Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kortsiktig (trygg) sparing

Om ca 5 mnd så ska vi flytta till hus. I förbindelse med det så har jag lagt undan kontantinsats. För närvarande står pengarna på ett Nordax sparkonto som från början hade en ränta på ca 2,5%. Nu har den gått ner betydligt och skall justeras till 1% inom ett par veckor. Jag tänkte bara höra om det är nån som har tips till en kortsiktig trygg sparform med lite högre ränta än 1%?

Det är också viktigt att pengarna är lätt tillgängliga eftersom de som sagt skall plockas ut och användas till kontantinsats relativt snart.

Tack på förhand!

Jeg vet ikke om noe som er trygt og lett tilgjengelig. Så jeg kan ikke hjelpe deg der.

Men du har EK som skal gå til bolig, hvor mange kroner utgjør 1% versus litt over 1% på 5 måneder?

Høres ut som de bare skal settes på en sparekonto med et antall uttak i året. Børser er på ATH globalt. Så om du trenger pengene igjen innen 6mnd hadde jeg bare beholdt de på konto.

1 Like

Haha -jag är också lite ”grön” på det området (speciellt med tanke på trygg… :wink:). Det krävs att det är lite mer skillnad; säg mellan 2-3%. Jag tänkte kanske på nåt i stil med pengamarknadsfond e.l.; men jag kan väldigt lite om det.

Ja, jag lutar lite åt det hållet. Tack för svar :+1:t2: