Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investors biotekindeks

Liten update her. Indeksen er siden endret noe og røper ikke eksakt sammensetning her, men skal representere godt bioteksektoren i Norge (inkl Nykode) med godt innslag fra noen svenske (Xbrane, Caltx og Combi). Kan nevne at PCIB er tatt ut av indeksen og Targovax bare har en svært lav andel.

Har vært en usedvanlig tung periode for biotek representert ved denne indeksen. Enkeltdager med fall på hhv 7% (24/1) og 6% (idag),

Interessant nok sterk korrelasjon med den amerikanske XBI ( vist i gult). Fra okt 2020 til idag samme utvikling, med drøye 20% i minus. Vi ser den amerikanske XBI gikk mye rundt årsskiftet 2021 som nok hang sammen med rally i vaksineselskaper, ellers har indeksene fulgt hverandre.

Disclaimer da jeg er investert i mange av selskapene i indeksen, men jeg tror altså at disse lave kursene ikke er representativt for de verdier som finnes i selskapene. Indeksen trader ca 30% under gjennomsnittsnivåene fra i fjor. Samtidig har det vært en solid nyhetsflow i selskapene og rent fundamentalt har ikke verdiene blitt mindre i selskapene snarer tvertimot.

Eksempler;

  • Vaccibody/Nykode har landet en solid partneravtale
  • Xbrane det samme
  • Calliditas kom med sin FDA godkjennelse i desember og har meldt første salg
  • Combigene kom med sin companymaker deal med big pharma i høst.
  • Ultimovacs har fortsatt å levere topp kliniske data
  • Nordic Nanovector har kommet svært mye nærmere sin companymaker avlesning på Paradigme.

Konklusjon: for egen regning holder jeg ut og håper på bedre tider og at selskapene får den prising de fortjener etter å ha levert det siste året.

15 Likes