Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Tja, hvorfor ikke? Det ville fungert bedre enn rabattkoder osv spÞr du meg, sÄ lenge det opereres med atomic swap (for dem som ikke kjenner begrepet er det kort fortalt en funksjon som gjÞr at man kan gÄ fra en type valuta til en annen uten Ä veksle selv, feks fra NOK direkte til BTC uten Ä gÄ gjennom exchange). Insentivet til Ä gjÞre dette vil feks kunne vÊre rabattordning om man gÄr via denne valutaen.

Uansett vil vi stÄ foran store omstillinger med nye mÄter Ä handle/produsere pÄ. SÄkalt kraftkrevende industri vil sakte men sikkert fÄ fÊrre arbeidsplasser, mer og mer vil gjÞres av maskiner. Det gjelder de fleste bransjer. Da holder ikke lenger argumentet om at subsidiene skaper arbeidsplasser.

Ellers er jeg enig i at det fÞles litt galt Ä subsidiere selskaper som tjener masse penger pÄ maskinvare - og det er nettopp det jeg mener bÞr tas bedre tak i enn Ä fjerne subsidier. Skattlegging av roboter og maskinvare burde vÊre en viktig sak Ä diskutere.

I tillegg er dette bare Ä flytte pÄ problemet, til Sverige eller hvor kryptoselskapene etableres.

1 Like

Haha hadde tilfeldigvis Bobs repair oppe pÄ telefonen gjennom dagen: det er jo ganske heftig turnover pÄ den! Halvparten av mcap tradet siste 24 timer
!

1 Like

FÄr hÄpe det ikke er en hemmelig millionÊr-stalker som fÞlger alt jeg skriver pÄ forumet! Da blir vedkommende raskt ikke-millionÊr hehe

1 Like

Jeg mÄ smile litt av folk som tror BTC skal til 0. Det er en del av dem nÄ av de jeg fÞlger pÄ youtube.

2 Likes

Enig!

Interessant lesning! Tim May som ble intervjuet dÞde forresten I gÄr (av naturlige Ärsaker).

Btc viser styrke

3 Likes

Dette er vel ikke noe man tror, men noe man vet. Spenningen ligger i hvor langtrukken denne prosessen blir. “Dead cat bounce” nĂ„ og da endrer ikke virkeligheten. Bitcoin er som en kreftsvult som dĂžr i det den ikke lenger fĂ„r blodtilfĂžrsel.

1 Like

Lol - jaja, de har det sikkert fint de som spÄdde BTC i 0 pÄ toppen i 2012, 2013, 2015 og 2017.
Men denne gangen mÄ man jo fÄ rett, ikke sant? :wink:

3 Likes

Morsom kurve hvis formÄlet er Ä rasjonalisere fallet som har vÊrt siden toppen. Virkeligheten er at akkurat like lite som tulipaner noen gang gjenvant fordums storhet sÄ kan bitcoin eller andre kryptovalutaer gjÞre det. Produktet er i seg selv en meningslÞshet som de fleste andre pyramider. Som vi vet lever vi i en tid da det er lett Ä nÄ ut til de store masser, og det har selvsagt fenomenet kunnet trekke fordeler av. Og nÄr noe stiger i verdi Är for Är sÄ begynner man etter hvert Ä tenke at det kan ligge et rasjonale bak som gÄr ut over det at det utgjÞr en kilde til rikdom for dem som startet pyramiden. Noe av argumentene for at bitcoin skulle vokse seg inn i himmelen var at mengden bitcoins var begrenset, men antallet potensielle kjÞpere var nÊrmest ubegrenset. Da unngikk man elegant Ä ta inn over seg det viktigste motargumentet som ganske enkelt er at det finnes ingen grense for hvor mange tilsvarende produkter det er som kan dukke opp, og at de som Þnsker Ä ta del i en slik pyramide heller tar del i en som sÄ vidt har begynt livslÞpet enn en som med stormskritt nÊrmer seg livets hÞst. Jeg skrev for Þvrig det samme da bitcoin stod i 20.000, og ved Ä lytte til meg kunne man saktens reddet unna noen kroner om man var heldig nok til Ä sitte med bitcoins dengang. Og fortsatt er det jo mange som har en del som kan reddes fra det videre fallet mot null.

Ønsker man i stedet for fantasikurven Ä se den virkelige kurven for bitcoin fra starten og frem til i dag sÄ kan man finne den her:

(som svar til at Nocturne smiler av folk som tror BTC er pÄ vei til 0).

Heldigvis er det ingen som vet noe om fremtiden! Men mange som tror.

Den eneste forskjellen jeg ser er at kurven ikke gÄr langt nok tilbake i tid? Kan du forklare hva du mener med den virkelige kurven, og ta et skjermbilde som viser den?

SÄ da skal BTC ligge brakk i 2 Är fÞr det blir bevegelse igjen altsÄ. Sikkert lurt Ä vente til 2020 for Ä se om de har lÞst noen flere problemer da.

Det kan du jo ikke vite. Og om det skulle skje vil det vÊre svÊrt lenge til. Det er et lass med personer som vil tjene mer, eller tjene tilbake. SÄ er det garantert mange nye som vil hive seg pÄ en eventuelt ny bÞlge nÄr den fÞrst starter. Dette gjÞr at Bitcoin vil leve lenge selv om det er helt «ubrukelig». Men hvem vet, kanskje lightning network, historien og posisjonen vil gjÞre Bitcoin til en utbredt valuta i bruk? I tilfelle er den kommet for Ä bli. En ting er sikkert. Jeg vet ikke. Og det tror jeg ikke du heller gjÞr.

1 Like

Poenget er at man mÄ forholde seg til den lineÊre kurven. Hvis ikke fÄr man inntrykk av at det er langt igjen til bunnen, noe det selvsagt ikke er nÄr storparten av verdien allerede er fordunstet.

https://www.bakkt.com/institutionalizing-crypto?utm_source=ICEHomepage&utm_medium=Banner

Veldig interresant podcast, om man er interessert i Bitcoin og Crypto med tanke pÄ institusjonalisering.

1 Like