Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IMO 2020 - Alt om endringene innenfor skipsfarten i 2020

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @aksjefokus (37 likes)
  1. @Dressogslips (13 likes)
  1. @Sicho (4 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Investor (3 likes)

  2. @RedEnergy (3 likes)

  3. @Evilfreud (2 likes)

  4. @intravenost (2 likes)

  5. @sparkonge (2 likes)

  6. @Olee78 (1 likes)

  7. @Powerlife (1 likes)

Gratulerer!

13:23:19
TDN Direkt
Fredly: Hunter får mange forspørsler om sammenslåinger

Hunter Group får mange forespørsler for sammenslåinger eller handler, ifølge styremedlem Arne Fredly.

  • Vi har også fått mer enn tre forespørsler for timechartere på 35.000 dollar per dag for tre år pluss 1 pluss 1 opsjoner, sier han under Paretos Oil & Offshore-konferanse, onsdag.

Han sier videre at de venter at VLCC-markedet vil være godt om ett år, selv om de amerikanske sanksjonene mot Iran kanselleres.

  • Men dette er en joker. National Iranian Tanker Company (NITC) sine skip kan komme til å gå i Kina-trade, men de kan i hvert fall ikke leases ut eller selges, sier han.

Ellers sier Fredly at han ikke tror man vil se lavere VLCC-nybyggspriser enn bunnen man har hatt nå, som er på om lag 81 millioner dollar, selv om markedet blir verre.

  • Dette er begrenset hvor mye bankene tillater verftene å tape, sier han.

Knyttet til overholdelse av International Maritime Organizations (IMO) sulfatkrav, som innføres i januar 2020, sier Fredly at han tror de store oljeselskapene vil straffe selskaper som ikke overholder kravene.

  • Selskapene har ikke råd til dette, sier han.
1 Like

Flott bidrag Dressogslips! Jeg liker ikke når en investering er spennende, men her kan en fort se for seg at man kan få 200-300% neste 18 mnd, nedsiden er relativt begrenset i og med at skips-verdiene kommer fra rekordlave nivåer.

Husk også at opsjonsavtalen går ut 17 Sept, verdt å følge med de neste dagene.

Siste investor presentasjon finner du her: Hunter Group Investor Presentation - Pareto Conference.pdf (1,8 MB)

1 Like

Usikker på om denne har funnet veien her, men er jo interessant lesing.

IMO-2020-and-the-Brent–Dubai-Spread.pdf (1,1 MB)

1 Like

Wavefoil kan vel nevnes i denne tråden?

Tråd på TI:

1 Like

Jeg liker Wavefoil konseptet godt, men det faller nok utenfor kategorien for IMO 2020 og endringene her. IMO 2020 kan skape et enda større marked for Wavefoi fordi drivstoff prisene ser ut til å bli mye dyrere, som gir et større incentiv til å spare på drivstoff for mindre skip.

Wavefoil vil ikke være aktuell for større kommersielle skip, såvidt meg bekjent er Wavefoil laget for skip under 200m, noe få av de større kommersielle skipene er.

Illustrert nedenfor:

1 Like

Innser at størrelsen på skipene i noen grad gjør at det blir feil for tråden ja. :slight_smile: men megatrenden er jo at shipping desperat trenger å redusere klimaavtrykket sitt

2 Likes

Gull å kunne ta utnytte av FN reguleringer for en gangs skyld. Eneste spørsmålet jeg står med er om reglene vil bli overholdt. Kun litt over ett år til reguleringene vil inntreffe og langt fra alle skip på havet vil være forberedt. Mistenker at land som Kina, Tyskland, Storbritannia og USA vil være svært strenge, men vil U-land ikke opprettholder reglene vil skipene uten scrubbere på tungolje kunne gå mellom f.eks. Afrika og Sør-Amerika uten konsekvenser. Hvis imidlertid rederne ikke tar sjansen på det er det veldig mange skip som vil bli skrapet og vi kan nyte en skikkelig oppgang.

2 Likes

Når det gjelder at reglene blir overholdt, så er jeg veldig komfortabel med at de kommer til å bli det. Det er mange årsaker, men en av de ligger i at forsikringselskapene vil hevde at skipene ikke er sjøverdige (seaworthy) om de eksempelvis bruker drivstoff som bryter med reglementet.

