Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investtech-fond

Jeg oppretter en tråd om Investtech sitt nye fond da jeg ikke kunne finne dette noe annet sted her inne.

Jeg leste på fa.no at de skal opprette et nytt fond ved hjelp av teknisk analyse. Hva tenker folk her inne om dette?

3 Likes

slike fond fungerer kun i rolige tider…kommer det en kraftig :chart_with_downwards_trend: så slår forretningsmodellen deres sprekker med en gang fordi det da blir “kalibrert” ut ifra markedsforhold,- nedsiderisiko tatt ut pga null bakgrunn av de selskapene portefølgen består av…

Høy risiko er kun brukbart i et ellers “Bullmarket” i et roligt og stabilt “trappe-formasjon” på børs.

Heller ha fond med kvalitetsaksjer enn kvantitetsaksaksjer med tilfeldig positiv trend,.

personlig mening,-Idag er det viktigt å følge tradisjonene enn trendene :wink:

5 Likes

Takk for utfyllende svar.

Jeg må si jeg kjøper ikke dette utsagnet ut i fra hva jeg har sett om deres modeller de siste årene.

Selvsagt vil de som alle andre gå på en smell om børsen krakker men jeg ser ingen grunn til at de skal underperforme

1 Like

De har vel slått børsen med veldig god margin i veldig mange år…

Virker jo interessant, men var ikke så lett å skjønne hvor mye avgifter og slik som er på fondet. https://www.nordnet.no/market/funds/17429217-investtech-invest-b

Har du tall for hvor mye de har slått børsen, gjerne år for år og en gitt periode?
Kan være interessant, men et kjøpssignal fra Investtech er ikke alltid lurt å følge, ofte faller kursen etter en kjøpsanbefaling.

Det de forteller selv. Om dette stemmer er en annen sak.

1 Like

Det er tilsvarende oppgang Storebrand fornybar har hatt på 2 år.
Mulig det kommer til å gjøre det bra, skal bli interessant å følge fra sidelinjen.

Okei 421% på 2 år? Legg ut grafen her :slight_smile:

“Alle” er verdensmestere i et Bull-marked,-Her er det lett å bli fartsblind gitt alle de årene vi sitter på med oppgang.

trygge stabile kjente og etablerte aksjer som innehar god solid fortjeneste blir de foretruktne aksjene fremover,-ingenting går opp for alltid,de med P/E 3-400 er mest utsatt i tiden videre…

Vi som har opplevd og etterlevd markedet i over 10 år vet best om dette,-Meglere er godt kjent med den mengden med amatører som er aktiv på børsen nå,og kommer ut med veldig uheldig og rett og slett provoserende prising av allerede overprisede selskaper som daterer seg 30(!!!) år frem i tid,-rart at ikke finanstilsynet har iverksatt noe bot eller lignende mot denne type oppførsel fra meglerhus… :man_shrugging: :thinking: :man_facepalming:

men…det er vel kanskje dette som er en del av “den frie verden”.

1 Like

Ja det er sant. Jeg skrev dette på Play Magnus forum i går, men som og skrive til døve ører.

SilverTailFox

I går kl 14:26

Ja corona herjer som aldring før, verden trykker penger med begge hender, folk er permittert og usikre. Allikevel er det full fest i aksjemarkedet all time high som om vaksinen allerede har virket og alt er topp. (Det gjør i hvertfall meg litt usikker)
Hvor langt kan vi dra strikken og leve på tyske bloggere hauser opp aksjer. Jeg tror det kan fortsette litt til derfor beholder jeg 50% og mer i enkelt aksjer jeg har ekstra troen på. Men jeg har 30% avkastning hittil i år og trenger en liten tineout. (Du taper ikke når du ikke er i markedet)

Etter dette solgte jeg 25% til i morges i +

2 Likes

Jajaja. kjøpte du krypto i fjord, kunne du hatt tusenvis av prosenter osv osv. Men du mente på at storebrand fornybar slo investtechs 10 års avkastning på bare 2 år, ønsker å se denne grafen :slight_smile::slight_smile::slight_smile:

Edit: ser jeg svarte feil person nå :sweat_smile::see_no_evil: Du trenger ikke svare :wink:

Storebrand Fornybar energi blei vel startet i juni 2020

Har Storebrand Fornybar vært på børs så lenge da? Startet ikke de juni 2020?

Du kan jo sikker regne risko på Investtech.
Storebrand Fornybar. Nope for nytt.

Risikomål
3 år Alpha
3 år Beta
3 år R2
3 år Info Ratio

  • 3 år Sharpe Ratio - - 3 år standardavvik - - 3 års risiko

Storebrand Fornybar Energi var tilgjengelig direkte via Storebrand en god stund før de ble tilgjengelige på Nordnet/ASK. Husker ikke i farten hvor lenge, men skal se om jeg finner det

Edit: https://www.storebrand.no/privat/pensjon-og-sparing/fondsark?securityid=F000010PBU (05.03.2018)

1 Like

Har ikke grafen da Storebrand fornybar gikk fra fond til bla Storebrand sine pensjonskunder frem til juni 2020.
Men det gikk ca 63 % i 2019 og ca 54 % frem til sommeren 2020 og drøyt 100 % på 6 siste måneder i 2020. Summerer en dette så ender en på ca 500%.

Her er fra juni 2020.

Her er første del av 2020 og tilbake til start 2018:

https://lt.morningstar.com/3ofqclb12f/snapshotpdf/default.aspx?SecurityToken=F000010PBU]2]1]FOALL$$ALL_1912

1 Like

Min pensjonssaldo i Storebrand er tett på tregangeren fra desember 2019, er opp 19% siste måned.
Jeg aner ikke når dette snur, lurte på å redusere/sikre i oktober 2020 etter en dipp, gjorde heldigvis ikke det, har gått opp 66% siden da.
Vi er flere som har skrevet om Storebrand fornybar både i fondstråden og pensjonstråden.
En kan jo få høydeskrekk av mindre, men desto høyere det går desto større fall kan en ta.
Per i dag så ser det ut til at jeg får en pen lønnsstigning om jeg jobber til 67…
Med moderat stigning i år så kan jeg se frem til gullpensjon fra 62😀

1 Like

Nei, det lå inne i Storebrand Liv som et fond man kunne kjøpe der.
Ble tilgjengelig for alle juni 20, og de som hadde andeler i det gamle fondet fikk disse overført nytt fond i aug 20.