Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye gjeld har du?

Evt mye studenter uten egen bolig

Tror det er viktig å tenke på konjunktur, og hvor i syklusen man ligger i prising av aktiva som eiendom og aksjer. Nå er det mye som tyder på at vi ligger sent i syklusen, da kan man kjøre lavere risiko ved å betale ned lån eller sitte i cash. Det er jo ganske individuelt om man synes det er verdt å betale 20 000+ kroner per million som sitter passivt på bankkonto vs å måtte vente noen uker på refinansiering. At det er en viss treghet for å gå inn igjen, kan jo også mentalt sett hjelpe en til å ikke gå all in på første og beste dipp.

3 Likes

Det blir mer rundt 2-5000 kr, kommer an på boliglånsrente og innskuddsrente.

Jeg kan bare gi en generell anbefaling her.
Det er flexi lån. Ofte forbundet med høyere renten enn standar annuitetslån. Men det er ikke helt riktig. Det finnes meget gode flexilånsprodulter. Jeg har boligkreditt 45 hos danske bank. Effektiv rente på 2,05.

Et tastetrykk så er en relativt anselig sum tilgjengelig for arbeid.

12 Likes

Mengde gjelde må jo avhenge veldig av inntekt, andre aktiva/passiva, hvor man bor osv. Gjeldsgrad er kanskje mer relevant? Jeg har f.eks 4 ganger mer i formue enn gjeld, men samtidig er gjelden ganske høy ( i 1 prosent persentilen)

4 Likes

Da har du gode vilkår. Tilbudet deres nå er slik:

Boligkreditt inntil 45 %
Nominell rente 2,60 %. Effektiv rente 2,72 %

Fortsatt ikke ille rente da :slight_smile:

1 Like

danske bank tilbyr 1.90% rente

Jeg fikk det hos dnb da jeg truet med å bytte bank…

5 Likes

Det krever vel medlemskap.

Fikk nettopp en mail fra admin om at denne tråden, med beskrivelsen: TekInvestor spurte nylig om hvor mye gjeld andre har - som førte til en interessant diskusjon rundt hvor mye gjeld som er for mye.
Leser man tråden så er det jo en salig blanding om boligmarkedet, lån i forbindelse med bolig, lån i forhold til lønn og andre faktorer.
Men brutto lån som det spørres om er vel ganske unyansert. Har du 10 mill i lån og 50 mill i aktiva er det hele ganske ufarlig/uinteressant om hvor mye gjeld man har. Har du derimot 10 mill i lån og 12 mill i aktiva hvor bolig og aksjer utgjør 50/50 er det jo noe helt annet, spesielt om du ikke har fast inntekt høy nok til å betjene lånet.
Så en interessant diskusjon på dette temaet burde vært dreid mot gjeldsgrad og bruk av gearing i aksjeporteføljen. (NB! Med tanke på hvilke aksjer som stort sett diskuteres her inne vil det etter mitt syn være smart å unngå gearing, but thatis me)

2 Likes

Danske bank krever medlemskap

dnb gav meg uten… Medlemskap koster jo knapt 2500-3000 kr etter at man har trukket fra på skatten så det var ikke en dealbreaker at jeg ikke var medlem.

De strekker seg langt for å holde på viktige kunder :wink:

Jeg har vel nom. 1,85

Jeg presset Nordea med tilbudet jeg fikk fra danske. Hadde premium kundeforhold hos Nordea. De valgte å ikke gi etter, måtte opp to ledd i Nordea for å få en avgjørelse. Endte med bytte av bankforbindelse.

Samme øvelse på alle forsikringer.
Reduserte totalprisen med 27% og bedre vilkår. Sistnevnte er helt avgjørende.

Det er vår plikt som forbrukere å være «på» her. Vi må holde dem i sjakk :grin:

4 Likes

La oss grave enda dypere :slight_smile:

Hvor mye gjeld har du sammenlignet med brutto årsinntekt?
Hvis du deler gjeld med samboer/partner kan du legge sammen gjeld og inntekt for begge.

  • Mer enn 10X inntekt
  • Mer enn 9X inntekt
  • Mer enn 8X inntekt
  • Mer enn 7X inntekt
  • Mer enn 6X inntekt
  • Mer enn 5X inntekt
  • Mer enn 4X inntekt
  • Mer enn 3X inntekt
  • Mer enn 2X inntekt
  • Mer enn 1X inntekt
  • Mindre enn 1X inntekt

0 stemmegivere

2 Likes

Regner vi boliglån vs inntekt

eller

Regner vi netto gjeld vs inntekt

?

Boligen min er verdt ca 8 mill
4.4 i gjeld, så netto 0 gjeld

Kartlegger du oss? :thinking: tin foil hat

1 Like

Jeg har tenkt all gjeld (bolig/bil/båt/studielån) vs brutto årslønn, men klart det er mange måter å måle på.

Nei, det var vel egentlig ikke helt tanken :smiley:

2 Likes

Trodde grensen var 5x her til lands nå? Hvordan får man 10x?
Låne opp til 5x i din lokale bank og resten i SMS lån?

Det går an å ha 0 i fast inntekt og få lån basert på at du har en aksjeportefølje og andre aktiva som sikkerhet. Så det er ikke veldig interessant/presist å se på dette ut fra ett enkelt parameter.

1 Like

Uten å være alt for bastant, så tror jeg bankene har fullmakt til å gå utover disse reglene på en 8-10% av kundene.

8 Likes

Det stemmer - snakker av erfaring.

Samt at maks 5x inntekt er en relativt ny forskrift. Mange som har fått lån (som de fortsatt har) før den forskriften ble innført.

1 Like