Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

Hva er det som gjør at du investerer i et selskap? Ting jeg har plukket opp her:

  • Ledelsen, hva har de gjort tidligere, hva slags belønningsmekanismer har de.
  • Eiere. Er det en stor eier? Hva er målet?
  • Gjeld/egenkapital. Kan de få finansieringsproblemer? Bokførte midler vs market cap
  • Innsidekjøp. Har det vært noen innsidekjøp som ikke kommer fra opsjoner e.l.?
  • Likviditet. Er det nok handel i aksjen til å enkelt komme seg inn/ut?
  • Resultat. Går selskapet med overskudd? Betaler de utbytte?
  • Potensiale. Hvordan ser et best case scenario ut? Hvordan ser et worst case scenario ut?

Noen anekdoter:
Hvis det har vært innsidekjøp, selv på lave volumer av styremedlemmer, finansdirektør e.l., så er det gjerne et veldig godt tegn. Det var endel slike for KOA på ca 1,8. Rundt et år senere var kursen gått 3-4x.

Hvis ledelsen, eller deler av ledelsen blir byttet ut/går av, så er det et klart svakhetstegn. F.eks at CEO i Funcom gikk av etter TSW og LMO releasen. CEO i Kitron selger seg ut og går av.

Starbreeze. Aksjen ligger å vaker på 6-7kr, mens alt tyder på at de har funnet nøkkelen til utrolig bra salg på Steam. Det er 9mnd etter en vellykket launch, selskapet har bra med cash, det skal lite til at EBIT blir bra. Risk/reward ser veldig bra ut, selv på kort sikt.

Northland resources. En ledelse med mangel på kontroll på utgifter og stadige utsettelser. Kjempestor gjeld, syklisk bransje hvor alt avhenger av en god pris på jernmalm. Re/finansiering av gjeld kan fint bety utslettelse av aksjonærene. Altfor mange risikomomenter.

Gogl. En rimelig slu/erfaren ledelse. Evt konkurs usannsynlig, men en redningsaksjon av største eier kan fint føre til mer eller mindre utslettelse av nåværende aksjonærer. Dårlige fraktrater, men gode tegn til overlevelse. Spørsmålet er om de overlever til neste boom.

12 Likes

Bumper denne høyere for jeg er nysgjerrig på å høre hva andres investeringsfilosofi er.

For meg har filosofien vært å bli fascinert av en ny “hot” aksje, og så kjøpe rett etter en stor oppgang og så tape masse penger. :confused: Sikkert ingen som kjenner seg igjen i den.

12 Likes

Akkurat nå er min investeringsfilosofi ganske defensiv. Det har å gjøre med at børsen har steget kraftig over lang tid og jeg tror ikke denne utviklingen kan fortsette. Spørsmålet er så klart om dette bullmarkedet kan fortsette i f.eks 1 eller 2 år til, men jeg mener at det er bedre å være forsiktig og at man allerede nå kan begynne å tenke mer defensivt.

Hvordan plassere defensivt er jo det store spørsmålet. Jeg har valgt å plassere litt i gullfond og i hedgefond. Når det gjelder aksjer så forsøker jeg å finne selskaper som ikke har hatt en like god utvikling som markedet ellers, men som kanskje er iferd med å gjøre en snuoperasjon som ikke er fullt priset inn enda. Noen av selskapene har triggere som ligger et år eller to fram i tid og jeg tror det kan være greit å posisjonere seg i disse allerede nå siden jeg ikke har så høye forventninger om avkastning i markedet generelt. Satser på mange aksjer, slik at det ikke blir katastrofe hvis en eller to går dårlig.

Jeg synes det er vanskelig å finne en god strategi akkurat nå, så tar også gjerne imot tips.

6 Likes

En variant på denne måten å brenne penger på er å kjøpe en aksje som har fallt mye fordi og man derfor kan lures til å tro den er billig. Dette kan være tilfellet, men hvis ingenting er fundamentalt endret i firmaet, så er det godt mulig de er på vei utfor neste stup.

