Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye bruker du på julegaver i år?

Av ren nysgjerrighet: Hvor mye bruker de innsatte her totalt på julegaver i per år?

Selv er jeg vant til å bruke en del, men tror jeg er relativt edruelig når jeg ser hva andre kjøper av ting og tang.

Kryss av på hvor mye du bruker totalt, eksludert gaver “til deg selv fra nissen”.

  • 0 - 1000
  • 1001 - 2500
  • 2501 - 4000
  • 4001 - 6000
  • 6001 - 8000
  • 8001 - 10000
  • 10001 - 15000
  • 15001 - 20000
  • 20001 - 30000
  • 30001 - 50000
  • 50000+

0 stemmegivere

Det virker som en total på ca 4-8 tusen er det mange ligger innenfor.

Jeg synes det er interessant å se da det virker som mange kjøper for en god del mer enn dette.
Nettbutikker foreslår også ting som for meg fremstår som dyre i forhold til å gi som julegave - det være seg smarttelefoner til 8-10 tusen osv…

1 Like

For min del fordeler gavene seg omtrent sånn her:

2000-3000 på kona
500-1000 per barn (vil ikke skjemme de bort for mye)
600-800 på søster og svoger
300 på noen fettere og kusiner sine barn
Ca. 300 totalt på foreldrene mine (god kaffe, fotoalbum, god vin eller liknende)

Er jeg veldig sent ute og ikke helt vet hva jeg skal kjøpe til kona har det ofte endt med noe litt dyrere, men håper å klare å holde meg under 3000,- i år.

1 Like

Vi har ett nøkternt forhold til julegaver, men har gjerne for vane å spandere på oss en oppgradering i form av møbler, eller en reise eller andre ting i forbindelse med julen.
I fjor blei det skiftet ut sofa samt en skikkelig gubbestol til meg, i år eg litt usikker, men blir forhåpentlig en reise over nyttår

2 Likes

Jeg ser en utvikling i min krets der julegaver får en mer symbolsk betydning, og går mer og mer over til typen forbruksvarer (type vin, øl, pålegg utenom det vanlige osv)
Dermed går også pris per gave ned. Noe jeg synes er bra.

12 Likes

Var flink i år og fikk kjøpt en god del på Black week, det hjelper mye

2 Likes

Har de to siste årene endret en del. Har avtalt med søsken at vi ikke gir gaver til hverandre, og at de heller kan bruke pengene på gaver eller opplevelser med barna sine. Jeg gir fortsatt til foreldrene mine, og svigers får gjerne noe album av barnebarna eller lignende da de ikke ønsker gaver heller da det har alt de trenger. Sammen med samboeren min har vi pleid å reise på tur eller noe annen opplevelse. Så er det litt til barna og barna til det nærmeste venneparet da vi henger mye med de. Syns det funker bra og slipper mye stress i desember. Samt å skulle ønske seg sokker, håndkle og sengetøy, da kan man like gjerne la være :sweat_smile:

5 Likes

Må innrømme å ha kjøpt både sengetøy og håndklær - men jeg tenker litt motsatt. Godt sengetøy koster endel så mye kjekkere å FÅ det enn å bruke “egne penger” på noe såpass kjedelig.

Bruker lite på julegaver, da min familie avskaffet dem for mange år siden, bortsett fra barna. Vi kjøper heller litt ekstra godt drikke og slikt.

3 Likes

Julegaven til huset i år ble en plutselig oppussing av kjellerstuen, menst eg fikk lagt ferdig siste mdf platene i taket idag, var fruen å hentet en 65 tommer som eg sitter å glaner på nå, selv om det er ganske så ok lyd i den, så blir det noe mer lyd stæsj til den, men drøyer det til over nyttår.
Så ble det endelig en stor skjerm her i huset også :+1:
Gleder meg til fotball og mangen digge filmer her fremover :slight_smile:

4 Likes