Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan tjener du penger utenom den vanlige jobben din?

Hei, jeg tenkte vi kunne ha en tråd der vi tipser hverandre om hvordan vi tjener penger utenom den vanlige 8-4 jobben vår, for de som ikke allerede er finansielt uavhengige altså. Forresten hyggelig om de også kan skrive om hvordan de ble finansielt uavhengige. :grinning:

2 Likes

Har hus med utleieleilighet. Utleiedelen betaler ned seg selv (renter og avdrag) i løpet av ca 15-20 år. Etter det er det basically bare pluss.

Aksjer med utbytte. Betaler sånn ca det jeg har i renteutgifter på huslånet.

… Sånn strengt tatt, så går jeg i pluss på å bo pga egenkapital da, så… :stuck_out_tongue:

4 Likes

Kan jo fortelle hva jeg selv gjør og litt tanker rundt det:

Har en utleieleilighet. Har leid den ut siden 2003. Inntektene er ikke det helt store hvis man tar hensyn til bundet kapital. Den store fordelen har vært at leiligheten omtrent har tredoblet seg i verdi siden jeg begynte å leie den ut, noe som ikke var så lett å forutse da jeg begynte å leie den ut.

Leier ut en hybelleilighet i huset vi bor i. Fordelen ved dette er at inntektene er skattefrie. Ulempen er selvfølgelig at du ikke har huset helt for deg selv.

Vi har også en ekstra hybelleilighet i huset som vi nå bruker selv, men denne kan enkelt leies ut hvis vi skulle behøve mer inntekt hvis jeg f.eks. får sparken el.

Sist, men ikke minst, så holder jeg selvfølgelig på med kjøp og salg av aksjer. Jeg begynte med dette i 2011 etter å ha blitt inspirert på Funcominvestor. Jeg har hatt flere gode år og ett helt forferdelig år (2018). I snitt har jeg tjent omtrent 40% av hva jeg har i lønn i min 8-4 jobb på aksjer pr år siden 2011. Alt dette står i aksjer og aksjefond nå idag.

Jeg har gjeld, men kunne vært gjeldfri hvis jeg hadde solgt utleieleiligheten og mesteparten av aksjene.

5 Likes

Litt av det samme som de over. Jeg har to leiligheter jeg leier ut. Tjener ikke allverdens på månedlig basis, men alle utgifter, avbetalinger og renter dekkes. Jeg har ikke opplevd allverdens med verdiøkning så langt, men det kommer nok etterhvert.
Aksjeinntektene mine er ikke noe å skryte av, men kanskje det blir mer i tiden framover.

4 Likes

Tjener penger på tre utleieeiendommer og aksjeportefølje. Har også flippet litt eiendom tidligere. Som i tidligere år har gitt grei avkastning, men tror den tiden er forbi nå. Så jeg skal selge en leilighet som er ferdigstilt på Ensjø ila den nærmeste tid, og etter det, så blir fokuset mitt å øke spareraten min, investere mer over børs, samt optimalisere utleieeiendommene.
Har en klar plan om å slutte i jobben i siste halvdel av 40-årene mine, som er 10-15 år til. Planen er da å selge alt av utleieeiendom, for å leve av avkastningen på mitt eget “fond” regner med å ta ut et sted mellom 4-5% av investert kapital i året for å leve av.

Man skulle sikkert startet en FIRE-tråd (Finacial independence, retire early) her på forumet, hvor man diskuterer dette spennende temaet enda mer i dybden:)

7 Likes

Frilansing. Bedre timesbetaling enn min vanlige jobb, men litt mer styr.

4 Likes

Spennende tråd.
Jeg har selv vært økonomisk fri i 20 år v.h.a eiendom og børs.
Nå skrus skattene stadig hardere til på eiendom og lettes på børs.
Jeg tror det er mye vanskeligere å slå seg opp på eiendom nå enn tidligere.
Rentesenkingen (og medførende verdiøkning) er bak oss.
Ellers vil jeg anbefale en nettside om temaet, og en podcast.

