Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Høres jo ut som det kan være vanskelig å ignorere dette faktum dersom man skal lage en vaksine mot Covid 19 da…

Abstract

T cells are central regulators of the immune response and exert their actions by modulating the function of other immune cells and by affecting the behavior of endothelial and parenchymal cells. By expressing membrane-bound molecules and secreting soluble mediators, they control antibody responses, activate innate immune cells, and lyse target cells. Certain T-cell subsets perform suppressive functions and limit the duration of immune responses. Therefore inadequate T-cell function has widespread repercussions for the immune response.

Extensive evidence indicates that T cells are involved in the pathogenesis of systemic lupus erythematosus (SLE.) The phenotype of T cells isolated from patients with SLE is abnormal. Their response to stimulation through the T-cell receptor (TCR) is exaggerated, and their gene expression profile is altered compared with cells obtained from healthy individuals. Moreover, the tolerance breach and self-directed response developed by SLE patients have all the characteristics of a T-cell–driven immune response including clonal expansion and somatic hypermutation, and T-cell depletion prevents lupus in murine models. Thus even though SLE is a complex disease caused by multiple factors, evidence supports the role of T cells as promoters of the pathologic autoimmune response and as direct instigators of target organ damage. The aim of this chapter is to discuss the mechanisms by which T cells contribute to SLE and the intrinsic abnormalities that alter the behavior of the SLE T cell contributing to its pathogenicity.

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/t-cell

1 Like

Du limer inn mye rart som det virker som du ikke har lest. Den artikkelen handler om pasienter med en auto-immun sykdom.

2 Likes

Bare sier det Aeee, at du trenger ikke skrive til meg mer for jeg har deg på ignored så lenge det var mulig. Altså 4 mnd.

Dette er nokså ny info som ikke er peer reviewed enda. Men jeg antar det vil skje innen 2-3 uker. Virker som om folk er allergiske mot dårlige nyheter. Litt slik som WHO som avslørte nyheten om at Remdesivir ikke virker ved et uhell…

Som dere ser så angriper viruset T Celler. T celler har den funksjon at de kontrollerer immunresponsen i kroppen vår.

1 Like

Mener å huske at Gilbert har erfaring med T-celler fra før, hun har dessuten allerede utviklet vaksiner for andre coronavirus.
«Prof. Gilbert and team have previously developed a vaccine for another human coronavirus disease, which is Middle East Respiratory Syndrome (MERS), and this has shown promise in early clinical trials.».

Virus Vaccine May Be Ready for Mass Production By Autumn, Oxford Professor Says
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-17/oxford-vaccine-veteran-lays-out-coronavirus-immunization-plans

https://science.rpi.edu/biology/news/scientist-susan-gilbert-awarded-2-million-nih-merit-award

1 Like

Nå som 2 av de 2 mest lovende medisinene ser ut til å floppe så kan vel nedgangen fortsette? Når man i tillegg har en risiko for at alt arbeid gjort med vaksiner må starte på nytt om et par uker pga at de har misplassert viruset som et influensavirus så er retningen mer eller mindre satt i stein spør du meg.

3 Likes

Attehæ?

Viruset ble korrekt klassifisert så tidlig som 11. januar:

3 Likes

Korrekt og korrekt fru blom

1 Like

En veldig interessant artikkel, men jeg skjønner ikke på noen måte hvordan du klarer å gå fra å lese den til å konkludere som du gjør.

Korrekt klassifisering er at det er et Coronavirus som det ikke finnes immunitet for i befolkningen som for mange leder til ARDS og respiratorbehandling. Det er ikke et influensavirus.

Jeg biter meg merke i dette fra artikkelen:
“The mechanisms underlying the disproportionate effect of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection on patients with cardiovascular comorbidities, however, remain incompletely understood.”

Dette passer veldig godt med hva Jon Laake og andre har skrevet ganske lenge.

