Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

1 Like

Tror egentlig vi er enige. Vi må finne et nivå for tiltak for å holde spredningstallet nede inntil vi har en vaksine, slik at dette blir så håndterbart som mulig sett opp mot kostnadene. Det går ikke an å ha en reell diskusjonen om hvor dette nivået skal ligge uten å involvere økonomer. Problemet nå er at den første økonomen som lanserer realistiske regnestykker offentlig for hva som er på den ene siden av regnestykket, slik jeg gjorde et forsøk på lenger oppe i tråden, risikerer å bli “skutt ned”.

4 Likes

Det tror jeg også, og det er fordi jeg oppfatter deg som svært oppgående og logisk tenkende. Da må vi jo være enig om mye :smile:

3 Likes

1 Like

Stor respekt for det som skrives av aldrimer.

7 Likes

Hvis det ikke er noen åpenbare endringer i veksten eller andre ting som du ønsker å dele sammen med en analyse eller kommentar er det vel best å ikke spamme tråden med den oversikten der. Alle som leser her går nok inn både på VG og Worldometers når de vil oppdatere seg.

Greit om vi holder oss til å dele relativt fersk informasjon eller artikler som ikke er så lett å komme over?

pressekonferanse kl 16 om videre tiltak. Hva tror dere skjer i aksjemarkedet om det blir forlenget lockout? Eller er det noen som tror på gode økonomiske nyheter som at restauranter barer og skoler vil åpne igjen?

1 Like

Jeg tror aksjemarkedet har en kortvarig opptur nå før det går nedover igjen. Hvis Trump virkelig vil gå for å åpne landet igjen, ut fra noe som ser ut til å være basert på ingenting, kommer det virkelig til å gå til helvete. Han påstår at folk nå er opplært og at det dermed lar seg gjøre. Det er jo bare tull. De valgene han gjør nå sørger nok for at han ikke er president til neste år.

4 Likes

Må eventuelt være barnehager og barneskoler. At de allerede nå kan kunngjøre at dette varer ut over 26. mars er det stor sannsynlighet for.

Edit: “Allerede nå” blir litt rart siden det bare er 2 dager til, ser ut som om jeg har mistet litt tidsbegrepet og forholdet til datoer etter en periode med hjemmekontor og lite sosial kontakt.

4 Likes

Jeg synes det ser ut som 0,5% er troverdig basert på estimater gjort fra cruiseskipet hvor alle ble testet. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20031773v2

At hytteforbudet vil vedvare til over påske, er mitt tips. 1. mai- arr allerede i ferd med å avlyses rundt omkring.

For øvrig en kommentar til statistikken, siden iPaden krangla:
En, ny i respirator, ti nye innlagt, ca 300 færre sykehusansatte i karantene. Endring fra i går. I tillegg til dødsfallet.

2 Likes

Blir nok en forlengelse av tiltak som i Danmark, og dermed skal børsen videre ned. USA hadde 20 000 nye smittede på ett døgn, så helvette har bare startet der, sykehusene har 1 uke igjen med smitte beskyttelse materiell og alle roper etter påfyll i USA, 1000 nye nød senger som forsvaret setter opp i byer med over 5 millioner innbyggere vil ha liten effekt… vil nok se massive svingninger på børsen de neste kommende ukene når expenantial growth nå virkelig tar av i USA… åpner trump opp tiltakene så vil det virkelig gå skit i USA… så det er spennende dager i møte på børsen.

2 Likes

4 Likes

Robert Mood:

3 Likes

De reelle tallene faller litt tilbake i forhold til modellen her i europa, det er jo litt gode nyheter oppi alt dette.

5 Likes

Janteloven mot alle som er ute og koser seg (med de nødvendige forholdsreglene om avstand) synes jeg vi kan klare oss uten :sun_with_face: Viktig å ta vare på sin fysiske og psykiske helse i disse dager, det gjør oss dessuten mer motstandsdyktige mot viruset.

2 Likes

Spesielt punkt 4 har jeg lurt på. Om en blir utsatt for store mengder virus i starten, som f.eks helsearbeidere kan bli, er det da slik at en får en kraftigere virusreplikasjon i kroppen før immunforsvaret begynner å henge med?

En uke med afterski/alkohol på en virusbefengt bar og deretter i bakken men kald luft er sikkert ikke en bra start heller.

1 Like

https://www.information.dk/indland/2020/03/forskere-sporet-40-mutationer-coronavirus-alene-paa-island?lst_frnt

2 Likes

Jeg prata med en kar tidligere i dag, vi var enige!
Det er helt forferdelig det som skjer nå, og konsekvensene blir store, både økonomisk og for de som mister sine kjære.
Vi vet heller ikke hva senvirkningene blir for de som overlever etter å ha vært syke.
Men jeg tror og håper at verden blir et bedre sted i ettertid.
Men det fordrer at nasjonene og innbyggerne er rause overfor og mot hverandre.
Det ble delt et innlegg på FB om at nå må vi kutte i bistand, det er jeg helt uenig i.
Nå må alle gode krefter trø til, for hverandre.

1 Like