Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kriseprat (FUNCOM)

Først så vil jeg med forsøkt overbevisning fortelle folket som har aksjer at dette er ingen avansert baisetråd… For å bevise det skal jeg be om unnskyldning for at jeg en gang har uttalt ordene " Selg bilen, selg morra di, pant huset og søstra di, men kjøp FUNCOM"… :stuck_out_tongue: … Dette kom på et punkt da Funcom aksjen var over 5 og Schreiner hadde over det siste året levert på allt i henhold til guiding…Jeg satte opp et konservativt regneark og tallenes tale var klar… Dersom LMO leverte i nedre range av det som allerede finnes der ute på LEGO markedet og Funcom ellers leverte som meldt så ville Funcom lett triple seg… Og det med P/E 10 som må sies å være særs forsiktig når man snakker om business med LEGO… Problemet var at LEGO spillet ikke bare solgte dårligere enn noe av det mest floppete der ute… Men Funcom på slaget da Schreiner takket for seg begynte å misligholde de fleste av sine meldinger til markedet. I oppsumering, har de har ennå ikke levert det som skulle vært levert for 1 år siden…

Det jeg selv måtte innse da jeg begynte å nedskalere min Funcom investering på 3.20 og nedover (mine siste ble vel solgt på 2.40ish) var at Funcomledelsen hadde lurt meg. Det halverte min gevinst. I rakettfarten opp fra 2 til 7 hadde jeg på det meste 1.1 million aksjer og var innom selskapets topp 10 liste som 5 største aksjonær på et punkt. Heldigvis hadde jeg mye mindre aksjer da vi fallt fra 4-5 tallet til ca 3 tallet ;)… Men jeg måtte erkjenne altså til slutt at selv om lite var feil med min model/spreadsheet, så er det fortsatt slik at garbage inn gir altså garbage out… Funcom ledelsen hadde lurt meg/oss… I den grad man kan si det etter milioner i gevinst. Men uansett tross det så føler man seg lurt når man har trodd på noe og så viser det seg bare å være tull… Det hører imidlertidig med til historien at jeg har rådet til salg siden et parr uker etter at Cassius tok over.

Uansett, dette til siden, så synes jeg vi skal flytte krisesnakket til krisetråden. Funcoms billigste aksjer noensinne ble solgt til meg og en annen dude på 1.11. Den rekorden tror jeg vi mister allerede nå på mandag. Grunnen er at folk flest skjønner nok at utsiktene til videre drift er meget skrøpelige nå. Det koster mindre å starte et nytt selskap enn å dra med seg all denne gamle morroa.

Her er det folk flest tror og 50% av hjernen min tror på:

  1. AoC, TSW og AO blir fortsatt i drift på sparebluss og kanskje klarer 1 mill USD netto i kvartalet for sin Hoveaksjonær… Multiplatform verktøyet Dreamworld blir lisensert ut til en billig penge og Funcom slutter å utvikle nye spill… Etter noen år kan det som er igjen av spillene og IPen selges videre…

Her er hva jeg ikke har sett noen andre nevne men hva den andre halvelen av min hjerne tror på:

  1. Jebsen kan få liv i selskapet og fornyet tro dersom han gjeldssanerer Funcom ned til 50 mill lån og deretter tilbyr en emisjon. Om det blir gjort samtidig med at et bedre spillprosjekt blir lagt frem så kan nok Funcom greit hente inn 150 mill i en emisjon… Men det krever en del av hovedaksjonær… Derfor blir mitt bet på Funcom lite og forsiktig og kunn dersom kursen er ytterligere halvert etter nedskrivning av LMO… Dette punktet er og forøvrig grunnen til at jeg muligens kunne satset 1/10 av min børskapital og evt. kjøpt Funcom aksjen om den duppet ned mot 0.75 og 0.50… Sanering ville jo naturligvis ha blåst liv i Funcom igjen.

Mitt råd var selg på 2.5 og 1.7 og jeg er rimelig sikker på at vi skal forbi ATL nå fremover… Håpet er lite og finnes kunn der fremme på Jebsens nåde. Men det må da finnes bedre investeringsobjekt nå i mellomtiden?

Diskuter…

6 Likes

Hva er grunnen til at funcom skal bare levere 1 mill USD i kvartalet når det pr nå leverer nesten 3.(trolig over 3 alene som økning i tsw) Jeg vil hardnakket påstå at Funcoms gamle spill + lmo vil levere revenues på over 3 mill USD i flere kvartal fremover!