Les mer her: https://shipandbunker.com/news/features/industry-insight/876981-imo-2020-rule-enforcement

Det er det caset vi som kjøper tank nå håper vil materialisere seg. Hittil i 2018 har det kommet ca 38 nye oljetankere, ca samme antall har blitt skrapt.

3 Likes

Litt om OET fra siste utgave av Maritime CEO Issue - by Splash

OET.pdf (292,1 KB)

2 Likes
1 Like
1 Like

International Seaways installerer scrubbere på syv tankskip

Rederiet International Seaways har inngått en avtale med Clean Marine og en kvalifisert installatør for kjøp og installasjon av scrubbere (eksosrensesystemer) på syv av rederiets moderne VLCCer (very large crude carrier) , med en opsjon på ytterligere tre systemer, ifølge en melding tirsdag.

Scrubberne vil installeres før 1. januar 2020, opplyses det. Investeringen skal finansieres med tilgjengelig likviditet.

Shippingbransjen så vel som oljeindustrien, forbereder seg på nye miljøkrav som trer i kraft i 2020 . Da har den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) bestemt at svovelutslipp fra skip skal reduseres kraftig . Det blir dyrt for dem som ikke tar grep.

De nye reglene fra IMO innebærer at man ikke får lov til å brenne bunkersolje uten å ha «scrubbere» på skipene som renser drivstoffet.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-26/no-delay-no-cheating-the-imo-gets-tough-over-2020-fuel-rules

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @aksjefokus (41 likes)
  1. @Dressogslips (16 likes)
  1. @Sicho (4 likes)

Resten av topp 10:

  1. @RedEnergy (3 likes)

  2. @Savepig (3 likes)

  3. @Mercadolibre (2 likes)

  4. @Evilfreud (2 likes)

  5. @sparkonge (2 likes)

  6. @intravenost (2 likes)

  7. @Powerlife (1 likes)

Gratulerer!

Hunter rører på seg, og ratene i alle bassengene er på vei oppover.

Etter et år med rater som skraper bunnen ser VLCC-redere endelig tidlige tegn på et vintermarked, med økt etterspørsel i alle lastingsområder, skriver Fearnleys i sin ukentlige rapport.

Stormer og forsinkelser i Fjerne Østen holder tonnasje bunnet opp i lengre perioder i lossingshavner, opplyses det.

Interessant analyse fra Intermodal:

Utdrag:

Katerina Restis, which is an expert in tanker chartering department with Intermodal said that “the swipe from the present 3.5% to 0.5% Sulphur content marine fuel will practically be an overnight shift as refineries would need to continue production and supply of up to 3.5% marine fuel until the day regulation requirement kicks in. Global refining will face enormous logistics, storage and delivery issues, while ships will have to clean out fuel systems to avoid Sulphur contamination. Thus, there is a risk such quick swing to lead to a period of product shortages and inflated marine oil prices. According to data reported on average up to 2017, the shipping industry was consuming approximately 3.2m barrels p/d of HFO and 800k p/d of MGO. Accordingly, from 2020 onwards it is estimated that proportion will alter to 700k p/d of HFO to 3.4m barrels p/d of MGO. Obviously, the use of compliant Sulphur oil products will be the expensive solution for ship-owners that will either absorb the cost or possibly operators will try to pass the cost to Charterers via increased freight rates”.

To sum up, in the scenario that refineries restrict the availability of HFO on expected higher margins from selling MGO, then vessels fitted with scrubbers might face challenges in relation to adequate supply of HFO. On the other hand, refineries worry that any surge in the use of MGO would head to excess quantity of HFO. For sure refineries are not rushing to big investments to change production set ups while ship-owners are still considering their options. It’s a dilemma for all parties and a puzzle to be solved

Rapporten finner du her: Intermodal-Report-Week-39-2018.pdf (1,7 MB)

1 Like
1 Like

Hehe. Overrasker meg ikke hva han der forsøker seg på.

Det ville ta bort mye troverdighet fra IMO hvis de går tilbake på dette nå, hvis det i det hele tatt er mulig. Aktører som har tatt grep og for eksempel investert i scrubbere vil bli sittende igjen med skjegget i postkassa.