7 Likes

Jeg tjener faktisk ingenting utenom den vanlige jobben :wink:

6 Likes

Well that’s just @nofun at all! :stuck_out_tongue_winking_eye::sweat_smile:

4 Likes

Ryktes at det er noen fete utbytter ute å går i hyttesesongen da :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ja men definerer det som en del av “den vanlige jobben” :stuck_out_tongue:

2 Likes

Stemmer dette?
Utleieinntekter har hatt en skattesatsnedgang fra 28 til 22.
Aksjegevinst skattlegges nå med over 33% (opp fra 28)

3 Likes

Sekundærboliger verdisettes til 90%. Det svir skikkelig på formueskatten.
Det aller verste er at når man eier flere enn 4 utleieboliger blir det full inntektsskatt.
Altså, ikke 22% men 50%. Toppskatt og hele dritten.

På børs har vi fått utsatt skatt med aksjesparekonto og 75% verdisetting.

Personlig så selger jeg unna eiendom og flytter pengene til børs.
Eiendom skal dessuten vedlikeholdes og transaksjonskostnadene er høye. Jeg mener derfor at eiendom har fått et handicap sammenlignet med børs.
Politikerne ser på oss utleiere som samfunnsfiender. Jeg lurer på hvor stakkars studenter skal bo når færre gidder å leie ut lenger og de resterende kan skru opp prisene.

10 Likes

Får et årlig honorar for jobben som styreleder i sameiet hvor vi bor, dette tilsvarer ca 1,5 vanlig månedslønn.

Så leier vi ut bilen via nabobil innimellom.

Aksjer selvfølgelig, men har enda ikke tjent det store her (begynte i 2016), har ihvertfall ikke tatt noe ut men kun reinvestert.

4 Likes

Nå kan man jo også oppgradere disse 4 enhetene fra f.eks 4x leiligheter til 4xhus eller 2xpenthouses og 2xhus :wink:

1 Like

Jobb og Børs.

Børs har til nå gitt meg 2 biler. Cash, uten å ta opp lån.

Skal bygge på huset og håper børsen glimter til atter igjen.

7 Likes

Det å tjene penger er jo en ting men like viktig å se på utgiftssiden. Feks. er det mange som kan spare mye på å sjekke strømavtale, forsikringsavtalen, lånerenter etc.
Litt bevissthet rundt innkjøp er også noe man kan spare mye på. Ikke handle så mye unødvendig (dippedutter man egentlig ikke trenger og kastes for eksempel mye mat) og være prisbevist. Mye å spare på å kjøpe ting på salg. Feks. sette opp varsel på Prisjakt eller lignende. Er jo mye man ikke MÅ ha med en gang.

Alt man tjener må man jo betale skatt av, men alt man sparer ved å redusere kostnader beholder man 100% av :laughing:

27 Likes

Jeg har en ingeniørstilling med lederansvar og fagansvar i en 100% stilling.
Jeg hadde en styrelederstilling i 5 år der jeg tjente ekstra 120k pr år, men har nå trappet ned.
I 2017 og 2018 solgte jeg aksjer med gevinst hvert år som tilsvarte 60% av min vanlige årslønn.
Så langt i 2019 har jeg en urealisert gevinst på ca 110% av min vanlige årslønn, så for meg har aksjer vært en meget kjærkommen ekstrainntekt.
Det er også en fin måte å være litt sosial på nett, bli flinkere til å lete etter info, gøy å se at det man satser på øker i verdi osv. Kort sagt, det har blitt en lukrativ og gøy hobby :grin:

Jeg vil tillegge at veldige mye av æren for det jeg har lært og tjent skyldes kunnskap jeg har tilegnet meg via forum, slik som dette, så jeg er veldig takknemlig for at de med mye innsikt deler av sin kunnskap :grin:

Edit: jeg vil bare legge til å si at grunnen til at jeg så langt har kommet bra ut av mine investeringer er tolmodighet, graving/læring, flaks og viljen til å ta meget stor risiko. Det har absolutt ikke vært en dans på roser og inntil en måned siden var jeg 200k i minus men troen på pcib og pho dro meg på rett kjøl.

