Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Hei. Jeg ser en del skriver at kursen presses/holdes nede. Finnes det noe belegg for å si dette? F.eks. Kan man se det på handlemønster? Eller er dette bare spekulasjoner?

Det er spekulasjoner basert på handelsmønster.

Også ofte brukt som argument når man er investert og ønsker å selge med gevinst, men markedet har null interesse så kursen går aldri opp. Dvs, teorien er da at “egentlig” burde kursen gå opp men “noen slemme” holder den nede og manipulerer kursen slik at den ikke får den “naturlige stigningen” som man er ute etter.

Handelsmønsteret man ser etter hvis noen “holder kursen nede” er volumdumper ved åpning og close etter oppturer, samt at hvis kursen begynner å gå oppover så dukker det opp store salgsposter i ordreboken - men disse trekkes hvis noen begynner å kjøpe av dem.

7 Likes

Noen som vet hva som vil skje med (kjøps)opsjoner i AKSO? Løses de automatisk inn eller vil de skifte navn med samme konverteringsratio?

1 Like

Siden du svarte Raymatoni bra, kanskje du kan hjelpe meg også. Jeg har tradet kahoot en stund, de siste dagene har den stått ganske stille. Kan du fortelle hvordan du tolker det når ordrene ser slik ut? Kan jeg forvente at den faller tilbake igjen mot 33’ish slik den har gjort en periode nå, eller er det sannsynlig at mønstre brytes ettersom q2 rapport nærmer seg?

image

1: Du kan ikke tolke noe som helst ut av ordreboken med mindre du følger den tett. Og du må ha mer dybde, så du kan se hvor tett folk ligger på begge sider opp og ned. Men, siden det er så mange skjulte kjøpere og selgere er det vanskelig å tolke noe av ordreboken i noen aksjer med mindre du har fulgt den en stund. Jeg følger ikke Kahoot, så jeg kan ikke tolke ordreboken der.

2: Folk liker å gamble, så opp før kvartalsrapport og ned etterpå hvis det ikke kommer positive nyheter er ofte ett mønster. Men folk tar ofte posisjon de siste dagene før, og ikke flere uker før. Så derfor er det nok litt tidlig å tenke at dette er posisjonering før rapport.

3: Er en åpenbar teknisk range, og du får enten selge og ta gevinst og satse på ny nedtur, eller holde på aksjene og satse på brudd opp. For min del kjenner jeg ikke aksjen og aner ikke hvilken retning den går.

Hva ligger det i å følge en ordrebok tett, og hvordan får jeg mer dybde? Om du har noen eksterne lenker du mener gir bra info tar jeg gjerne imot det, om det blir mye å forklare.

Følge tett = glane på den gjennom dagen. Spesielt se hvordan ordreboken endres når handler gjennomføres og få en følelse av hva som faktisk skjer.

Normalt må man betale for å få tilgang til ordreboken live eller med større dybde hos de du handler aksjer hos.

image

Du kan se at det er lett å få kjøpt aksjer opp mot 40kr, men vanskelig å få solgt aksjer ned mot 38kr - selv om matchen er rundt 39kr. Det KAN tyde på at det er større salgsvilje enn kjøpsvilje - men kan også være falskt, fordi man ikke vet om disse større ordrene forsvinner hvis kursen går opp. De kan være lagt inn for å gi feil inntrykk. Så man møtte følge med kontinuerlig hvis man skal handle ut fra ordrebok.

1 Like

Hvor får du slik ordredybde ? Hos Nordnet f.eks ser man bare toppen av isfjellet…

Sbanken f.eks. (Men du må betale 99,- i måneden for realtime og dybden).

Jeg driver å lærer meg å lese årsrapporter. Lurer derfor på hvordan en bedrift kan ha økt EBITDA men negativ EBIT. (Fra 2019–>2020)

På EBITDA er ikke ned- og avskrivninger tatt med, noe de er med EBIT. Er EBITDA f.eks. på 10 millioner er kvartal, og selskapet har avskrivninger på 15 mill, vil EBIT da bli negativ.

1 Like

Okei, skjønner. Men når man ser på års-/kvartalsrapporter, hvilken av disse gir det beste bildet på hvordan utviklingen har vært?

Du må nesten se på resultat (earnings), ebit, ebitda, cash flow og gjeld for å ikke bli lurt. Det holder ikke å bare se på en av disse. Vektleggingen av disse må du nesten tilpasse selskapet. Det er stor forskjell på et industriselskap, en spillprodusent og et shippingselskap.

Ta KOA for eksempel, de leverte P/E 6,7 i 2019. Høres bra ut? Nei, for “gjemt” i regnskapet, så står det at de investerte såpass at de gikk kraftig i minus på cash flow. Kombinert med at de hadde lite cash, så førte Korona dem utfor stupet og kursen gikk fra 5kr til 15 øre. Som jeg ser det, så burde KOA ha skrevet av mer hvert eneste kvartal, i stedet, så har de nå i Q2 2020 tatt en ekstraordinær avskriving på nesten en milliard som de har gitt “Korona” stempelet. Rent lureri spør du meg.

6 Likes

Takk for utfyllende svar!

Jeg hører mye snakk om kort, mellomlang og lang sikt.

Hva er “roughly” tidsaspektet man legger i disse begrepene?

Det tror jeg kommer an på personen du snakker med. Kort sikt er fra timer til et par uker, mens har jeg tenkt å sitte på lang sikt så er det snakk om måneder.

Viktig å tenke på at ny informasjon ofte burde føre til en ny vurdering av hvor lenge du har tenkt å sitte. Jeg kjøpte koa, hadde tenkt å sitte lenge, og så leste jeg regnskapet mye mer nøye og solgte meg delvis ut rimelig kjapt og så helt ut etter kvartalsrapport.

Short og long har ikke med tid å gjøre, men om du har lånt aksjer som du har solgt, eller kjøpt aksjer.

Kort sikt er noen dager, mellomlang er ett par måneder og lang er for min del 1år til aldri selge :slight_smile:

Om jeg skal gjette har det med flere ulike ting å gjøre, deriblant forventninger/subtilt press fra omgivelsene og mer rasjonelt forhold til risiko enn menn. Det siste er antagelig en viktig grunn til at kvinnelige tradere som gruppe har bedre resultater enn mannlige. https://www.ft.com/content/f3835072-66a6-11e9-9adc-98bf1d35a056

Mitt dumme spørsmål:
Når et aksjemeglerselskap lager en analyse på et selskap, anta høyere kursmål enn dagens - kan man da anta at meglerselskap svært ofte har en baktanke ved at de feks selv eier aksjer i selskapet og ønsker at kursen skal stige?

1 Like

Svært få, om noen meglerhus eier aksjer på egen bok lengre. Men de får lite corporate oppdrag fra selskaper ved å være negative. Så ja de har egeninteresse i å være på godfot med selskapene

4 Likes