Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Det er svært høy dødelighet uten noen behandling så det ville vist seg i stor pågang på sykehusene.

2 Likes

Det er dødstallene som er mest beskrivende nå tror jeg

5 Likes
1 Like

Det tror jeg også, så
ikke utbredt per nå. Derfor er det greit å avvente dommen.

2 Likes

Blant eldre? Historiene til de som er la oss si under pensjonsalder er jo at det det er en lei sak, men mer som en slags influensa

2 Likes

SJ informasjon om koronavirus:

SJ väljer att ha en generös hållning gentemot alla som påverkas av att Danmark stänger gränserna. SJ medger fri ombokning eller full återbetalning på biljetter som avbokats före avgångstid.

Ingenting om Norge

1 Like

Ja, over 50 og/eller underliggende sykdom. Høyere dødelighet jo eldre du er.

1 Like

Her er kilden den samme som jeg lenket til for en del dager siden, og her tror jeg journalisten har misforstått. I 22 grader og 65% RH overlever viruset i i luften LANGT mer enn 3 timer. I forsøket var det marginal degradering i løpet av de tre timene. Men det betyr ikke at det i praksis svever rundt og smitter i 3 timer.

1 Like

Fatter ikke at dette endrer seg så mye. Først snakket alle om at dette er ca som influensa jevnt over, men nå er det snakk om stor sjanse for å dø hvis man er over 50???

But about a third of the ICU patients in Lombardy are aged 50-64, meaning the virus isn’t just striking the very old, but also Italians still in their working prime.

Som du ser er det ikke plankekjøring for folk under pensjonsalder heller.

3 Likes

Dødstallene i Kina var jo aldri 30% for de over 50 vel?

1 Like

Det er mange over 50 som trenger hjelp, men ikke mange som dør om de får hjelpen de trenger.

Edit: 30% nei det er det ikke snakk om.

1 Like

Blir man kvitt det hvis man har hatt det?

1 Like

blir vel immun også

1 Like

Burde selvsagt funnet linken på følgende utsagn, men leste et sted nylig at ideell temperatur for spredning av coronaviruset er 5-11 grader.
Regner man at det er relativt god spredning av smitte på temperaturer under 20 grader er været nå slik fortsatt i 90% av tiden i 90% av Spania, og Iran, akkurat nå.

Det er ikke utenkelig at smitten vil bli betraktelig mindre i Spania ut i mai. Men det er jo en evighet til med raten coronaviruset smitter. Og i Norge vil det trolig være ganske gode smitteforhold til godt ut i juni.

Sommern kan kanskje gi litt pause , men det fikses lenge før det, eller drar det seg til igjen på høsten.

Har imidlertid god tro på at tiltak som iverksettes verden over nå vil ha god effekt.
Italia ble satt under fullstendig lockdown for en uke siden, og med 2-3 uker fra smitte til død bør en vel se tegn til bedring om en ukes tid, om lockdownen fungerer.

5 Likes

“Hysj, været i Spania er jo det varmeste av alle landene viruset er i” :sweat_smile:

1 Like

OUS vil teste Remdesivir, veldig positivt:

11 Likes

Regner med at den søknaden går fort igjennom. Må være mulig og la syke evt. pårørende å signere en waiver og la de begynne å teste på de som er veldig syke.

Beste nyheten jeg har hørt på en stund.
Norske leger pleier å være veldig bakoverlent når det gjelder medisin som ikke har tilstrekkelig dokumentasjon.
De skjønner vel nå at dette krever utradisjonelle metoder.
Remdesivir funker som juling.

5 Likes

VGs statistikk er oppgradert med innhold ny rute, antall innlagte på sykehus

2 Likes