Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IKZ og tap... skattefradrag?

Jeg tar tapt hatt 82% nedgang siden nyttår på min IKZ. Solgt alt med tap. Men ikke tatt ut penger fra konto. Jeg sitter med ingen aksjer nå. Får jeg ingen fradrag for tapene på neste års skattemelding 2022? :grimacing:

realiseres ved uttak eller avsluttning. (men sjekk detaljene rundt dette, så det ikke er noe first in first out greier med innskudd og uttak, isåfall er det sikreste å avslutte konto, så kontakt kundeservice og spørr)

1 Like

Så om jeg avslutter kontoen og tar ut restene får jeg fradrag for tapene? Både for ASK og IKZ?

Sånn har jeg forstått det. Godt mulig det holder å ta ut alle pengene. men sjekk med nordnet før du gjør noe / stoler på fremmede på et nettforum :slight_smile: :wink:

1 Like

Jeg hadde en IKZ med tap som jeg ville realisere. Opprettet en ny IKZ og flyttet pengene dit. Fikk fradraget på skattemeldingen året etter. :slight_smile:

Du får ingen fradrag før du faktisk tar pengene ut av konto. Det er sånn jeg har forstått det, at first in first out regelen gjelder også for IKZ som @Sjakk sier.

Nå er det fine at tapet ligger latent på kontoen, så du kan fint realisere fradraget senere :+1:

I dette tilfellet ville jeg bare avsluttet kontoen, tatt pengene ut og startet på nytt. Da er du garantert skattefradraget i år

2 Likes

Hva hvis fradraget er større enn hva man betaler i skatt. Mister man da overskytende fradrag eller kan det overføres til neste år?

Overføres til neste år.

Vis man har to ASK der den eine er i tap ( biotek 😮‍💨🙈) kan man avslutte den kontoen og ta fradrag fra den? Eller blir dei sett opp mot kvarandre, den andre har ein bra gevinst på.
Har enda ikkje solgt biotek aksjene siden eg er redd for at om eg husker rett at dei blir sett opp i mot kvarandre. Meen vil no høre med dere om dere har gode løsninger.

Takk for tips