Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan startet du med aksjer?

aoc og funcom.hadde noen 100 k kr i urealisert gevinst og det endte med noen 100 k itap… Husker spesielt da jeg ikke fikk aksjer til 50 kr, men måtte høyne budet for å få de.helt grønn.hadde ikke peiling på den tiden.jeg trodde funcom skulle til 100 kr etter analyse som var skrevet av tidligere cfo

7 Likes

Året var 2008. 22 år og med ønske om å se hvor langt jeg kunne komme med 10000. Ga meg etter at par måneder og ca 20% opp.

Så satt jeg i fjor høst med 1.5’ på bok med ønske om å betale ut leiligheten til dragen, kjøpe meg 911 turbo og satse på å bli min egen sjef. Da må det mere kapital inn :slight_smile:

3 Likes

Gikk inn i 2007-2008 med REC , Funcom og de som lagde digitale kart i sin tid, husker ikke hva de heter! Min far dreiv med mye aksjer og ville bevise at jeg og kunne trade! De 30k jeg gikk inn med forsvant fort da jeg solgte på bunn og kjøpte på topp !! :joy::joy: Gikk inn igjen med mye mer i TSW tiden , blei med helt opp og solgte ! Hadde rimelig bra profitt der! Gikk også med Amsc fra 9 kr og opp! Men da hadde jeg ikke så stort med kapital , men var morro på ferden :joy: Hadde pause fra børs frem til jeg såg Funcom skrapet bunn , gikk inn litt da, og når CE nyheten kom har jeg 100% innskudd! Og ja jeg var en av de som kjøpte enda mer på 2,55 rett før driten kollapset! Venter nå på rep emi og en mulig dupp i kursen så jeg får inn litt mer :slight_smile:

5 Likes

Våren 2011 begynte jeg å henge rundt på FuncomInvestor. I årene før dette hadde jeg prøvd meg litt på aksjehandel med noen få ti-tusener, noe som hadde resultert i ymse småtap og smågevinster. Hadde vel alt i alt tapt ti eller tjue tusen på noen år.
Den største forskjellen for meg etter at jeg oppdaget FuncomInvestor, var at jeg skjønte at det faktisk kunne være helt normalt å sitte med flere hundre tusen kroner i aksjer. Dette ville vært utenkelig for meg tidligere.
Så etter å ha blitt opplyst/hjernevasket av flere flinke folk på FuncomInvestor (husker spesielt Smaaspareren :slight_smile: )endte jeg opp med å investere omtrent 500.000 i Funcom ila sommeren/høsten 2011. Hadde et inngangssnitt på drøyt 9 kr. Jeg ble med opp til 24 kr og ned igjen til drøyt 16 kr, da jeg solgte alt i panikk våren 2012. Husker jeg var irritert på meg selv for ikke å ha solgt før, men det viste seg ikke å ha vært så dumt da det ble klart hvordan det gikk med TSW utpå sommeren/høsten.
Etter dette fikk jeg smaken på mer. Fikk en baksmell på 96.000 pga Funcom-gevinsten og opprettet derfor en investeringskonto. Jeg satt med Tesla aksjer under den store short-squeezen der våren 2013, og fortsatte og henge på FuncomInvestor. En fyr som jeg føler jeg skylder mye er “megetgod”. Han hadde opprettet en tråd ang StarBreeze og overbeviste meg om å satse. Husker jeg satt med 2.8 mill Starbreeze aksjer da børsmeldingen om at Payday2 hadde solgt 1.6 mill eksemplarer kom. Da tjente jeg (på papiret) ca 350.000 kr på en dag. Starbreeze ble den enkelt-aksjen jeg har tjent mest på noensinne. Bare ekstrem kløning fra min side med håløst plasserte stoploss etc gjorda at jeg unngikk en syv-sifret avkastning på denne.

Etter Starbreeze har jeg ikke tjent enormt mye på en enkelt aksje, men har hatt en grei avkastning likevel, faktisk omtrent 50% i snitt pr år (mye takket være StarBreeze i 2013 da jeg hadde langt over 100%). Føler nå at jeg har litt mer peiling enn for 4-5 år siden (selv om jeg på ingen måte er utlært). Vil forresten rette en stor takk til pdx! :slight_smile: Uten han hadde det ikke blitt mye aksje-handel på meg.

Et tips fra meg for å lykkes med aksjer:
Vær modig og vær feig! :slight_smile:

18 Likes

<3

Jeg har stadig mine aktier fra dengang :slight_smile:

6 Likes

Velkommen tilbake @megetgod, har tjent bra på Starbreeze-tipset ditt! :smile:

4 Likes

Tak Christian, har jeg også, men det ved du jo :wink: håber på at kunne omsætte en lille del af det til noget mere meningsfuldt inden året er omme.

Takk for sist @megetgod!
Har du noen nye tips? :smile:

Jeg skylder deg en øl eller ti for Starbreeze tipset :smile:

6 Likes

haha det siger jeg ikke nej til :smiley:

lige nu er jeg stadig i Starbreeze, men har også købt en mindre portion FUNCOM

4 Likes

Kjøpte Funcom januar 2009 for oppsparte midler fra studietiden og fulgt denne siden.

