Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan organiserer du investeringene?

Gjør du en skriftlig analyse selv?

Lagrer i Evernote?

Printer på papir og legger i perm?

Tidslinjer, for når du kjøper eller selger? Eller lignende planer for kjøp og salg av ulike aksjer?

Jeg merker nemlig at jeg er utålmodig og glemmer hva jeg har sett i ulike case og derfor selger før jeg egentlig hadde planer om, uten å sammenligne skikkelig. Det går fort på magefølelsen, som ofte ikke stemmer helt.

Kort sagt: hvordan planlegger du investeringene i praksis? Har du noen “fast” fremgangsmåte?

Håper du vil dele av din kunnskap :slight_smile:

2 Likes

eg setter meg grundig inn i case som eg planlegger som en langsiktig investering, case eg da kan nevne er : Gig, Fun, Iox, Apcl og Qec.

Da leser eg alt av meldinger, også langt tilbake i tid, gjør undersøkelser og leter etter om selskapene er i vanskeligheter, som f.eks Iox sin utfordring iht cor-6 lisensen.
Eg døger aksjen tett over en periode og danner meg bilde over hvordan den oppfører seg med vilum og iht meldinger, sell on news aksjer prøver eg å laste på røde dager og selge litt på god mld, men hver enkelt melding må vurderes oppimot egne forventinger.
Ang Apcl mld idag, så er området det eg synes er mest spennende, men litt skuffet over at det var en NON binding.
Eg har noen nick eg prøver å følge etter.
Eg prøver også å se hva som skjer i andre konkurrerende selskap

5 Likes

Jeg bruker en del whiteboard for å organisere info på selskapene jeg følger/eier. Relativt enkelt å lage/tegne et bilde av det fundamentale i selskapet med viktige datoer, triggere etc. og enkelt kunne endre/stryke ut hele bilde om det skjer noe uforutsett.

7 Likes

Kommer med det simpleste svaret. Organiserer det med å teste Conan, lese kommentarer fra forum og ingame og teste spillet. Satt meg ett kursmål i hodet, men som er åpent da funcom er funcom. Med bare en aksje er det ikke så mye som skal til :smile:

3 Likes

Det dere snakker om nå: Er noe vi bør gjøre i felleskap via f.eks. en wiki. Gjerne at flere kan redigere samtidig. F.eks. atlassian confluence har støtte for at flere redigerer samtidig, men det gjør sikkert mange andre wiki løsninger også. Det bør også være en modell / inndeling for alle analysene.

4 Likes

Jeg prøver å legge inn tall i regneark på selskaper jeg følger nærmere. Og så se trend på inntekter, resultat, eller andre parametre (f.eks i spillselskaper, antall eiere, spillere osv). Og så poster jeg en del her, men er noen ganger vanskelig å finne tilbake så en måte å katalogisere dette på / felles wiki hadde kanskje vært lurt.

3 Likes

Prøver å posisjonere meg litt langsiktig i aksjen, så timingen på kjøpene mine blir litt mindre viktig. Men ser på kjøp under siste innsidekjøp / emisjon av betydning som en sterk trigger for å vekte meg tyngre i aksjen.

Kjører på med Excel, plotter inn tall fra rapporter og newsweb. Legger til nye kontrakter, ebit på segmenter osv osv for å se hvordan de ligger ann til neste Q. Fokuserer med på det fundamentale i selskapene og ser på “større drivere i samfunnet” eks grønn skifte og fiskeri ( Havyard), økt gjeld og non performing loan (AXA), nasjonal transportplan (NRC) for å hjelpe selskapet framover.

Så har jeg 5-10% som jeg spiller Lottoinvestor og prøver å trade litt :slight_smile:

3 Likes

Har gjort om kurstriggere-wikien til også å inneholde analyse - legg gjerne inn det du knuger på av innsikt :slight_smile:

https://beta.tekinvestor.no/t/analyse-kurstriggere-funcom/2406/33?source_topic_id=2935

Tråden er nå kun for Insidere

3 Likes

Tips: Du kan kopiere wiki-malen for å starte en wiki om en aksje du følger.

