Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

Med denne farten her er STAR oppe i 30-40 kr til E3, noe som er unnskyld uttrykket galskap. Etter E3 kan den nok falle en del.

Når det gjelder investeringsfilisofi så kommer det litt an på hvilken tidshorisont du har nå. Langsiktig gjelder det å finne de casene som er underpriset, men det betyr ofte små selskaper med lav likviditet som det er vanskelig å komme seg ut av uten å dumpe. Av den grunn er jeg litt ekstra skeptisk til selskaper med lav likviditet.

Det går også an å bruke en trigger filosofi der man er inne en kort periode og gjør lykke på børsen på den måten:

  1. Jordskjelv i Chile: Kjøp lakse-aksjer.
    2.Streik i Norwegian: Kjøp SAS.
    3.Oljepris opp: kjøp Statoil.
  2. Starbreeze skal presentere noe nytt på E3. Kjøp STAR.
  3. Norwegian skal presentere resultat som inkluderer sommerferie:kjøp Norwegian.
  4. Statoil skal på oljemesse og snakke med investorer: kjøp Statoil.
    Med en slik trigger-basert trading er nok risikoen litt lavere enn å sitte langsiktig, men du må være “sikker” på retningen og muligens bruke en brutal stop-loss-filosofi.
5 Likes

Jeg har tidligere tatt alt for stor risiko og gikk på store smeller i NAUR og NOR men heldigvis var tapene i NOR+NAUR mindre enn gevinst i Starbreeze. Nå har jeg en del obligasjoner som gir stabile inntekter i bunn, kjøper en del aksjer som gir utbytte og så leker jeg selvfølgelig litt med aksjer som har høy risiko ( kjøpte f.eks NOR på 32 ).

Ser også at det er mulig å tjene litt i aksjer hvor det er fond som skal ut. De har ofte mye aksjer og presser derfor kursene hvis de må selge over børs. Et eksempel på dette er Qfree som jeg kjøpte på 9.05 i begynnelsen av februar og solgte mellom 13-14 i april. Qfree er den aksjen jeg har størst realisert gevinst på i 2015(Starbreeze som #2 ) . Størst urealisert gevinst i 2015 har jeg i Kitron og Starbreeze.

6 Likes

Hva er det du gjør nå for å identifisere at tilsvarende selskaper har for stor risiko?

3 Likes

Jeg har blitt mye mer forsiktig med selskaper (spesielt små ) som har mye gjeld og eventuelt få inntektskilder.

5 Likes

Min filosofi er mye av det samme som flere har skrevet. Det handler mye om å forsøke å skaffe seg et “forsprang” på informasjon som priser selskapet.
Følger spesielt nøye med på selskaper som har falt mye og “leter” ofte etter overreaksjoner i negativ retning som ofte korrigeres raskt opp igjen. (Vent til den HAR snudd. “Dont try to catch a falling knife” etc)
NOR tror jeg er et godt eksempel på dette på dagens kurs (med forsikringsoppgjør og salg av assets virker denne svært billig pt. Kjøpte selv på OTC på 0.31 før reverse split)
SBX kan være et annet eksempel på dagens nivå rundt 0.08 (Med ny Mexico kontrakt som nylg ble meldt. Kontraktsverdi vs MCAP !? Eneste er vel at det fortsatt er noen BH’ers igjen som skal dumpe)

Informasjon henter jeg stort sett fra div fora (som denne), rapporter, sosiale medium, venner og bekjente og generelt det store internettet :slight_smile:
Har også lest noen bøker og kan anbefale “Aksjekjøp og Daytrading” av Oddmund Grøtte. Ikke helt ny, men fortsatt aktuell og lærerik.

Jeg har også “splittet” opp “bankroll’en” min i flere risikoprofiler, med størst vekt i minimal risiko. (trygge solide travere med god økonomi, noe fond, noe gull kjøpt over lang tid samt noe obligasjoner i senere tid)
En pott til litt lengere enkeltaksjer (typ 1 år) og en pott til ren trading (typ 1 dag - 3 uker)
Videre sparer jeg en del i bolig - som kanskje har vært den beste investeringen de siste 15 årene :slight_smile:

Når jeg først skal inn i en aksje, er det stort sett teknisk jeg bruker for å finne inngang, i tillegg til at jeg som oftest kjøper over litt tid.