1 Like

Jeg var blant annet litt inne i Nycomed og Norwegian Applied Technology på slutten av nittitallet.
Brukte vel både megler og Netfonds.
Men det ble fort aksjefond, hovedsakelig Skagen, frem til årsskiftet hvor jeg solgte ut alt i Skagen og gikk inn i enkeltaksjer pluss ca 20% i diverse fond. Teller på knappene om jeg skal selge eller flytte noen fond…
Ble et solid tap i Funcom, men jeg er nå ovenpå, både mentalt og i urealisert gevinst.:grinning:

Bruker Skandiabanken, men har startet flytting til Nordnet, men venter til rep emi i Axa er fullført.

Sparer også for barna i aksjer pluss litt fond.

5 Likes

Jeg sparte egentlig ikke i aksjer noe særlig før jeg for et par år siden var ferdig oppgiret i nytt hus, og kunne begynne å sette til sider penger igjen, sparte i aksjefond i Skandiabanken, og satte mesteparten i Delphi Nordic og DNB Nordic Technologi som ga god avkastning gjennom 2015, før jeg så smått begynte å flytte over i enkeltaksjer rett før nyttår, og altså rakk å først oppleve mange prosent (men veldig få kroner :p) avkastning i Fingerprint i nyttårsrallyet.

Klarte å manne meg opp og sitte fullinvestert gjennom kinakorreksjonen i januar, var litt sterk kost for en nybegynner. :stuck_out_tongue: En tidlig suksess/flaks var en liten posisjon i opera som ble initiert ganske kort tid før oppkjøpsrotet startet der.

Så var jeg så heldig å oppdage NANO tidlig, og mange har vel sett mine endeløse tirader om den aksjen. :slight_smile:

Summa summarum, så er jeg opp 125% i uttelling siden jeg begynte spare i aksjer, prøver hver eneste dag å minne meg selv om at det farligste som fins er en nybegynner som treffer bra med en gang, tror jeg klarer sånn noenlunde å holde overmotet under kontroll.

Skylder som flere andre en stor takk til pdx og dere andre for et flott og lærerikt forum!

15 Likes

Hva med en ny poll? Kunne vært interessant hvis de samme svarte en gang til, om folk har klatret høyere. Noen som har tid? Antar mange har evnen på tekinvestor :wink:

1 Like

Jeg startet i 2007, hadde akkurat kjøpt leilighet og fått lånt ca 200’ mer enn leiligheten var verdt - det var i de dager… Kjøpte en del “miljøaksjer” med REC som største aksjepost - tror jeg betalte kr 293 kr pr aksje. Etter det gikk den bare en vei, nedover, og jeg lastet etterhvert opp med mer REC. Blant annet da den var rundt 30. Hadde null peiling men hadde klokketro på at solaksjer ville å opp på lang sikt. Fulgte ikke med og nå sitter jeg igjen med noen skarve tusenlapper fra den tidens investeringer. På oversikten på Nordnet er det tap på over 99% - jeg kommer til å beholde REC “til jeg dør” for å minne meg på hvor feil jeg kan ta.

Nå går det i NOFI, INSTA, PEN, APCL og DNO. Alle med stor oppside, og selvsagt litt mer risiko. Det blir litt for kjedelig å ha aksjer i de store tunge selskapene - da sparer jeg heller i fond.

3 Likes

Mente ikke å sitere.

1 Like

Tøft nick du har da :sunglasses:

Hehe takk :sunny:

Du kan ihvertfall trøste deg med at Ulltveit-Moe har tapt mer på REC enn det du har…

2 Likes

Du har vel realisert skattefradraget ? :slight_smile: + Håper du følger med utviklingen til forbruksbankene og ikke legger dem i skuffen. Særlig viss du kom inn litt seint og du var belånt?

1 Like

Du kan ihvertfall trøste deg med at Ulltveit-Moe har tapt mer på REC enn det du har…

Hehe… ja :slight_smile:

Du har vel realisert skattefradraget ? :slight_smile: + Håper du følger med utviklingen til forbruksbankene og ikke legger dem i skuffen. Særlig viss du kom inn litt seint og du var belånt?

Ser nå at jeg faktisk har solgt REC likevel! Var for å rydde opp i kontoen, hadde en del småposter fra miljøaksjetiden med en del tap

Er ikke belånt direkte. Skulle ønske jeg gjorde det, har hatt god gevinst på NOFI, kom inn på rundt 20 . Kanskje det ville vært smart å sikre gevinst og tape utsatt skatt (er på vanlig vps-konto) da investtech kom med sin analyse med fallende trend. Nå tror jeg heller jeg skal investere mer og vente på kvartalstallene 04. mai. Jeg tror nivået vi er på nå er en bra inngang, selv om den kanskje kan gå litt mer ned først.

1 Like