Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

En ting til disse kritikerne ikke gjør er det jeg gjør nå. Hvorfor er det ingen som kritiserer dem for å ikke bidra?

Forlang at YouTube, Google, Facebook, SnapChat, Instagram, Tiktalk, CNN osv legger ut et banner øverst på sidene sine til denne:

03.16.20_coronavirus-guidance_8.5x11_315PM.pdf (1013,9 KB)

Gjett hvem som HAR lagt ut dette øverst på siden sin: Svaret er Trump.

2 Likes

Bull flag? cup and handle? Osv osv

Ser mer ut som en dobbel-topp :sweat_smile:

1 Like

Selvfølgelig har røyking noe å si. Men det må være andre parametere, også? Andre tradisjoner, kanskje? Omgangsform, kosthold, religion, Samt sosiale forhold, botetthet, tilgang til vann. osv. By vs land. Antar også at luftfuktighet og temperatur spiller inn.
Superspredere som krysser landegrenser.
Vi vet ikke nok, ennå.

2 Likes

Ser den.

Evt en «kinesisk flaggermusformasjon - indikerer videre oppgang» :joy:

3 Likes

Det vil alltid være andre faktorer, poenget mitt er at røyking selvfølgelig ikke er positivt mtp. Korona pga. potensiell oppregulering av den primære reseptoren viruset fester seg til.

Tenk at du er et virus og du ankommer en fest hvor du kjenner alle og alle vil prate med deg kontra en fest hvor du kjenner noen få og resten er skeptiske til din ankomst :sweat_smile:

4 Likes

Urgh, et nys, så er det gjort. Og det er før man drikker av samme flaske…

hmm
Vi har planer om å bruke 280 mrd (hittil) på å bremse viruset. Denne MS-syke kvinnen har en langt liv igjen å leve men hos får ikke medisinen som er for dyr, 250k i året.
280 000 000 000 / 250 000 = 1.12 millioner år med forsyninger til den MS syke kvinnen.

3 Likes

Nå er vel vår lille diskusjon litt feil å ta i denne tråden men greier ikke helt å ikke svare.

Jeg regner med det er utviklingen av tester du sikter til. Jeg tror ikke myndighetene hadde særlig med dette arbeidet å gjøre nei. Det måtte gjøres av selskapene og de har mer enn nok egeninteresse til å utvikle disse. Den troen har ingenting med om Trump er dum eller ikke.

Du skuffer meg Morti. Når jeg faktisk skriver (med skrivefeilen for ikke å endre) “Mye idioter som gjør det som passer de uansett en hvis lederen for et land snakker ned faren påvirker dette holdningen til folk.” så er det veldig svakt av en som er god i kommunikasjon å tolke det som at jeg gir Trump skylden for alle som ikke tar situasjonen seriøst.

Når det gjelder kommunikasjon synes jeg du motsier deg selv. Det viktige med kommunikasjon er slik jeg ser det:

  1. Bli forstått.
  2. Ha troverdighet slik at folk tror på det man sier.

Jeg oppfatter det som at du sier at Trump er en mester i kommunikasjon men at veldig få forstår hva han mener. Mulig han er så avansert i sin kommunikasjon at bare mestere i faget forstår hva han mener men da er han jo fortsatt ikke god til å kommunisere i mine øyne. Men hvis han prater til folk som om de er barn i stedet for å bruke ordforrådet til et barn på en ekstremt avansert måte så er det godt mulig det er en god start.
Når man i tillegg i denne prosessen har mistet troverdighet er jo det veldig uheldig.

Fra spørreundersøkelse:
“Just 37% of Americans now say they had a good amount or a great deal of trust in what they’re hearing from the president, while 60% say they had not very much or no trust at all in what he’s saying.”
https://www.npr.org/2020/03/17/816680033/poll-americans-dont-trust-what-they-re-hearing-from-trump-on-coronavirus?t=1584905339469

6 Likes

Ser at tallene er endret nå til:
image

Fortsatt veldig høyt smittetall men litt bedre i det minste. Fortsatt noen timer igjen da.