Når du ser antall tråder startet etter siste oppdatering til markedet på HO så er det så mye idioter der ute at du kan begynne å grine. Jeg har forøvrig ikke aksjer i funcom nå. Klarte å karre til meg en del før release og har hatt små poster etter. Hvis jeg får 100k aksjer til 50k så kjøper jeg, gambler lett på det.

Jeg tror Funcom vil levere positivt resultat i q3 og påfølgende kvartal etter dette. De må få nåde hos sin danske venn, men blir spennende å følge med hva som skjer fremover.

Jeg snakker om netto… Netto som kan gå til å betale lån.

1 mill kvartalsvis netto til å betale gjeld høres bra ut.h

EDIT ; Det var forøvrig ikke noe nytt i rapporten, annet enn det vi visste. En reaksjon som kom ville bare skjedd i en aksje som funcom, da dets aksjonærer er litt spesielle. Blir litt i samme stil som “Lottomillionærer er ikke som andre millionærer”. Funcom et lagt for hat av mange og det minste feilskjær blir blåst ut av proporsjoner, selv om funcom naturlig nok er i en seig situasjonen. Men igjen, ikke noe nytt.

Ja… men det innbærer at de sparker 70% av de ansatte og stopper utviklinger som gir firmaet en fremtid…

Paddy… Du må huske at det helt sikkert var mange som trodde at LMO lanserte ikke så allerverst… Bare les forumene her.

1 Like

De hva tjent en del på lanseringsuken og det vil synes i q3. For q4 må det skje noe og det de kan håpe på er at neste minifig pakker kan bidra,funker ikke de så blir det meget vanskelig. Funker plutselig de + sammen med lansering av nytt innhold så blir det flere millioner i kassa i tillegg til eksisterende inntekter. Det er ikke bekmørkt enda, mener jeg

Kunne ikke vært mer uenig @Paddy80. Nå har de luntet rundt i et år med tull og tøys? Nå må de ta drastiske grep om de skal klare dette. Minifiguregreia i september kommer til å bli like mye fuckup som det andre.

De må handle fokusert. Og om de velger option 2 over eller noe annet i retning av en gjeldssanering… Da er det håp. Alt annet leder ned i avgrunnen, mener jeg.

@Gorden privat håper jeg at rekorden på 1,11kr per. aksje består i funcom´s rekordbok.

Tipper det kan komme en overraskelse fra FC. Virker litt for typisk å komme med er dårlig melding bare for å presse kursen ned til bunn´s. det er tross alt folk som kjøper! hvis FC hadde kommet med er sykt dårlig melding, så hadde FC allerede vært i 0,8kr per.aksje

Funcom ledelsene har vært utrolig shady i lang tid. Derfor tenkte også jeg da de meldte i des2014 at TLJ ikke bidro at dette var kunn for å få ned pris av aksjen… Men da rapporten kom så viste det seg at TLJ hadde virkelig ikke brakt mye til bordet… Jeg tror også nå at LMO virkelig har solgt virkelig dårlig.

3 Likes

Funcom har brukt sykt med cash i forbindelse med launch av spill og har sikkert blåst av en del i forbindelse med “relaunch” av LMO også.

Tror det skal være mulig å dra inn en del cash selv om man beholder de som lager innhold til livespillene. Kvitter man seg med ansatte i Norge + tar selskapet av børs så går FC greit i pluss.

Av børs vil hjelpe ja…Det vil ta ned kostnadene ytterligere og gi dem mere fred til å mishandle brukere og klemme ut penger av dem med høy netto :)… De bør gjøre det om de skal gjøre det før spillene er helt utdaterte :slight_smile:

Jeg har ikke stolt på børsmeldinger fra funcom siden de jugde om hvor bra TSW solgte våren 2012. Og har knapt eid en funcom aksje etter mai 2012, tror det var da jeg solgte alle til 16 kroner stk. Har vært innom etpar andre aksjer istedet. Tesla og ikke minst Starbreeze har vært veldig heldige investeringer for meg.

4 Likes

Hvis du har god peiling på Tesla så ville jeg, og trolig flere her inne, fulgt med om du valgte å poste noe her på tek!

3 Likes

Har begynt å snuse på den selv og driver å leser meg opp. Liker solar delen dems. Mange spennende patenter.

2 Likes

Alle patentene til Tesla er vel blitt åpnet for alle å bruke/utvikle?

http://www.teslamotors.com/blog/all-our-patent-are-belong-you

2 Likes

Tror sunrun.com vurderer å bruke Tesla sin batteriteknologi. Kan fort bli et par installasjoner :wink: