som anbefaling, gjør dine egne valg.

10 % Bitcoin? Lyder af meget. Har du solgt ud af din Bitcoin investering i takt med at den er eksploderet?

Ikke inne i bitcoins direkte annet enn litt på Bitmex. Mener bare at R/R er Ok, om man kun satser en liten del av den totale portefølje. Samtidig vil du raskt forstå om du leser innleggen min at jeg er veldig skeptisk til Bitcoins. Da jeg tror det er en boble, fundamentalt sett. Noe jeg kan begrunne; eks strømforbruk, transaksjonsgebyrer osv. Skal sies at jeg synes mange av de forskjellige altcoinsene er interessangt.

Satser du eks 10% og bitcoins går opp i verdi med 1000% på et år, ja så har du dobbelt kapitalen din.

Edit: ikke sats mer enn du tåler å tape.

2 Likes

Jeg ville faktisk økt til mer enn 10% i kryptovaluta, litt avhengig av hvor mye du har av kapital. Om du har veldig mye å investere er 10% eller mindre ok, men har du… si under 100.000 ville jeg vurdert å gå inn med halvparten i krypto, over litt tid så du ikke kjøper på topp. Personlig tror jeg vi er veldig heldige som lever akkurat nå, med muligheten til å investere på de nivåer vi nå er på (selv om en del krypto virker veldig høyt priset allerede). Vi har bare sett begynnelsen - TROR jeg.

1 Like

Kommer litt an på hvor mye risiko du tåler. For eksempel ser jeg på å kjøpe DNO igjen, men den er veldig risikabel pga situasjonen i midtøsten.

Ellers på lang sikt tror jeg NAS er et fantastisk kjøp om du får en god inngang. Håper på en tur til ned til 170ish selv.

NOFI er et veldig enkelt valg over tid, nivået den er på nå er veldig lavt.

2 Likes

Komp, Axa, kit

Enig i at NAS er interessant på disse nivåene. Likevel tror jeg ikke det vil gå spesielt bra med NAS om vi får en lengre nedgang på børsene.

Må være aksjer man får kjøpt gjennom ASK. Jeg ønsker å stå på sidelinjen når det gjelder crypto, selv om jeg har tro på teknologien.

Kitron virker interessant. Jeg titter også på Aqualis.
Har allerede vært inne en tur i NAS før jeg realiserte med tap :expressionless: Den virker litt for risky, samme med DNO.

Det var bare et eksempel, om du vet hva du gjør og har forståelse for kryptoverden skal jeg ikke nekte deg å ta større posisjoner. Grunnen til at jeg satte 10% på bitcoin er fordi jeg mener at, det er et “lodd” man burde ha.

1 Like

Krypto (fortiden Iota)
Nano
(skal tilbake til Targo (selvfølgelig! :slight_smile: ))
Indeksfond (etf) Vanguard

1 Like

@Nocturne NAS er en ekstremt følsom aksje, det er helt riktig. Det skal lite til for å sende den både opp og ned ganske kraftig. Men over sikt så tror jeg at man en dag vil være glad man kjøpte på 180. Angrer allerede litt at jeg solgte ut, snitt på 171 var jo helt fantastisk tenkte jeg :stuck_out_tongue:

1 Like

Borregaard kan være et fint alternativ. Tjener ganske bra med penger og gir utbytte. Ville antakeligvis vært mitt førstevalg på nåværende tidsrom dersom jeg skulle investert i ikke risikable aksjer :smile:

Spennende selskap. Ser den har hatt en stygg utvikling i år. Tror du bunnen er nådd?
Noen som har noen tanker om BW LPG?

Uten tvil kitron, stor oppside liten nedside.(etter siste store kursnedgang) Utbytte, god ledelse. Langsiktige planer, som de hittil har levert spott onn.

1 Like

Kan få litt detaljer rundt selskapet her. 1 år gammal podcast, men gir fortsatt litt innblikk. Da var kursen marginalt lavere enn det den er nå. Har selv en gut feeling selv på at den ikke skal noe særlig mer ned nå.

1 Like

Man kan kanskje bli litt skremt hvis man ser på oppgangen fra 2-tallet i 2015 i Kitron, men hvis man ser på P/E, så er den fortsatt relativt lav:
image

Kitron har også lav gjeld og betaler utbytte (pr aksje)
image

Hva kommer veksten av? Delvis pga økende omsetning:
image
Men kanskje hovedsakelig pga bedre marginer gjennom optimalisering og økt automasjon.

Det jeg liker best med Kitron er at selskapet har levert varene jevnt og trutt. Selskapet har sagt marginene skal bli bedre, og de blir bedre. Selskapet har sagt at omsetningen skal opp, og de går opp. De har enkeltkvartaler når ting ikke går som forventet, men hvis man ser på guidingen for de siste årene, så har de vært godt innafor. De oppdaterer guidingen så snart de ser tegn til at ting går anderledes enn forventet og har for i år først økt guidingen til å havne i øvre intervall og så i øvre intervall eller litt over. For Q4, så har de guidet leveringsproblemer av komponentene de bruker og derfor noe lavere marginer.

Hvis jeg skal si noe negativt om Kitron, så er det at hvis en av bransjene de har mye av omsetningen fra, så kan det komme en smell. Samtidig, de er relativt godt diversifisert.

Nylig ble 10% av aksjene i selskapet solgt for 6,46. Omsetningen i selskapet er til vanlig for lav for å kunne omsette såpass store poster uten betydelig rabatt. At man nå kan kjøpe aksjen med samme rabatt ser jeg på som et varp. Det har blitt solgt store poster i Kitron tidligere, da har aksjen som nå gjort en dupp, men relativt kjapt kommet seg.

5 Likes

det kan være lurt å sitte med litt cash i disse tider,vi når nesten daglige toppnoteringer og Brexit`n bl. annet er ikke langt unna på kalenderen(mars 2019),-dette kan bare ikke gå uandt hen…

:thinking:

4 Likes

NattoPharma tror jeg blir en veldig fin aksje å eie i 2018

1 Like