Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Har brukt dagen i dag på å se denne serien med videoer jeg tilfeldigvis kom over. Anbefaler alle som er skeptiske til krypto å se disse, spesielt interessant synes jeg del 10 var:

2 Likes

Beste ICO slik jeg ser det.

2018 blir året for Raiblocks :slightly_smiling_face:

https://bounty0x.io/

Denne ble tilgjengelig for handel 26. desember, og den gikk veldig raskt fra 0,05 til 0,28. Nå er den rundt 0,16 og MCAP er i skrivende stund $19,4 M.

Ser den nevnes mer og mer på twitter og reddit, og ettersom jeg liker ideen har jeg kjøpt noen lodd her.


Hvor er det best å handle crypto, coins ect??

For handling av litt mindre ukjente coins må en evt. bruke kucoin eller hitbtc.

Noen som har innsikt i Burst her? Så litt om den på Facebook krypto gruppe og den nye forken virker veldig lovende om den virker som beskrevet!

1 Like

Hvordan gjør vi det ift. å melde inn gevinster til skatteetaten for 2017?

Det er jo ikke slik at noen av exchange’ene melder inn noe, så sånn sett er jo skatteetaten relativt blank på hvor mye gevinst en har, hva en har solgt/kjøpt. For min egen del har jeg vel og merke ikke solgt noen av coinene jeg har hatt gevinst i, så sånn sett er det vel ikke noe som skal meldes inn?

1 Like

Om du ikke har solgt har du vel heller ingen gevinst?
Den vanlige misforståelsen er å tro at man først tar gevinst når man selger til fiat, men dette gjelder også om du har hatt 10% oppgang i btc og kjøper eth istedet, da må du skatte på de 10%ene.

Det jeg gjorde var at jeg dagen før nyttårsaften solgte de kryptoene jeg hadde, overførte alt til kraken og gjorde en oppsummering (tok skjermbilde og hentet ut ledger) og kjøpte deretter en valuta som jeg ikke gjorde noe med før i går.

Det er bare et spørsmål om tid før kraken og co må rapportere inn til skatteetaten, og siden de kan gå mange år tilbake i tid for å kreve inn skatt så orker jeg ikke å ha det spøkelset hengendes over meg.

Det har blitt så mye penger ut av denne kryptotradingen at det begynner å bli ganske solide straffer om man blir tatt.

Da tror jeg at jeg har mitt på det rene

2 Likes

Korrekt, urealisert gevinst var kanskje ordene jeg skulle benyttet. For min del har jeg ikke realisert noe i 2017, mao ingenting som meldes inn.

Men, for å forberede meg på dette for 2018, så kan det kanskje være hensiktsmessig å gjøre følgende for hver handel man gjør:

  • Dokumenter kjøpet
  • Dokumenter salget
  • Før opp gevinsten på selvangivelsen

Det enkleste hadde selvfølgelig vært:

  • Beløp inn på f.eks Coinbase fra bankkonto
  • Beløp ut fra Coinbase til bankkonto

Edit:
Her er info fra Skatteetaten. Sikkert postet tidligere, men skader jo ikke å poste linken på nytt i disse tider: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/skattemessige-konsekvenser-ved-bruk-av-bitcoins-og-andre-virtuelle-valutaer-for-privatpersoner/

1 Like

Uavhengig av om man har realisert noe eller, må verdiene fortsatt meldes inn som formue under post 4.5.4 “Annen skattepliktig formue”. For min egen del har jeg da:

  • Sett på USD kurs 1/1 fra coinmarketcap (tidsrom 00.04-00.10 - varierer litt fra coin til coin)
  • Sett på hva USD/NOK er, benyttet meg da av historiske tall fra DNB. Siste tilgj. kurs er 2/1, så antar dette får være greit…

“Kryptorubel” på gang. Hvordan endre dette hvis alle hiver seg på bølgen med å utstede kryptovaluta?

Hele poenget med krypto er jo at det er desentralisert… :roll_eyes:

1 Like

Har noen her sett på Oyster Pearl (PRL)? Det er en ERC20 Token som bruker IOTA’s Tangle med et veldig interessant use case: Istedenfor å ha reklame på nettsider kan nettsider selge prosesseringskraft fra besøkende. Om dette går veien har det potensiale til å eliminere irriterende reklame på nettet. Transaksjonene går også gjennom the Tangle så det vil i tillegg bidra til raskere validering for IOTA.

PRL har for øyeblikket en mcap på 20 millioner USD (!) og det kan se ut til at interessen er stigende, så her tror jeg potensialet kan være kjempestort (sammen med risikoen).

Så på den noen dager før jul. Dette blir nok neste coin jeg kjøper, med mindre den har gått veldig mye innen jeg får ut fingeren… Allerede gått en del siden den gang, hehe.

Etter at jeg kjøpte på den etterlengtede dippen i etherum rett før jul har jeg nå 47,40% gevinst. Var godt over 50% før i dag. Glad jeg kjøpte ca 2/3 der. Bitcoin er bare opp 9%. I etherum så tenker jeg at $1000 virker som en magnet på kursen der nå kortsiktig.

5 Likes

Dritt - kan bare handles på Q-coin. Men kan noen forklare meg hva Oyster gjør?

Website visitors contribute a portion of their CPU and GPU power to enable users’ files to be stored on a decentralized and anonymous ledger. In return, such users indirectly pay the website owners for maintaining the storage of their data.

What?

Quick explanation:
-Oyster is unique because it enables a user-friendly way to implement both its revenue generation (only have to add a line of code), and file storage. While the floor value is pegged to the value of storage it provides. Oyster allows websites to have their own financial autonomy by not relying on monolithic advertising platforms like Google and Facebook. Any of these platforms can bully a website due to political motivations, whilst the advertisements themselves are rarely assertion-neutral. All completely decentralized.

Så det handler om desentralisert lagring. Som besøkende på en nettside vil du kunne få en melding om å godta Oyster, og dermed låne ut en liten porsjon av maskinen din for å lagre filer. Inntekter for nettsiden, og besøkende har plutselig et alternativ til reklame. Win/Win :slight_smile:

Jeg registrerte meg på Kucoin og kjøpte litt PRL i går. Ganske fornøyd med exchangen. Rask registrering, enkel side, bra utvalg og det ser også ut til at de er ganske raske med å legge til nye coins (blant de første som bekreftet at RaiBlocks kommer for eksempel).

1 Like

Hev meg på med en bitteliten andel her. Men potensialet på sikt kan gjøre den miniposten til en liten post :slight_smile: