Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta, wallet (Nybegynner)

Har den siste uken lest meg opp på ulike kryptovalutaer. Har sett på ulike platformer som coinbase, kraken, poloniex og til telefon Jaxx osv. Lurer på hva forskjellen mellom disse er? Ser det letteste er å kjøpe bitcoin via coinbase da verifiseringen ikke tar uendelig lang tid som på kraken. Kan jeg dermed kjøpe på coinbase for så å overføre til polyniex for så og exchange i en annen kryptovaluta som jeg da kan sende til Jaxx (på telefonen) for sikker lagring?
Er et hav av muligheter og føler jeg roter meg litt bort i rotet. Trenger også tips til en rimelig sikker wallett på pc/telefon. En som jeg ikke mister hvis jeg mister telefonen/ødelegger pc’n.
Siste spørsmål: Er alle exchanger også wallets? Hva er da poenget i å lagre coins separat fra feks polyniex?

Takker for svar! :slight_smile:

Nei, men de oppbevarer fiat og krypto for deg, men vi har flere eksempler på at disse børsene har blitt hacket. Så det er ganske risikabelt å oppbevare større beløp der over tid.

Takk for hjelpen. Noen tips til letteste måte å gjøre deposit? bitmynt.no/coinbase/localbitcoins? Noen som har erfaring med Sturle på bitmynt feks? :slight_smile:

Jeg har bare brukt kraken, synes det har fungert greit.

Tror en liste med begrepsforklaringer er en god start på hele kryptovaluta området. Kan sikkert google alt, men kjappere og enklere å lese dette i en liste.
Hva er Fiat, hva er krypto? Kraken? Wallet?? oos vosv. sikkert mange som klør seg i hodet, inkl. meg :slight_smile:

Fiat: etter det jeg forstår er dette vanlige penger som ikke har noen underliggende aktivum (NOK etc)
Krypto: forkortelse for kryptovalutaer BTC, LTC osv
Wallet: Digital lommebok der du lagrer fiat/krypto

2 Likes