3 Likes

Ai ai ai, falsk trygghet pgr oljefondet under finanskrisen her ser jeg.
Da må jeg fortelle deg noen fryktelige nyheter.
Først og fremst er jo aksjeandelen nå skikkelig høy allerede, økte under forrige dip.

Men det som gjorde at vi faktisk kunne kjøpe med begge hendene sist er noe ingen snakker om.
Nemlig tidenes rally i oljen som førte til at pengene STRØMMET inn. Før det krakket var oljen i 140$ og hadde bullet noe sinnsykt. Dvs pengen kom så raskt vi klarte ikke kvitt oss med det raskt nok, og prisfallet i aksjer var så brutalt raskt vi også fikk kjøpt billig. Hadde oljen krakket og aksjer falt saktere ville vi ikke fått kjøpt billig med alle pengene.
Problemet nå er oljen var lav før krakk og er allerede latterlig lavt nå. Dvs ikke noen enorme pengestrømmer å kjøpe for.

6 Likes

Har Trump satt Pence på sidelinjen?

Noe Trump kan få ros for er at han involverte det private næringsliv tidlig og raskt for å se hva de kunne bidra med.

I stedet for å sitte og vente på at noen andre skulle komme til dem for å løse problemene.

Det hjelper det private næringsliv at staten går inn og sier “vi må teste jævlig mange, hvordan kan dere løse dette hvis vi kjøper løsningen deres?” I stedet for å stå med foldede hender og tenke at “noen må jo fikse dette.”

4 Likes

At dette innlegget får så mange likes viser en av årsakene til at vi er der hvor vi er nå. Man tar alt for lett på dette viruset og tror at det er kun de eldre som fyker med.

Tror du virkelig det er kun de eldre som dør når man etter noen uker uten tiltak ser at det dør hundretusener hver dag? Tror du at du får hjelp på sykehuset hvis det skjer noe med deg? Tror du alle de som ikke lengre får tilgang til ventilator eller respirator, overlever?

9 Likes

Det største problemet i USA hva gjelder spredning er at veldig mange lever på grensen til å greie seg økonomisk, og disse menneskene har ingen eller dårlig helseforsikring.
En test, selv om den nå er gratis, vil ruinere deres liv om den er positiv…
Følgelig tester de seg ikke, men går på jobb om de er litt syke.
Obama forsøkte å endre på dette. Trump har sabotert endringen for å styrke sitt ego…

4 Likes

Emma had no pre-existing conditions. She has not traveled recently and it’s unknown how she contracted the virus, according to Anthony.

3 Likes

Interessant artikkel.
Med tanke på hvor store inngrep verden gjør nå, burde det være politisk mulig å få igjennom et forbud mot salg av tobakk.
Drastisk, men ikke mer drastisk enn alt det andre vi gjør. Og hvis befolkningen hadde fått velge mellom det og eksempelvis normalisering for alle under 50 år, så vet jeg hva jeg hadde stemt for. Artiklene tyder på at det faktisk hadde vært et reele alternativer.
Hvis, selvfølgelig, sammenhengen blir bekreftet.

2 Likes

Helten Obama ødela den amerikanske økonomien for godt ved å sørge for at gjelden gikk opp til uhåndterlige nivåer. Dette klarte han sammen med den verste politikeren i USA, Mitch McConnell, i sin andre periode.

Obamas første periode når han hadde støtte av demokrater var god, hans andre når republikanerne styrte kongressen var en katastrofe. Det ble for dyrt å bestikke alle for å få ting gjort.

Hvis du virkelig tror at Trump har sabotert det “for å styrke sitt eget ego” (primær motivasjon) så er du så hjernevasket av media at du ikke kan hjelpes.

Helsesystemet i USA er rævva, og det var forferdelig før Obama, under Obama, og etter Obama. Hovedproblemet er at alt er så sykt dyrt. “For profit” alt. Og den delen - kostnader i helseindustrien - gjorde ikke Obama noe med.

2 Likes

Det er nøyaktig disse tiltak, jeg har ment vi skulle gjort fra dag 1, og for hver dag vi utsetter de superstrenge tiltak, vil dette koste samfundet mye mere.

3 Likes