Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Ja, har drevet litt med det før. Er ikke det at jeg tenker å kjøre valuta og råvarer med gearing hele tiden, men ønsker å ha muligheten til det. Føler litt mye spises opp av Gull Bull x 5 fra Nordnet f.eks. Man kan ikke sitte på det veldig lenge, og da er man nødt til å ha 100 % kontroll på tidsperspektivet.

Har brukt Oanda før, men da låser man pengene til kun å kjøre på noen valutaer og råvarer, bedre å kunne svitsje med å sette dem i aksjer også.

På bildet ne under ser man prisen på gull og prisen på Gull x 5. Man har et jevnt tap hele veien, og er avhengig av brattere kurve i gullprisen enn tapet man har på å sitte long i papiret.

Om CMC market fungerer noenlunde som f.eks Oanda, så vil gearlig kurven være mye mer lik det underliggende papiret.


1 Like

Husk at selvom kurten er lav så tar tilbyder dette gjerne igjen i str på spreaden og annet.

Hei! Her kommer mitt dumme spørsmål.

Jeg sitter (med noen småkroner) i en ganske mye omtalt aksje (PCI Biotech). For de av dere som ikke kjenner til aksjen så sitter man nå og venter på melding om det blir noe form for avtale med AztraZeneca eller ikke. Utfallet av dette vil ganske sikkert sende aksjekursen oppover eller nedover. Jeg er ganske fersk innenfor aksjeverden, og mitt dumme spørsmål er da om det er fonuftig å sette “stop loss” i denne type aksjer når utfallet er såpass binært. Dersom det kommer en negativ melding vil nok markedet reagere kjappere enn meg og jeg tenker da at ved å ha satt en “stop loss” kan komme seg ut før aksjekursen har falt for mye? Når det er sagt så gjør det meg ikke noe å sitte long i denne aksjen, men kan se for meg at markedet vil overreagere på en negativ melding, og da kan man heller kjøpe seg inn igjen på en lavere kurs. Har som sagt lite erfaring med å brukes “stop loss” eller om det fungerer slik jeg tenker, så supert om noen har noe tanker rundt dette :slight_smile:

2 Likes

Mitt dumme spørsmål er; hvorfor fortsetter folk å sammenligne dagens aksjemarked stimulert på steroider mot et komplett ustimulert aksjemarked post WW1 og WW2? Det er latterlig.

3 Likes

Ikke bruk stop loss i biotek aksjer da du kan bli kastet av intradag på svingninger. Ha heller klart cash som du kan kjøpe med om feks pcib faller veldig, om du har tro på selskapets fundamentale da…

1 Like

Hei, og takk for svar. Det er nok et godt poeng, og vil jo helst ikke falle av pga ordinære svingninger. Dersom (det mot alle spådommer) ikke skulle bli en avtale med AZ blir det jo veldig interessant å se begrunnelsen for hvorfor avtalen uteble - før man ev bestemmer seg for å laste opp mer på lavere kurs.

1 Like

Mitt dumme spørsmål:

Gjelder Bear og Futures. Hvordan kan jeg finne ut gevinst/tap og total kostnad på en potensiell posisjon?

Er det bare prisen på det aktuelle instrumentet jeg skal se på? Og håndtere det som en vanlig aksje med tanke på SL og risiko?

Jeg har bare holdt meg til aksjer siden jeg begynte med dette for ca 2 år siden. Generelle informasjonen man finner på Nordnet er jævlig dårlig syns jeg. Og jeg er ikke intressert å putte penger på noe jeg ikke har 100% forståelse for.

Har sikkert gått glipp av en del trades pga. dette.

Når det gjelder disse bull og bear-produktene så må du ikke trade med dem uten å sette deg grundig inn i det. Det er mange farer: store spreader, meglere som blir “borte” ved stressede markeder, papirer som slåes i knockout og høye renter på belåneingen kan være innbakt i papiret. Les prospekt og gjør matematikken. Husk at papirene blir dramatisk mindre verdt over tid og egner seg stort sett til intradag-trades.

3 Likes

Spørsmål:

Når man har aksjer i et selskap som er på feks Merkur, og som skal noteres på Oslo Børs i fremtiden. Hva innebærer dette for oss som holder aksjer? Blir aksjene flyttet om man ikke foretar noe ?

1 Like

Oljeprisen påviker den norske krona, det er noe alle “vet”. Det jeg lurer på hvorfor er det slik? Vi selger olje i dollar, så flyttes overskuddet ut i internasjonale aktiva. Noe går inn til den norske stat, men sett bort fra handlingsregelen, og Covid-19 i år er dette relativt stabilt vil jeg tro… Så hvor kommer NOK inn i bildet, bortsett fra psykologi i forhold til et langsiktig perspektiv for norsk økonomi?

1 Like

Potshot at an answer: Se på det å eie NOK som et eierskap i aksjen “den norske totaløkonomien” Går den bra (oljeprisen er høy) blir krona sterkere, går det dårlig faller krona.

Svekkelsen de siste årene har vel delvis vært olje og oljeservice. Og delvis en offentligsektor i sterk vekst. Får vi ikke kontroll på den skal krona svekke seg kraftig fremover. Nå har du den motsatte effekten ved at vi ikke “trykker” penger, men kjøper tilbake NOK for å blåse i koronatiltak. (den rake motsetning av Europeisk sentralbank og Murikans sentralbank)

En annen interessant sak er jo skattepakken til olja. Som sørger for at i norsk sektor blir oppretthold leting og boring, som kan ha ufattelig positiv effekt på norsk økonomi om det nok en gang er slik at kuren mot lav oljepris er lav oljepris. Da ender vi som en av få med økt produksjon til riktig tid… interesting times.

2 Likes

Ja, det er vel en del spekulanter som kjøper norsk krone basert på forventninger til at NOK skal styrke seg. Det de da forventer er at etterspørselen etter norske kroner skal styrke seg. Men det er ikke alltid ekvivalent med at den norske økonomien går bra vil jeg tro. Enkelte selskaper velger å ha kapitalen i annen valuta enn norske kroner, og da påvirker ikke de etterspørselen.

Det er vel først når man skal betale ut lønninger, skatt o.l. at man må over på NOK. Så der har man forsåvidt noe som har korrelasjon med hvor bra det går i Norge…

Jeg har også tenkt på det med at Norge kjører i motsatt spor i forhold til resten for tiden siden vi har oljefondet og ikke trykker penger. Men det må igjen veies opp mot evt negativ effekt fra at oljeprisen er lav. Det var derfor jeg kom med det første spørsmålet. Lurer litt på om NOK vil styrke seg fremover mot f.eks USD.

1 Like

Jepp :+1:

1 Like

Du er inne på noe av det. Selv om et selskap omsetter i dollar, så vil mange av utgiftene fortsatt være i NOK. Da må de isåfall selge dollar og kjøpe kroner for å dekke løpende forpliktelser.

En annen ting er norske selskaper (uavhengig av valuta de holder) notert på børs, vil kjøpes for norske kroner. Ergo => Forventningene til norske selskapers inntjening øker så vil utlendinger kjøpe norske selskaper. og da får du også en sterkere krone ene og alene av den grunn at noen veksler “sin” valuta for å få eierskap i norske selskaper.

Som du sikkert skjønner dette er et kaninhull med mange ganger.

2 Likes

Som du nevner vil jo utgifter betales i NOK, men Equinor vil jo også betale ut utbytte i NOK. Så er jeg usikker på hvor mye av retained earnings selskapene veksler over til NOK, men i prinsippet kan det jo tenkes at alle inntektene til Equinor veksles over til NOK, da vil jo det evt ha samme effekt som om Equinor solgte olja i NOK (ish).

1 Like

Har tenkt det samme. Men NOK er en veldig liten valuta, så begrenset med store aktører som vil kjøpe NOK. + styrket NOK vil gå ut over eksport / laks.
Dersom eksport går dårlig og færre kjøper ting av Norge, vil de ikke trenge NOK og valuta svekker seg.
Hvor langt er Norgesbank villige til å gå før de prøver å svekke valuta igjen ?

Som @Sjakk sier, tror vi skal holde oss litt unna detta Kaninhullet. Er ingen proffe heller som klarer å spå valuta :smiley:

1 Like

Staten må jo kjøpe NOK fra oljefondpengene for å mate de som ikke har jobb for tiden og selskaper som sliter… Hvis det skaper for sterk NOK må evt Norges bank også begynne å trykke penger ved å kjøpe aktiva i Norge eller dele ut penger. Kanskje de må trykke penger istedet for å bruke oljefondet, da trengte vi kanskje ikke det fondet likevel? :money_with_wings: Tror først krona må bli en del sterkere.

Ellers er jeg enig i at dette er et vanskelig spill normalt sett, men når man spekulerer i gull og at markedet er Bull på tross av problemene vi har så handler alt om inflasjon og pengetrykking. Men det hjelper lite om valutaen vi sitter på også oppfører seg som gull. Derfor er det viktig å ha en viss forståelse for hva som skjer. Hvis man ikke trader rent tekninsk da.

2 Likes

Ja, utbyttet betales kanskje i NOK, men det er etter at skatt på 90% er trukket ut + utgifter i selskapet. Dessuten forblir de ikke i NOK dersom utlendinger eier aksjene. Alt blir et nullsumspill om pengene ikke forblir i NOK over langen.

1 Like

Joa, men det er en skatt som betales i NOK (iaf den delen som kommer fra norsk produksjon) også er Norske stat største aksjoner med over 70% av aksjene. Så når oljeprisen stiger vil skatter, utbytte/retained earnings og til dels utgifter for norske oljeproduserende selskaper (pga økt produksjon) øke. Disse transaksjonene vil jo skje i NOK, så det vil dermed skapes et økt behov for norske kroner.

1 Like

Pga det du nevner over her sier Ben Melkman:
“Norway is the only currency that maybe should be considered as a real asset.”
“Norway, like gold, is probably the one fiat currency that behaves like a hard currency”

https://www.realvision.com/shows/the-interview/videos/the-highest-quality-macro-trades-and-the-impending-end-of-u-s-outperformance?source_collection=8e80b18fdb074555bdd47d97e73fbe91

3 Likes