Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hovedindeksen/OSEBX

Her diskuteres i hovedsak hovedindeksen.

Har satt en short på 703,5 på grunnlag av den bearishe pinbaren som jeg har merket i chartet.
Stop-loss blir da noen ticks over den, så får vi se hvor langt ned det bærer.

Noen som har andre synspunkter? Kjør debatt!

Synes det ser ut som den skal videre opp - se ukeschart osebx under, ligger an til brudd opp denne uken.

1 Like

Ja, det ser ut som “railroad-tracks”/bullish engulfing på ukes chartet ditt, som indikerer videre oppgang.

Men nå er vi i Mai, som historisk sett bruker å være dårlig, og med en oljepris på under $49 så tok jeg short siden.

1 Like

Mulig man heller burde shorte NOK, dvs indeks blir billigere målt i USD, men ikke nødvendigvis i NOK på grunn av det fundamentale du tar opp med oljen. Evt shorte oljen hvis man tror den faller.

Eller diversifisere 1/3 short olje, 1/3 short nok, 1/3 short osebx

Olja blir for volatil til at jeg tør shorte den direkte, så da tenkte jeg at det kunne være smartere og shorte hovedindeksen.
NOK er også på historisk svake nivåer, så den tør jeg heller ikke shorte nå.

1 Like

Ser ut som det blir brudd opp slik du sa holmes. Setter stop-loss på 710, så regner med jeg blir stopped ut i morgen…

1 Like

Forsov meg så rakk ikke sette stop-loss på 710, heldigvis?

Vi har all time high i MAI, med olja under $50. Her er det noe som skurrer…

Økte på med short på 708.

Har tro på en 3-4% korreksjon ned nå.

tvi tvi!

Jeg tror delvis forklaring som jeg har kommet frem til er at kronekursen er mer linket opp mot oljen enn indeks. Når kronen faller så blir norge mer konkurransedyktig med lavere kostnader i forhold til eksportinntektene, og dessuten blir selskapene billigere for utlendingene målt i dollar. Så jeg tenker korrelasjonen mellom oljepris er mer viktig for kronen enn indeks, og vi har jo også sett at kronen har svekket seg en del den siste tiden.

2 Likes

Men det er jo rart at når olja stuper intradag, så følger børsen etter.

Går det å tenke at den er ikke-korrelerbar på kort sikt, men korrelerbar på lengere sikt?

Jaja… Da var man ute med tap.
Får vente på neste set-up.

Da kom neste set-up fortere enn forventet.

Tok en ny short like før slutt i dag på 718.

Fin fin pinbar.

Hva tror du om hovedindeksen fremover holmes?

@holmes Hva brukes på OSEBX mest 100 dagers ell 200 gjennomsnitt ?

55 og 100 uker bruker jeg, men jeg ser bare på veldig langsiktige trender i indeks.

Ellers tror jeg trendkanaler også kan være bra å følge med på.

1 Like

Prøver meg på en index short på disse nivåene.
MACD har krysset og vi har gjort en ny HIGH indikerer svakhet/divergens og mulig korreksjon nært forestående.

Har handlet noe BEAR ETF’er.

1 Like

Har også startet posisjonering mot en korreksjon. Tatt litt bear-derivater. Tror det er sunt med en korreksjon før videre oppgang.

Har du noe kursmål eller forventninger om hvor stor korreksjonen kan bli?

Ned mot 760p burde være innafor, men tror egentlig vi skal lenger ned. Er vel støtte rundt +/- 745p.

Fylte på med litt mere Bear ETF’er i dag etter å ha sett mer svakhet.
Tvi tvi!

1 Like

Slik ser jeg for meg en mulig utvikling de kommende dager/uker.

Mulig vi går over forrige ATH og smaker på 800 før vi får en skikkelig korreksjon, eller så er vi inne i en korreksjon nå.

1 Like