4 Likes

Helt enig i det. Men hvis du tror at selskapet har en god framtid kan det også være riktig tidspunkt å kjøpe på. Som vi så i Starbreeze for eksempel, og Opera, selv om jeg er ute av begge disse nå.

1 Like

Ja 14.85 solgte jeg på. Men det er umulig å angre siden jeg vet at jeg hadde solgt de igjen dersom jeg hadde aksjene på 15, 16, 17, 18 og nå på 19…

Kanskje jeg kjøper de tilbake på 20 kroner til høsten, men det er i såfall etter at Crimewave har solgt utrolig bra og vi vet mer om Geminose. 15 kroner kan være både dyrt og billig for aksjen avhengig av den informasjonen som er kjent i markedet. Jeg aner ikke hvor mange eksemplarer av Crimewave som vil bli solgt i Q4, men om jeg tipper på 0.5-1M så tror jeg dette allerede er priset inn og vel så det. Å kjøpe på ren hype og TA inn mot lansering og E3 strider litt imot min filosofi :slight_smile:

7 Likes

Med denne farten her er STAR oppe i 30-40 kr til E3, noe som er unnskyld uttrykket galskap. Etter E3 kan den nok falle en del.

Når det gjelder investeringsfilisofi så kommer det litt an på hvilken tidshorisont du har nå. Langsiktig gjelder det å finne de casene som er underpriset, men det betyr ofte små selskaper med lav likviditet som det er vanskelig å komme seg ut av uten å dumpe. Av den grunn er jeg litt ekstra skeptisk til selskaper med lav likviditet.

Det går også an å bruke en trigger filosofi der man er inne en kort periode og gjør lykke på børsen på den måten:

  1. Jordskjelv i Chile: Kjøp lakse-aksjer.
    2.Streik i Norwegian: Kjøp SAS.
    3.Oljepris opp: kjøp Statoil.
  2. Starbreeze skal presentere noe nytt på E3. Kjøp STAR.
  3. Norwegian skal presentere resultat som inkluderer sommerferie:kjøp Norwegian.
  4. Statoil skal på oljemesse og snakke med investorer: kjøp Statoil.
    Med en slik trigger-basert trading er nok risikoen litt lavere enn å sitte langsiktig, men du må være “sikker” på retningen og muligens bruke en brutal stop-loss-filosofi.
5 Likes

Jeg har tidligere tatt alt for stor risiko og gikk på store smeller i NAUR og NOR men heldigvis var tapene i NOR+NAUR mindre enn gevinst i Starbreeze. Nå har jeg en del obligasjoner som gir stabile inntekter i bunn, kjøper en del aksjer som gir utbytte og så leker jeg selvfølgelig litt med aksjer som har høy risiko ( kjøpte f.eks NOR på 32 ).

Ser også at det er mulig å tjene litt i aksjer hvor det er fond som skal ut. De har ofte mye aksjer og presser derfor kursene hvis de må selge over børs. Et eksempel på dette er Qfree som jeg kjøpte på 9.05 i begynnelsen av februar og solgte mellom 13-14 i april. Qfree er den aksjen jeg har størst realisert gevinst på i 2015(Starbreeze som #2 ) . Størst urealisert gevinst i 2015 har jeg i Kitron og Starbreeze.

6 Likes

Hva er det du gjør nå for å identifisere at tilsvarende selskaper har for stor risiko?

3 Likes

Jeg har blitt mye mer forsiktig med selskaper (spesielt små ) som har mye gjeld og eventuelt få inntektskilder.

5 Likes

Min filosofi er mye av det samme som flere har skrevet. Det handler mye om å forsøke å skaffe seg et “forsprang” på informasjon som priser selskapet.
Følger spesielt nøye med på selskaper som har falt mye og “leter” ofte etter overreaksjoner i negativ retning som ofte korrigeres raskt opp igjen. (Vent til den HAR snudd. “Dont try to catch a falling knife” etc)
NOR tror jeg er et godt eksempel på dette på dagens kurs (med forsikringsoppgjør og salg av assets virker denne svært billig pt. Kjøpte selv på OTC på 0.31 før reverse split)
SBX kan være et annet eksempel på dagens nivå rundt 0.08 (Med ny Mexico kontrakt som nylg ble meldt. Kontraktsverdi vs MCAP !? Eneste er vel at det fortsatt er noen BH’ers igjen som skal dumpe)

Informasjon henter jeg stort sett fra div fora (som denne), rapporter, sosiale medium, venner og bekjente og generelt det store internettet :slight_smile:
Har også lest noen bøker og kan anbefale “Aksjekjøp og Daytrading” av Oddmund Grøtte. Ikke helt ny, men fortsatt aktuell og lærerik.

Jeg har også “splittet” opp “bankroll’en” min i flere risikoprofiler, med størst vekt i minimal risiko. (trygge solide travere med god økonomi, noe fond, noe gull kjøpt over lang tid samt noe obligasjoner i senere tid)
En pott til litt lengere enkeltaksjer (typ 1 år) og en pott til ren trading (typ 1 dag - 3 uker)
Videre sparer jeg en del i bolig - som kanskje har vært den beste investeringen de siste 15 årene :slight_smile:

Når jeg først skal inn i en aksje, er det stort sett teknisk jeg bruker for å finne inngang, i tillegg til at jeg som oftest kjøper over litt tid.

Videre forsøker jeg å leve etter:

  • Spre risiko.
  • Ikke forelske seg i en aksje eller produkt.
  • Sette seg grundig inn i caset. (økonomi, styre, eiere, kontrakter, partnere, samarbeid etc)
  • Bruke teknisk analyse for å finne riktig inngang/utgang. (spesielt i kortsiktig trading)
  • Bruke stop loss på tydelige tekniske nivåer. (om de blir brutt)
  • Sette klare mål for kursen og kjøre gevinstsikring når oppnådd. (med mindre noe fundamentalt er endret)
  • Ikke investere andres penger. Kun de du selv har råd til å tape.
  • Ta lærdom av fortid. (på godt og vondt)
  • Etterleve sin egen strategi :slight_smile:
6 Likes

I moved 4 posts to a new topic: Hvordan kjøpe gull?

Forrige uke kjøpte jeg noen bjørner for å sikre porteføljen siden jeg er negativ til børsen, et alternativ til å selge alle aksjene. Det er vel kanskje mer enn investeringsstrategi enn filosofi…

Edit: har også solgt meg ned en del så jeg sitter på en del cash…sikkert veldig dumt, men har gått fra 60% til 50% avkastning i år og vil redusere risiko… jeg sitter på en del NATTO som jeg ikke har tenkt å selge dersom det ikke skjer noe ekstraordinært - har også beholdt Kitronaksjene, og noen andre små poster.

5 Likes

Er du også ute av SEAM før lansering i USA og UK denne måneden?

1 Like

Ja, solgte den med litt tap i dag :-/ Helt idiotisk sikkert

Sitter på en del cash nå som sagt, det er jo mulig å gjøre handler, men følte jeg var litt låst i de posisjonene jeg satt med, så derfor jeg tar en time out.

2 Likes

Cash kan ikke plutselig halvere seg i verdi over natta. Smartere å sitte med cash enn med aksjer du ikke tror skal stige.

1 Like

SEAM ble exit for meg også. Stop loss. Tror jeg gikk inn for tidlig. Kan hende jeg prøver meg på en trade når meldinga om release i USA og/eller UK kommer.

1 Like

Ja, det som jeg synes er vanskelig er at jeg har et negativt syn på børsen generelt, men et positivt syn på “mine” aksjer. Men jeg forstår jo intellektuelt sett at alle får bank når/hvis det først går utfor. Jeg forstår også at det er veldig vanskelig (håpløst) å spå et børskrakk.

Men som du sier, cash er er jo ganske trygt. Så kan man heller gjøre en ny vurdering om en stund.

Sitter nå på en del cash, og en del gull (fond + ETN), og noen favoritt-aksjer og litt bjørner (OMX) for å sikre aksjene.

1 Like

Du kjøper ikke obligasjoner ?

1 Like