Og

3 Likes

Det har med at denne figuren her forteller meg at navnet på viruset må endres. Dersom de som begynte å jobbe med vaksiner for 2-3 mnd siden nå oppdager at viruset slett ikke er et rent “respiratory syndrome” så vil jeg, uten at jeg er lege, anta at de må starte på scratch igjen. Det virker jo for en ufaglært som om dette ikke er noe luftveis syndrom, men en sykdom som angriper T Celler nesten over alt i kroppen. Inkludert lunger, nyrer, lever, hjerte, blodet og vannet i kroppen vår. Kanskje mer.

1 Like

Vaksiner handler om å lære kroppens immunforsvare opp til å gjenkjenne viruset som en trussel som må bekjempes, det har nok fint lite å si for det arbeidet.

For behandlingen av de syke er all forskning og læring selvsagt utrolig viktig.

3 Likes

Javel, ser ut til at det kan være vanskelig å ignorere og ha ganske mye å si om du leser litt om T Celler. Men du vet nok best.

Abstract

T cells are central regulators of the immune response and exert their actions by modulating the function of other immune cells and by affecting the behavior of endothelial and parenchymal cells. By expressing membrane-bound molecules and secreting soluble mediators, they control antibody responses, activate innate immune cells, and lyse target cells. Certain T-cell subsets perform suppressive functions and limit the duration of immune responses. Therefore inadequate T-cell function has widespread repercussions for the immune response.

Extensive evidence indicates that T cells are involved in the pathogenesis of systemic lupus erythematosus (SLE.) The phenotype of T cells isolated from patients with SLE is abnormal. Their response to stimulation through the T-cell receptor (TCR) is exaggerated, and their gene expression profile is altered compared with cells obtained from healthy individuals. Moreover, the tolerance breach and self-directed response developed by SLE patients have all the characteristics of a T-cell–driven immune response including clonal expansion and somatic hypermutation, and T-cell depletion prevents lupus in murine models. Thus even though SLE is a complex disease caused by multiple factors, evidence supports the role of T cells as promoters of the pathologic autoimmune response and as direct instigators of target organ damage. The aim of this chapter is to discuss the mechanisms by which T cells contribute to SLE and the intrinsic abnormalities that alter the behavior of the SLE T cell contributing to its pathogenicity.

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/t-cell

1 Like

Limer det inn her også så folk ikke tror det er relevant, selv om Morti har meg på ignore. Den teksten handler om lupus og har ingenting med Covid-19 å gjøre.

5 Likes

Jeg tror nok jeg hadde fanget opp gjennom de kildene jeg følger om det var sånn at en ser at alt arbeidet med vaksiner hittil bare kunne skrotes.

Et helt annet og valid bear aspekt i dag er at de fleste vil være enig i at oppgangen i indeksene den siste ukene har hatt troen på Gilead sin medisin som en viktig kilde, og det fikk seg et kraftig skudd for baugen i dag.

3 Likes

Litt overrasket over at markedet reagerte så mye på Gilead nyheten. Det har vel vært mange indikasjoner på at det ikke har vært noen silver bullet, selv om det skulle ha noe effekt.

1 Like

Dette er nokså ny info som ikke er peer reviewed enda. Men jeg antar det vil skje innen 2-3 uker. Virker som om folk er allergiske mot dårlige nyheter. Litt slik som WHO som avslørte nyheten om at Remdesivir ikke virker ved et uhell…

Som du ser Savepig så angriper viruset T Celler. T celler har den funksjon at de kontrollerer immunresponsen i kroppen vår.

1 Like

Immunterapi er noe av det jeg følger mest med på siden 80% av investeringene mine er i biotech, så jeg er informert om hva en T-celle er.

Jeg sitter også solid i cash denne uken så jeg vil ikke si jeg er vaksinert mot dårlige nyheter.

Edit: Det er en veldig interessant artikkel den der i Lancet.

5 Likes

Denne artikkelen som Morti postet er verd å fremheve:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30937-5/fulltext

Men jeg lurer litt på om det var denne han egentlig mente å poste?
https://www.nature.com/articles/s41423-020-0424-9

2 Likes

Litt om testingen av vaksinen i Oxford her:

1 Like

Nei, det er snakk om ca 60% før det vil forsvinne av seg selv

1 Like