27 Likes

Så langt er investeringer utenom eiendom den dyreste hobbyen jeg har hatt, og jeg har hatt et par dyre hobbyer. Problemet er at jeg gikk for tungt inn for raskt. Jeg ville nevne det siden det virker som at aksjeinvesteringer er gullkantede for alle…! Klarer man ikke å følge nok med kan det fort ende med store tap, som for meg.

Forresten holdt jeg på med flere ukentlige sparinger i fond, over noen år, som forsåvidt fungerte bra, og anbefales.

Det jeg har tjent mest på utover utleie er det @Krafer nevner: å tenke økonomisk ved kjøp.

15 Likes

Bra insj @Hjalmar! Mange spennende historier her! Entreprenørskap er et av mine favoritt-tema. Jeg får vel nesten nevne TekInvestor som et eksempel her? :slight_smile:

Forumet startet som et hobbyprosjekt for å løse mitt eget problem i 2010: jeg fant ikke noe bra sted å diskutere Funcomaksjene mine. 12 000 medlemmer senere kan man vel si det har ballet litt på seg. Jeg kan fortsatt ikke leve av TekInvestor alene, men jeg håper forumet kan være til inspirasjon for andre som ønsker å satse på seg selv. Forumet er et SaaS (Software as a service) og den sjangeren har vært fokuset mitt de siste årene, både i jobben og på hobbybasis.

Her er noen av de andre grunderidéene mine de siste 15 årene:

  • TutorialMagazine: Photoshop tutorial aggregator/søketjeneste. Fikk masse trafikk men reklame var den eneste businessmodellen som passet. Lærdom: Bannerannonser blir man ikke rik på.

  • PorrAudio.no: Startet bilstereo-nettbutikk med en kamerat over en grandis kl 04:00 etter en fuktig kveld. Vi la masse høytalerelementer og forsterkere man ikke kunne få tak i i Norge i nettbutikken og når noen bestilte bestilte vi de via eBay fra USA og sendte videre til våre kunder. Omsatte for 150k på ett år men til slutt var det bare jeg og en til som brukte tid på prosjektet. Lærdom: 1. Hvis du starter bedrift med andre bør alle være like motivert. 2. Fysiske produkter fører med seg masse hodebry.

  • BizDeal: Med noen bekjente kastet vi oss på dealtjeneste-bølgen (á la Groupon) med en dealsside for norske bedrifter. Jeg skulle ta meg av det tekniske, de andre skulle skaffe dealsene. Det ble ikke mer enn en håndfull deals og vi la ned hele greia. Lærdom: Hvis du skal ta mye risiko (f.eks lage hele løsningen) vær sikker på at du blir kompensert godt nok for det og at andre gjør sin del av jobben.

  • BirthdayHero.com: Kalendertjeneste som hjalp meg holde styr på bursdager, bryllupsdager osv og sendte SMS med tekst som “Kona blir 35 i morgen” eller “Om 3 dager har du din 11. bryllupsdag” Tjenesten kom aldri ut av beta. Lærdom: Sjekk betalingsvilligheten for idéen din tidlig.

  • Prosjekt X og Y: idéer dere kommer til å høre om før resten av verden, dersom de forlater tegnebrettet :wink:

Fra listen over kan dere kanskje se hvorfor TekInvestor har lyktes der de andre idéene ikke gjorde det.

Mine råd etter 15 år med å forsøk på å realisere gode og mindre gode idéer:

  • Løs ditt eget problem. Da blir feedback-loopen fra å lage noe og teste om det løser problemet raskere, fordi du slipper å gå via andre for å validere løsningen.

  • Få brukere kjapt. I løpet av den første uken med FuncomInvestor hadde vi 50 medlemmer. Uten at folk som @holmes, @Christian og @Evilfreud hadde gitt meg tilbakemelding og forslag til forbedringer tidlig, og motiverte meg til å fortsette hadde ikke forumet eksistert i dag - fordi jeg hadde gitt opp når ting ble vanskelig eller kjedelig (og det blir de alltid før eller siden).

