Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Ser ut som om Kitron endelig har klart å lure seg over 2kr . Lurer litt på om det er han som har sperreposten på 2.2 ( 636000 til salgs på 2.2 ) som har plukket aksjer rundt 2kr i det siste.

På onsdag kommer Q1 tallene og da håper jeg vi får se effekten av nedbemanningen i fjor. Ebit bør iallfall være en del bedre enn for Q1 2013 og 2014 ( 4mill og 2mill ) for at jeg skal være fornøyd.

3 Likes

Volumet er som vanlig syltynt, men med den omsetningen Kitron har, så skal det ikke rare marginene til før firmaet ser veldig underpriset ut. Håper på en repeat av Koa (som gikk fra 1,7 til 5-6kr på relativt kort tid), som var i samme situasjon som Kitron er i nå. Der solgte jeg meg desverre ut for å trade på 1,78. :stuck_out_tongue:

Ser 2.10 ble tatt ut nå :slight_smile:

2,15 nå (som vanlig på mini-volumer)

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150421.GlobeNewswire.1912768

Generalforsamlingen godkjente det foreslåtte utbyttet på NOK 0,05 per aksje.
Utbyttet vil bli utbetalt til de som er aksjonærer per 21. april, og aksjen vil
handles uten rett til utbytte fra og med 22. april 2015. Utbyttet ventes
utbetalt rundt 4. mai 2015.

Det blir interessant å se tallene for i morgen. Satser på at de bekrefter utviklingen fra før nyttår.

Litt teknisk analyse: Golden cross 12.03.2015 på 1,96, nå med kjapt økende SMA50 vs SMA200, som ut fra hva jeg leste igår er et tegn på at markedet har endret oppfatning av hvor aksjen skal videre. Noe som stemmer bra med hvor jeg tror aksjen skal. :smile:

2 Likes

Etter at noen tok litt på 2.15 forsvant det en god del selgere :slight_smile:

1 Like

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150422.GlobeNewswire.1913192

EBIT på 20MNOK dette kvartalet, Earnings på 8 øre.

Hvis man ekstrapolerer samme earnings for 4 kvartaler får man en P/E på 2,15/0,36kr = 6.

For 2015 forventer Kitron vekst og en klar forbedring i lønnsomheten. Veksten
drives av økt etterspørsel i sektoren Forsvar/Luftfart for det amerikanske og
norske markedet, samt økning i Energi/Telekom og Industri. Offshore/Marine-
sektoren vil reduseres på grunn av situasjonen i oljeservicemarkedet i Norge.

Det ser mao ganske bra ut. Kitron sitt største problem har stort sett vært lønnsomheten. En klar dobblingskandidat spør du meg.

2 Likes

Positiv utvikling!

Noen kommentarer:

Ser ut som de har en del gjeld: 337 MNOK interest bearing debt?

Hvordan slår valutaene ut her? Ser positivt ut på omsetningen, men:

Total comprehensive income ser litt mindre positivt ut (er dette pga hedging eller USD lån?)

Ellers synes jeg det ser spennende ut, og ser ut som de har fått til en fin snuoperasjon.

De klarer jo å unngå å nevne et ord om dette. Må vel tilbake til årsrapporten eller tilsvarende for å få svar på det. Kan være de har hedget inntektene, så inntektene i NOK skal være de samme?

Rett meg om jeg tar feil, men hvis man ser på current assets - current liabilities, så ender man på +220MNOK? Relativt sett, så ser det vel ikke ut som de har så mye lån?

1 Like

Ja, det har du rett i.

Jeg synes dette ser veldig bra ut og ebit på 20mnok er bedre enn jeg håpet på. Q1 er vel ofte det dårligste kvartalet til KIT og 2015 kan derfor bli et veldig bra år. Ser ut som vi kan se fram til et brukbart utbytte neste år :slight_smile:

3 Likes

@nofun hva tenker du om “Currency translation differences and other charges” på -11,5 millioner som @holmes nevnte ovenfor?

