Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kosthold

Det er ikke bare pensjonskontoen man bør investere i hvis man vil ha et godt liv som ugly rich pensjonist, men også god og sunn mat, det hjelper ikke å ha en full lommebok hvis helsen er skral på grunn av dårlige vaner.

Derfor tenkte jeg vi kan dele tips her, hva spiser dere for å holde dere sunne og friske og hva unngår dere?

Her er helsedirektoratets råd

[quote]

  1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

  2. Ha en g​od balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.

  3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

  4. Spis grove kornprodukter hver dag.

  5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.

  6. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.

  7. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.

  8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.

  9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.

  10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.

  11. Velg vann som tørstedrikk.

  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.[/quote]

7 Likes

Jeg tror man får mer ut av å spise vegetar/veganer et par dager i uka enn av råd 5. og 6. Det er også noe kontrovers angående kjøtt, og problemet ligger muligens i bearbeidet kjøtt. Det vil si kjøtt som ikke er ferskt/frossent. Hvis det er saltet osv, så har det gjerne veldig mye tilsetningsstoffer som ikke er bra. Bacon er vel omtrent det verste. Kontroversen er vel hvor ille ferskt kjøtt faktisk er. :stuck_out_tongue:

Jeg tror punkt 10., 11. har svært mye for seg. Hvis man først er vant til å drikke vann eller te (og da mener jeg ikke te med ti tonn sukker og tilsetningsstoffer), så er vann rimelig godt. Ingenting er som et stort glass iskaldt vann hvis du er skikkelig tørst. Jeg drikker også endel te (kamomille og grønn te med mynte) som fungerer veldig bra for seg selv.

Man burde nok holde seg unna industrimat så mye som mulig. Dvs å spise mat som man hovedsakelig lager fra bunnen. Industrimat har blitt bedre, men inneholder fortsatt utrolig mye sukker, salg og fett.

Sist men ikke minst, det er greit å skeie ut en gang i blant, bare unngå å gjør det hele tida!

6 Likes

Havregryn, egg og mandler til frokost og lunsj. Proteinkilder med under 5% fett, og bra med grønnsaker. Spiser litt mindre i forkant av dager hvor jeg vet det blir en del alkohol eller andre utskeielser :yum:

2 Likes

Folk er forskjellig. Jeg spiser max 2 ganger om dagen, i perioder der jeg er lite aktiv. I perioder der jeg er mer aktiv kan jeg strekke meg til 3 måltider. Ellers spis mye frukt og grønnsaker. Pleier å erstatte mye poteter med f.eks. brokkoli eller andre grønnsaker. Lager all mat fra bånn av.

Jeg har ikke vært så flink med fettypene, her har det gått javnt med smør til alt, kanskje jeg bør erstatte iallefall noe med oljer / flytende margarin til steking i det minste.

Ellers er øl viktig, iallefall 1 om dagen!

2 Likes

Jeg tviler på at det er der problemet ligger, jeg tror problemet er at mange som har et kosthold fullt av fett ikke spiser så sunn mat generelt.

Jeg synes denne var ganske interessant:

Jeg tror inaktivitet nok er det som gjør at man får kjipere alderdom. Når det er tungt å komme seg ut av sofaen så har man latt det gå for langt!

3 Likes

Ja. Dørstokk mila er et stort problem for noen. Og man blir lat av å være lat.

Enig med @christian. Det er ikke så vanskelig egentlig. Kcal inn vs. Kcal ut gjelder i høyeste grad.

Man kan si hva du vil om gener, metabolisme osv. men energiregnskapet tar i min erfaring sjeldent feil. Kombiner det med aktivitet og du vil ha en generell sunn helse. Problemet er (som jeg skrev i småprat tråden for en tid tilbake) at vi har gått fra å være hunter / gatherer til sofagriser. Maten som før var økologisk / næringsrik er nå masseprodusert og full av tilsetningsstoffer. Men skal slutte å rante om obvious ting.

For å svare på spørsmålet til @holmes - det som er greia for meg er IF metoden. IF er mer en livsstil enn en diett. IF handler om å endre spisevanene til mer slik de var for mange 100-tusen år siden, og slik kroppen vår er bygget for å fordøye mat. Det er også så sinnsykt mye positivt med metoden (booster HG nivåene i kroppen med opp til 2000% f.eks) at jeg anbefaler folk å teste det ut. Jeg har spist på denne måten i over 1 år nå, og føler meg bedre enn ever.

Det gjør også livet lettere (man kan stort sett spise det man vil, når man vil, men holder seg innenfor et tidsvindu man spiser – også dette vinduet er fleksibelt). I tillegg til IF metoden trener jeg 2-3 ganger i uken (kondisjon / styrke) og tar en hel haug med piller (div. kosttilskudd) :smile:

1 Like

Du treffer igrunn blink med ordet livstil. Veldig mange tror de kan kjøre en diett for å komme seg i vater Kilomessig. Det kan man i stor grad ikke. Handler om å endre livstill fra usunn og feit til mindre usunn og feit.

3 Likes

Det går an å variere, jeg bruker en del olivenolje som også smaker godt. Dessuten er det viktigste å tenke på når du steker ting at du ikke bruker for høy temperatur, det skal helst ikke ryke av oljen.

Dessuten har jo fett blitt svartmalt gjennom mange år og som har ført til at mange i vesten har en diett som er preget av mye raske karbohydrater (brød, pasta, sukker osv) og mindre fett. Men fett er nødvendig for at kroppen skal ta opp fett løselig vitaminer A, D, E, og K. Dessuten inneholder mye av de raffinerte hveteproduktene generelt lite vitaminer og mineraler.