Videre forsøker jeg å leve etter:

  • Spre risiko.
  • Ikke forelske seg i en aksje eller produkt.
  • Sette seg grundig inn i caset. (økonomi, styre, eiere, kontrakter, partnere, samarbeid etc)
  • Bruke teknisk analyse for å finne riktig inngang/utgang. (spesielt i kortsiktig trading)
  • Bruke stop loss på tydelige tekniske nivåer. (om de blir brutt)
  • Sette klare mål for kursen og kjøre gevinstsikring når oppnådd. (med mindre noe fundamentalt er endret)
  • Ikke investere andres penger. Kun de du selv har råd til å tape.
  • Ta lærdom av fortid. (på godt og vondt)
  • Etterleve sin egen strategi :slight_smile:
6 Likes

I moved 4 posts to a new topic: Hvordan kjøpe gull?

Forrige uke kjøpte jeg noen bjørner for å sikre porteføljen siden jeg er negativ til børsen, et alternativ til å selge alle aksjene. Det er vel kanskje mer enn investeringsstrategi enn filosofi…

Edit: har også solgt meg ned en del så jeg sitter på en del cash…sikkert veldig dumt, men har gått fra 60% til 50% avkastning i år og vil redusere risiko… jeg sitter på en del NATTO som jeg ikke har tenkt å selge dersom det ikke skjer noe ekstraordinært - har også beholdt Kitronaksjene, og noen andre små poster.

5 Likes

Er du også ute av SEAM før lansering i USA og UK denne måneden?

1 Like

Ja, solgte den med litt tap i dag :-/ Helt idiotisk sikkert

Sitter på en del cash nå som sagt, det er jo mulig å gjøre handler, men følte jeg var litt låst i de posisjonene jeg satt med, så derfor jeg tar en time out.

2 Likes

Cash kan ikke plutselig halvere seg i verdi over natta. Smartere å sitte med cash enn med aksjer du ikke tror skal stige.

1 Like

SEAM ble exit for meg også. Stop loss. Tror jeg gikk inn for tidlig. Kan hende jeg prøver meg på en trade når meldinga om release i USA og/eller UK kommer.

1 Like

Ja, det som jeg synes er vanskelig er at jeg har et negativt syn på børsen generelt, men et positivt syn på “mine” aksjer. Men jeg forstår jo intellektuelt sett at alle får bank når/hvis det først går utfor. Jeg forstår også at det er veldig vanskelig (håpløst) å spå et børskrakk.

Men som du sier, cash er er jo ganske trygt. Så kan man heller gjøre en ny vurdering om en stund.

Sitter nå på en del cash, og en del gull (fond + ETN), og noen favoritt-aksjer og litt bjørner (OMX) for å sikre aksjene.

1 Like

Du kjøper ikke obligasjoner ?

1 Like

Jeg har et par hedgefond som jeg glemte å nevne, de kanskje har noen obligasjoner. Men ingenting bortsett fra det. Ellers er jeg litt skeptisk til lange obligasjoner nå, siden de kan synke i verdi dersom rentene stiger.

En investeringsfilosofi som jeg liker er å se på hele din privatøkonomi, jobb, bolig, velferdsstaten, forsikringer osv i sammenheng (og ikke bare aksjeporteføljen for seg selv). Og så prøve å forstå hvilke risikoer som finnes og hva som er korrelert med og mot hverandre. For eksempel jobber du på en oljeplattform og skal ha pensjon som finansieres av olje og gass (“oljefondet”), og som delvis også investeres i olje og gass osv. Så kanskje du ikke skal plassere dine egne sparepenger i Statoil. Det kan gå veldig bra, men det er høy risiko.

3 Likes

For meg så er ikke kjøpet vanskelig. Jeg er veldig god på å plukke aksjer på lokale bunner i chartet. Mitt problem er imidlertid å selge på rett tid. Jeg har hatt haugevis av trades hvor mitt plukk var perfekt, traden sågar var i +100 000 dagen/dager etter kjøpet, men så klarer jeg ikke time salget. Utfallet kan da ofte bli at jeg selger med forminsket gevinst, kanskje break even til og med eller negativ avkastning. Altså, for meg er det vanskeligste å vite når jeg skal selge.

Nå sist gang i FUNCOM gjorde jeg en god jobb. Jeg kjøpte på 1.70 i snitt og solgte på 2.42 i snitt. Volumet var nok adskillig større en jeg først delte her på forumet :wink: . (man kjøper jo gjerne i puljer, og jeg bare delte den ene av kjøpene mine den ene dagen). Uansett, fikk fin gevinst på den traden.

Jeg har fokusert det siste halve året på salgs filosofi, og det har vært veldig nyttig. Nå selger jeg nesten alltid (metodisk) samme dag som det kommer et avvisoppslag eller hausete kjøpsanbefaling fra noen. Og det som er sjokkerende er at det som oftest gir veldig godt treff.

EDIT: Blir litt som med Golden Ocean jeg er i nå. Jeg er tidlig ute… Har tolmodighet nok til å vente en uke eller tre. Så kommer rykket, korreksjonen og oppgangen som jeg har forutsett med mine egne analytiske egenskaper, gjennom datamining og forståelse av hva industrien mener. Når Hegnar på andre rallydag skal skrive sausesnakk om GOGL… Vel da begynner jeg å gjøre meg veldig klar til å sikre gevinst og se det litt ann før jeg kaster meg evt. på igjen.

5 Likes

Gordon
Jeg visste at du var dypere enn du gav inntrykk av hehe.

Holmes
MIFID balansering sett opp i mot hvor en har inntekter fra gjør jeg også litt av. Har alle inntekter fra eiendomsmegling + ett utleiehus. Kjøper derfor ikke aksjer i Selvaag o.l. Videre hedger jeg i forhold til oljeprisen ved å være i både Statoil og Norwegian/TIL. En bør også hedge i forhold til kronekursen. Der er jeg for dårlig.

Nå skal det sies at jeg på ett tidspunkt hadde 100% av porteføljen i Funcom. Og glad er jeg for det. Ingen regel uten unntak! Men Olav Chen eller Kjersti Haugland hadde nok aldri snakket med meg igjen om jeg hadde fortalt dem hvordan jeg holdt på til tider.

3 Likes

Litt trist kanskje, men i det siste har det gått best når jeg har plukket opp raketter (versus mer langsiktig fundamental analyse) :slight_smile:

Heldigvis går det ganske bra med de mer impulsive kjøpene, men der jeg har lagt ned mer tid og der jeg synes det fundamentale ser bra ut har gått mindre bra i det siste. Det kan nok kanskje ha å gjøre med at disse trenger lenger tid for å materialisere potensialet og for markedet å oppdage det gullkornet man selv ser - og at de fundamentale casene også til slutt vil gi god avkastning i porteføljen?

En god strategi kanskje hadde vært å glemme de fundamentale casene og sitte på cash helt til jeg ser noe interessant (TA/nyheter/triggere) og kan satse. Men samtidig er det veldig morsomt med de fundamentale casene også. Vi får se status om noen måneder og legge en ny strategi da.

Hvordan tenker dere? Hva gjør dere mest hvis dere må velge et alternativ?

  • Fundamentale cases
  • Handler etter TA / triggere / raketter

0 stemmegivere

Buying stocks with high PE ratios has not been a good strategy

we believe high revenue growth strategies should be pursued with a cautious approach and not chased when the price is high – as it is now.

3 Likes

En selvfølgelighet. Alle… Bortsett fra SB aksjonærene er klar over at høy PE vanligvis er oppskriften på å tape penger litt frem i tid.

1 Like