Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye har du i brutto årslønn?

Jeg har jo gjort dette noen år og kan skrive under på at jeg savner kollegaer :slight_smile:

11 Likes

Enig i mye av det du skriver. Vitkig at man sørger for å jobbe nok og tilpasse utgifter slik at man har litt buffer i økonomien da så ikke relativt småe hendelser fort blir dyrt å håndtere.
Selv må jeg innrømme at jeg gjør litt “tabben” å regne på hva det koster å ta seg fri. Lett å bli litt opptatt av økonomien i det selv om man egentlig har råd :flushed:
Min samboer nyter godt av det da for hun jobber redusert for at hverdagen med små barn skal gå opp greiere. Hadde vært enklere å dele litt mer på det om lønnsnivået var litt mer likt. Hmm hadde kanskje hatt mer fri og vært lykkeligere om jeg hadde hatt lavere lønn :thinking:

4 Likes

Da er vi nok egentlig, helt enige:) Som lavtlønnet vet jeg av erfaring, at hvis jeg ikke er nøysom med pengene idag, så vil jeg ha veldig lite igjen selv når jeg blir 50 år.
Det samme gjelder alle mine kolleger. Tar vi en måned ekstra ferie i året, så er det nesten ingenting igjen.

Hadde jeg hatt 1 million i årslønn, så ville det vært en helt annen situasjon. Det viktigste for meg, er uansett å skaffe meg muligheten til å velge selv, hvor mye jeg vil jobbe.
Forøvrig er din økonomiske situasjon ca den jeg ønsker for meg selv på en 10års sikt, og forstår godt at du tar deg tiden til å nyte livet litt ekstra :wink:

3 Likes

Tråden her var interessant å lese igjennom. God motivasjon og inspirasjon!

Hos oss ligger innkomsten rundt 1050000 -, . Dvs ikke noe voldsomt høy for noen av oss. Vi er sparsommelige og har lavt forbruk. Har 2,3 mill i lån på en leilighet (takst 3,9mio) samt noe kapital i aksjer og BSU. Begge rundt de 30 år.

Vi ønsker å få mest mulig ut av hver krone og sparer store deler av lønnen hver måned. Med nåværende fart - hvis mulig - de neste 3 årene så er boliglånet på nivå med innestående kapital og dermed «gjeldfri». Mest sannsynlig blir det enebolig enten kort tid før eller der omkring.

Skulle aksjene mot formodning øke voldsomt, er det derimot kortere tid end 3 år.

8 Likes

Dere skal spare 2.3 millioner på 3 år? :smile:

Høres ut som månedlig sparing i bitcoin er løsningen :joy:

1 Like

Vi har 2.3 Mio i lån nå, men rundt 1,1 mill i kapital på BSU, aksjer og litt høyrentekonto.

Så det jeg mener er, at om 3 år kan vi ha betalt så mye ned på lånet, at vi potensielt kunne innfri hele lånet med den frie kapital. Men tviler på at vi gjør det da.

6 Likes

Høres ambisiøst ut å spare 400k i året. Regner dere å bruke veldig lite penger eller regner du inn ganske høy avkastning på kapitalen?
Eller begge deler? :blush:
Hvor stort forbruk regner du i mnd?

2 Likes

Hvis nedbetaling av gjeld er sparing (noe det jo er) så er det oppnåelig. Jeg sparer fint 300 i året alene.

1 Like

Nedbetaling av gjeld teller selvsagt med. Men må fortsatt spare 400k i året.
For 2 personer med tilsammen 1.050.000 i årslønn så høres det mye ut. Men ser jo nå at HBS skriver at de er på track med dagens sparing. Så er sikkert mulig.
Regner med det ikke er barn inne i bildet :slight_smile:

1 Like

Nemlig… vi betaler 8000 ned på lånet hver måned. For å nå det resterende beløp må hver av oss da spare ytterligere ca 11.000kr i måneden. Her tatt hensyn til rentene av BSU alene

Jeg vet ikke om vi kommer til å klare det, men hensikten er at horisonten er så kort at det er motiverende for å faktisk forsøke.

2 Likes

Lov å spørre hvor mye dere har utbetalt i måneden tilsammen?

Har hatt stabil årslønn på rundt 1.2-1.4 mill kr i året de siste 7 årene.
Samboren har rundt en halv mill.

1 Like

Det blir omkring 50% av netto som må spares fra hver person (inkl nedbetaling boliglånet)

1 Like

50%+ av netto er ikke lett, men fint mulig om man ønsker å knerte gjelda skikkelig. Dog er rentene så trivelige nå at det er jo nesten bare gøy med lån jf. med da jeg først kjøpte bolig.

Tjener mellom 500-700k+ i året med ca 5 max 6t arbeid om dagen (når jeg vil) og ca 2mnd ferie pr år. Tjente kun 400k i fjor men hadde da ferie rundt 3-4mnd. Liker friheten. Har vell regnet meg frem til det er mulig å tjene rundt 1million men det ville ikke gjort livet mitt bedre, tvert imot.

10 Likes

Hva er det du jobber med?

Helse og trening. Kan forresten legge til de første årene tjente jeg usedvanlig lite penger (200k i to år). Så kom Paretoprinsippet i min favør.

1 Like

@zzimba, var bare litt vel kjapp med å skrive nicket sitt og det lurte seg inn en liten skriveleif.
Han er Zumba instruktør.

4 Likes

Skulle ønske så. Er nok bare en fysisk arkitekt, dessverre :gorilla:

1 Like