3 Likes

Hva står IF for?

Intermittent Fasting.

Disse to kildene har det du trenger av info:

http://www.leangains.com/

http://www.eatstopeat.com/

1 Like

Styrer som regel unna gryteretter og supper fra poser blant annet på grunn av det høye saltinnholdet. Dette er lett å lage fra bunnen av og det smaker mye bedre.

Spiser veldig mye fisk - mer enn kjøtt. Rødt kjøtt går det veldig lite av, mens kylling blir flittig brukt.

Er veldig glad i frukt og grønt og lager ofte juice av det. Avokado spiser jeg mye av, da det inneholder veldig mye sunt fett (flerumettet fett).

Et måltid hos meg har alltid salat, og har i tillegg som regel 300g fisk/hvitt kjøtt, 150/200g poteter (bruker søtpoteter også)/eller ris.

Synes det er viktig å poengtere at fett ikke er fienden, om det er den sunne typen. Dette er umettet fett og kroppen vil være takknemlig for å få i seg nok av dette. Det hjelper som @holmes sier å ta opp fettløselige vitaminer.

Men @holmes, karbohydrater er også viktig, og hvis det er grove pastatyper eller grovt brød er det ikke noe problem å spise det. Lyst brød, lys pasta og ris (ris i mindre grad) er mer i retning av raske karbohydrater og bør egentlig unngås i for store mengder.

Er veldig aktiv av meg og trener både styrke og kondisjon. Prøver å trene hver dag i uken, men er ikke alltid det går. Beveger meg minst 30 min hver dag fordi kroppen blir tung og stiv av å ikke bevege seg nok.

2 Likes

Juice er ikke nødvendigvis så sunt, du har da fjernet fibrene m.m. Smoothier er et bedre alternativ.

… det kommer jo an på mengdene, men en halv liter juice av frukt inneholder mye sukker. Er ikke ofte man spiser tre appelsiner på rappen.

2 Likes

Det er korrekt, men jeg synes ikke det gjør så mye da jeg spiser frukt ved siden av også. Juicen blir bare et supplement hvis jeg ikke får spist nok ila dagen.

Frukt inneholder mye fruktsukker, så det kommer man ikke unna. Men sukker fra fruktose er jeg ikke redd for da for eksempel en fersken, et eple og en appelsin ila dagen ikke inneholder særlig mye fruktose til sammen. I tillegg inneholder frukt masse vitaminer etc. Hvis jeg drikker juice, blir det kanskje ett/to glass (ca 4 dl) juice om dagen. En av disse er uansett hjemmelaget.

Juicen min består som regel av mye forskjellig. Den jeg laget i går inneholdt mango, appelsin, eple, fersken, ananas, kiwi, ingefær (veldig godt i juice), og gulrøtter.

2 Likes

For de som ikke har sett dokumentaren Forks over Knives, så anbefales den på det sterkeste! Norge nevnes også i dokumentaren, noe som alltid gjør meg litt mo i knæra av en merkelig grunn :slight_smile:

Link:

1 Like

Skal man leve så sunt som mulig bør man slutte å spise meieri, rødt kjøtt, fisk, kylling, egg, sukker, olje og frityrstekt mat. Unngå kunstige søtningsstoffer og spis økologiske matvarer.

På en vanlig hverdag spiser jeg normalt havregryn, grovt brød, brun ris, linser, bønner, erter, rosenkål/brokkoli, søtpotet, knuste linfrø, chiafrø, mandler, valnøtter, en appelsin, et eple, rosiner, druer, svisker.

Fruktsukker trenger man absolutt ikke bekymre seg for når man spiser hel frukt, om man kjøper fruktsukker på en pose blir det noe annet. Sukker kan byttes ut med daddelsukker om ønskelig. Av te, kan Hibiscus Tea anbefales. Og for potente krydder (antioksidanter) anbefales ingefær, gurkemeie, nellik og rosmarin.

Anbefaler også å spise mye bær, spesielt blåbær, bjørnebær, tranebær, bringebær og stikkelsesbær!

Blir fort 100g fiber om dagen, så vær obs på gass den første tiden om du skulle spise noe i nærheten av dette! :stuck_out_tongue:

PS! Husk B12 om du kutter ned på kjøttprodukter og jod om du kutter ned på meieri/fisk. Kan også være greit med algebasert omega-3 tilskudd.

1 Like

PRoblemet er jo at økologisk i stor grad ikke er noe bedre fordi det tar til seg like mye forurensing som all annen mat ;D

1 Like

Eventuelt kan man titte på Netflix:
https://www.netflix.com/search?q=what%20the%20&jbv=80174177&jbp=0&jbr=0

Kanskje litt mer oppdatert :slight_smile:

Hva er verst:
a) mat som er forurenset
b) mat som er forurenset og sprayet med sprøytemidler som f.eks Roundup?

For Roundup fant jeg for eksempel dette:

German Federal Institute for Risk Assessment toxicology review in 2013 found that “the available data is contradictory and far from being convincing” with regard to correlations between exposure to glyphosate formulations and risk of various cancers
Ref: https://en.wikipedia.org/wiki/Glyphosate

3 Likes

Ikke bare unngår man sprøytemidler, men økologisk mat smaker vanvittig mye bedre og inneholder mer antioksidanter/vitaminer. Man man ofte sammenligne fargen på frukten. Konvensjonell frukt og grønnsaker har ofte en lysere farge, mens økologisk har en dypere farge som er et tegn på mer næringsrik mat, som igjen smaker bedre.
For de som spiser egg, kan du også se dette i fargen på plommen. Billig firstprice = lys gulfarge, økologisk = dyp oransje.

2 Likes