Jeg har mailet CFO om dette så får vi se hva hun sier :slight_smile:

3 Likes

“Hovedelementene i posten “Currency translation differences and other changes” under “Consolidated statement of comprehensive income” utgjøres hovedsakelig av valutaeffekter ved omregning av utenlandske datterselskapers balanser i fremmed valuta til NOK. Det vedrører hovedsakelig datterselskaper som bokføres i EUR, SEK, USD og CNY. Effektene fremkommer som følge av kursendringer fra 01.01.2015 til 31.03.2015. Dette er valutaeffekter uten cash effekt.”

2 Likes

Fra note 3 i årsregnskap 2014 :

“Currency risk: The group is exposed to changes in foreign exchange rates because a significant share of the group’s goods and services are sold in such currencies. At the same time raw material are bought in foreign currency and the operating costs in foreign group entities are in local currency. To reduce the currency risk the company’s standard contracts include currency clauses which allow the company to adjust the price when the actual exchange rate differs significantly from the agreed base rate. The group has not established other significant currency hedge arrangements over and above its standard contracts with customers.”

2 Likes

@nofun takk for bra info! :smile:

Såvidt jeg tolker dette, så EBIT-en på 20MNOK reell, og som det ser ut nå, så er selskapet veldig underpriset. Selv etter dagens oppgang så blir P/E basert på forrige kvartals Earnings på 2,40/0,36= 6,7. Det ser jo ut som de har god kontroll ut 2015, og at de forventer å levere tilsvarende i kvartalene som kommer. Et par rapporter tilsvarende dette, og jeg tror markedet vil ha skjønt tegninga og vi vil få kurser på 3-5kr.

Det skader heller ikke at Kitron er i en posisjon hvor de faktisk gir utbytte pr dags dato.

Det kommer an på hvordan du ser på det. Hvis du tenker på forandring av reelle verdier på balansen i NOK er det comprehensive income du skal se på. Men det som er positivt er at dette blir en engangseffekt når valutaene beveger på seg, mens omsetningen kommer jo inn høyere kontinuerlig så lenge USD/NOK holder seg på nåværende nivå.

En annen ting som du ikke kan gange med 4 er følgende: “En engangsgevinst på 3,5 millioner kroner ble bokført i kvartalet”

Edit: Synes det ser positivt ut, og at aksjen virker billig, men jeg er bare litt skeptisk til din metode å gange opp ett kvartal med 4 :slight_smile:

Edit 2: Hvis jeg bruker din metode på en av mine favoritter RNB så får jeg 5.78 i P/E :wink: Men vet at det kan gå opp og ned

1 Like

Det er jo ikke akkurat usannsynlig at USD/NOK endrer seg den andre veien igjen på et senere tidspunkt.

Helt klart, blir vel noe sånt som 6 øre uten engangsgevinsten. Får da en P/E pr dags dato på 2,40/0,24 = 10. Litt nærmere “normal” prising.

Jepp, vi må nok ha noen gode kvartaler til før vi ser aksjen opp mot f.eks 5kr. Og det er jo helt klart mulig at de begynner å slite igjen. Det har skjedd flere ganger. Det er vel noe sånt som fem år siden jeg var innom Kitron første gang.

Hørtes interessant ut. Hvordan står det til med utbytte og liabilities-assets der?

1 Like

Börspodden tar opp Kitron og den fine rapporten:

http://borspodden.se/avsnitt-87-epic-trade/ (fra 18:30)

2 Likes

Pen stigning i Kitron i dag også.

3 Likes

Fikk kjøpt meg inn i dag i Kitron, virker som noen kastet kortene og da var det plutselig veldig tynt på kjøpersiden.

Når jeg ser på operasjonell cash flow ser det lovende ut, selv siste 12 måneder er OK.

Edit: Også litt positivt er at egenkapitalen på 497 MNOK er høyere enn Market Cap på 450 MNOK

3 Likes