  • Det er ikke alltid gøy. Gründertilværelsen er en berg og dalbane følelsesmessig. Jeg synes det har blitt enklere å “skru av” og fokusere på andre ting etter at jeg fikk barn. Er du alene om prosjektet ditt hviler alt på dine skuldre, det kan være tøft til tider. Da hjelper det veldig å ha et bra community rundt seg som heier på deg. (:heart:)

  • Vær bevisst på risiko. Jeg har full jobb ved siden av, og det gir en trygghet, spesielt med barn. Ikke regn med å kunne leve av en SaaS før etter 2-3 år, minimum. Også nå er jeg forsiktig med hva jeg satser på. “Test and invest” er en fin strategi. Da jeg la til Aksjonærlister som en tjeneste nylig, var det basert på at jeg har sett mange ha nytte av listene som har blitt lagt ut manuelt. Det gjorde meg tryggere på at jeg kunne investere i å kjøpe lister.

  • Vær tålmodig. Det har tatt 10 år bygge forumet til det det er i dag. Jeg tjente knapt penger på det før i 2017.

  • Ikke tenk for stort for tidlig Da forumet startet var det kun for Funcomaksjonærer. Snevert? Ja, men de som fant forumet var veldig engasjerte. Hvis vi ikke hadde startet med en nisje hadde ingen brydd seg om et nytt aksjeforum. Kolonial startet med matutlevering på ett kontorbygg på Fornebu. AirBnB med utleie av luftmadrasser i én leilighet. Prøv heller å nå 10 brukere som få løst problemet du vil løse enn 10 000 som bare er litt interessert.

  • Kjenn og fokuser på styrkene dine Jeg er en introvert person, og blir klam bare av å snakke med folk jeg ikke kjenner på telefon. Men jeg har alltid likt å skrive og være kreativ med kode og design. Sånn sett passer det å drive forum personligheten min bra. Hva er dine styrker og hvordan kan du utnytte de best mulig? :slight_smile:

  • Forstå nøkkeltallene til bedriften din For SaaS er det gjerne ting som lead to trial rate, trial to active rate, ARPU, LTV, og churn du bør sette deg grundig inn i.

  • Prioriter knallhardt: Jeg legger inn alle forslag og ideer i et Trellobrett. Det har ca. 300 kort nå. Det sier seg selv at jeg ikke kan gjøre alt. For å prioritere bruker jeg ICE metoden. Jeg scorer hver idé fra 0–3 poeng på 3 ting: Impact: Hva er potensialet hvis dette funker? Confidence: Hvor sikker er jeg på at jeg kan få det til? og Ease: Hvor vanskelig er det å gjennomføre? Så sorterer jeg kortene etter total poengsum.

  • "Get out of the hamsterwheel - build a flywheel". Jeg liker tanken på at TekInvestor funker selv når jeg ikke er pålogget. Dere skriver, leser, likes tildeles, upassende innlegg flagges, moderatorer modererer (tusen takk!) og Insidere betaler (tusen takk!) osv. Sammenlignet med en jobb der man må være fysisk til stede for å tjene penger (f.eks som da jeg jobbet i grønnsaksavd. på Meny, eller sorterte brev i Posten) er det noe magisk med få i gang noe som snurrer av seg selv, heller enn at du må dra det rundt hver omdreining selv. Det gjør også at man kan få litt avstand og kan jobbe mer med bedriften sin enn i bedriften - hvis det gir mening.

Hvis du trenger noen å snakke med om gründerideen din, bare send meg en melding. Jeg har vært rådgiver for en del folk de siste årene som har hatt nytte av å snakke om utfordringene de står ovenfor. Om ikke annet, kan jeg kanskje veilede deg til ressurser som kan hjelpe deg videre på veien :slight_smile: Lykke til!

94 Likes