Fett takk for masse bra svar!

@steart78:

Jeg bruker en del whiteboard for å organisere info på selskapene jeg følger/eier.

Seriøst? Har du en vegg full av whiteboards? Er jo ikke helt dumt faktisk, da vet du i alle fall hva som er fokus når du er på kontoret…! Eller er det soveromsveggen som får gjennomgå? Hehe - ikke like populært :wink:

@Kronn:

“buy the rumour -sell the news…”? smart taktikk tipper jeg - aldri hørt om før, måtte googles… :slight_smile: Føler det er litt slik I APCL, men at “news” Ikke er konfirmert enda. Men mye mer enn rykter!

@holmes:

legge inn tall i regneark
Det sier seg kanskje selv, men har du en skjermutskrift som eksempel?

Går det da mange ulike selskap i en lang liste feks, eller er det et selskap pr regneark osv…?

Samme spørsmål til @Janno:

Kjører på med Excel, plotter inn tall fra rapporter og newsweb

Hadde vært veldig interessant å se hvordan dere gjør det begge to @holmes og @Janno og sammenligne.

3 Likes

Halv-vegg … på kontoret ja :wink:

2 Likes

Per selskap, jeg følger bare med på noen få såpass detaljert, så det handler mer om utviklingen innen hvert selskap enn å sammenligne mange forskjellige.

Kan være regnskapstall, eller tall fra steamspy, tall som selskapet rapporterer som inntekter fordelt på forskjellige spill osv. Kan også være tall fra analytikere.

1 Like

Per selskap ja, og mer arbeid i detaljer med større vekting i aksjen. Har bare de 3 jeg nevnte , Nano eks er umulig for meg å følge i samme grad og derfor kan jeg ikke ( tørr ikke) vekte meg like mye i slike aksjer.
Lytteposter er som regel selskap jeg har fulgt en stund og lest Q rapporten flere kvartaler tilbake i tid.

1 Like

@holmes og @Janno
takker for svar… skulle fortsatt gjerne sett en skjermutskrift… om dere gidder…

Pokker, jeg som hadde begynt å rigge til white board i stua nå :joy:

4 Likes

Jeg solgte litt Funcom og har bestilt et parti whiteboard, som skal legges over alt unntatt i våtsonen. Der blir det hvite glatte baderomsplater.

Forresten kan denne artikkelen sikkert være nyttig lesning for noen av oss her inne:

Kanskje spesielt de som bare har Funcom eller NANO i porteføljen ( - nesten spesielt NANO for HAR de egentlig noen inntekter å vise til…? Husker jeg har vært litt skeptisk i lang tid - men er jo interessert nå siden mange her snakker så varmt om den). Men du ikke glem å sjekke den artikkelen - den fortalte meg noe viktig.

3 Likes

Jeg råder deg virkelig til å lese deg grundig opp på Nordic Nanovector, før du trekker endelige slutninger :blush: det er veldig ofte det beste! :smiley::+1:

Vel, jeg har ingen biotekaksjer nå, og denne er hausset godt opp. Tenkte kanskje noen med info om selskapet ville bidra med noe vettugt. Jeg tar det ikke som god fisk uten å dobbeltsjekke litt. Man kan sikkert holde på noen uker med å lese om hvert selskap hvis man har tid til det…

1 Like

Det vettuge jeg kan bidra med, og sikkert alle andre, er at du bør som sagt lese mer om selskapet. Har ingen hensikt for meg å hause opp i skyene :smiley: i begge Nano-trådene her inne er det mye info og mange bra linker hvis du ser litt bakover :+1:
Edit: jeg har ikke bedt deg å ta noe for god fisk altså, bare at du bør lese det du finner.
jeg er heller ikke så begeistret for all den grunnløse haussinga. Eller bajsinga :sweat_smile:

1 Like

Bare et random eksempel, men vanligvis noen nøkkeltall og charts for å kunne tolke trenden - dette er tall for Kitron

4 Likes