Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kunstmarkedet - tips og råd

Oi wow takk for oppdagelsen!

1 Like

Hva tenker du om henne ?

Vanvittig flotte og detaljerte malerier :blush:

Ja fine de der! Kjenner ikke til henne fra før, men litt rask googling så ser jeg at hun ligger i et slags illustrasjon-møter maleri felt. Hun er ikke skolert i et kunstakademi med all den kunsthistoriske og teoretiske bevisstheten det innebærer, og er heller ingen sånn karriærekunstner med de beste galleriene etc Men kvaliteten på verkene er slik at hun like gjerne kunne vært det syns jeg.

1 Like

@Phsykes88 hvilken type kunst er det du kjøper? Jeg har lyst å kjøpe malerier i 30 000 kr - klassen fremover.

Hvor handler man malerier? Hva stiger i verdi over tid? Hvordan unngår man å bli lurt?

Er det forresten noen av dere som har ressurser til å finne ut hva store bilder fra kunstneren Britt Boutros-Ghali går for under hammeren?

Sær scene. Man må følge auksjonene til de proffe husene og kjøpe det man liker, eller for å investere. Jeg er i førstnevnte kategori.

Så, kjøpe for investering eller for å like det du har på veggen?

La oss si at jeg er på utkikk etter “kunst” til å ha på veggen - ikke som investering (primært i hvertfall).

Ønsker altså et fint bilde/plakat/print, men som du ikke finner tilsvarende av på IKEA.

Kanskje bruke 5-20 000 alt ettersom.

Hvor leter jeg? Finnes det noen nettsider som anbefales?

Blomqvist og Fineart :framed_picture:

2 Likes

@Fornybar

Først og fremst vil jeg ha på det rene at jeg på ingen måte er «kunst ekspert» - så ingen får inntrykk av det :stuck_out_tongue:

For min del var første møtet med kunst utelukkende økonomisk motivert, da en bekjent som hadde litt peiling hadde mulighet til å anskaffe noen pushwagnere til en svært god deal (verifisert ekte arbeider)

Og som jeg vanligvis gjør bruker jeg endel tid på research og det var slik interessen vektet seg over fra å bare dreie seg om penger - til å komme over masse ting som vekket interessen min på andre måter.

Måten jeg lykkes med å trade kunst er relativt enkel. Jeg har sånn ca 3-5 kunstnere jeg fokuserer på (blir som aksjer) noe som gjør det relativt enkelt å kjenne markedet du jobber i veldig godt. Jeg engasjerer meg kun i kunstnere som lager ting jeg liker.

Sånn kort oppsummert er mine erfaringer :

-Ingen av mine beste kjøp er gjort via galleri/auksjon - her er det mange store/proffe som gjør det vanskelig å finne knallkjøp.

-Vær skeptisk og nøye før alle større kjøp.
God dokumentasjon på hvor bildet kommer fra er et must, eller at man via nettverket får verifisert selger.
Kunstmarkedet florerer av forfalskninger (spesielt dyrere verk som f.eks Pushwagner)
Jeg hadde en prat med Pushwagner.no for en liten stund tilbake som anslo grovt at det omsettes falske pushwagnere for over 10mill i året. Selv flere store auksjonshus har flyttet trykk som har vist seg å være kopier.

-oppfør deg pent, vær høflig og interessert når du snakker med kjøpere/selgere. Det å ha et godt nettverk i denne bransjen er alfa omega. Jeg kan ikke telle antall ganger jeg har gjort fantastiske handler / bytter eller blitt tipset om ting jeg er på jakt etter vis bekjentskaper. Opplever også fra tid til annen å få kjøpe ting til under markedspris av noen du selv tidligere har hjulpet fordi de ønsker å gjengjelde.

-prøv å ha det som en regel å alltid kjøpe ting du liker. Tre ting hvert fall jeg føler jeg oppnår med dette

  1. Jeg har alltid fine ting hengende på veggen.
  2. hvis jeg har anskaffet noe som synker i verdi er det alltids et valg å beholde det om jeg ikke skulle ønske å ta det urealiserte tapet.
  3. det er mye morsommere å gjøre research / prate med folk så lenge man faktisk liker objektene :slight_smile:

Kunne snakket om dette i flere dager, men du er hjertelig velkommen til å sende meg pm anytime om det skulle være noe jeg kan bidra med.

Edit:
For kjøp/salg er det Finn.no, eBay, kunstgrupper på Facebook, utenlandske forumer og galleriet/kunstneren selv som er mine markedsplasser.

2 Likes

Google is your friend.
Et godt sted å starte er kunstveggen.no
Sannsynligvis det beste forumet for informasjon for min del. Og stort sett hyggelige og hjelpsomme folk :ok_hand:

1 Like

Thanks. Jeg har los på noen malerier hvor selger er åpen for å diskutere pris. (De har bodd noen år i Egypt og er antakelig vant med det) Er det noen kutymer å følge? Hva kan være relevant avslag? 20/30%? Er det for mye?

Kjøp fra de såkalte “kunstnerdrevne stedene”. Mange fremstår ikke som veldig salgsorientert, men har gode avtaler med kunstnerne sine.
Evt initiativer som dette:

edit: Fineart og sånne store aktører selger mye fint, men det er også en fare for at man får det “alle andre” har. Dessuten markedsfører de plakater som originalgrafikk, noe det har vært endel saker rundt

Har nevnt han tidligere i denne tråden, men kjøpte mitt andre trykk av Kim SinnSykShit Larsen forrige måned. Fikk den hjem forrige helg.

Synes Oslo Nowhere (https://www.oslonowhere.com/) har mye kult.
Artisten jeg nevnte har også en del originaler solgt via Oslo Nowhere. Prisklasse 20.000 og oppover.

1 Like

Er spent på om jeg noen gang får solgt det ene maleriet jeg har med fortjeneste. Nå har kunstneren (Per Adde) nylig avgått med døden, men vanskelig å finne ut om dette har påvirket verdien noe.

1 Like

Per Adde var tidlig ute med abstraksjon i Norge. Blir sikkert mye verdt om noen år når noen bestemmer seg for å gjøre et poeng ut av det.

1 Like

Flott bilde. Synd det er utsolgt.

Dette er temmelig uforståelig for meg, men relevant for tråden:

https://www.thehashmasks.com/

Dette er en kryptoplattform der ‘digital kunst’ ble solgt de siste dagene. Spisen startet på 0,1 ETH (ca 150$), og de siste ble solgt for 3 ETH (ca 4500$). Noen av disse, som det totalt er noe over 16000 av, har gått for 100 ETH (ca 150.000$!, denne hadde navnet Bitcoin i seg).

Her er annenhåndsmarkedet opensea.io

Jeg tror faktisk dette er en trend som kan bli stor.

Hvert bilde har en egen kryptografisk adresse.

Dette konseptet kalles NFT i kryptoverden og er tydeligvis ganske hot om dagen.

For den kunstinteresserte som ønsker å være oppdatert på det nyeste nye, kan dette være verdt å sette seg inn i tror jeg. Personlig mener jeg det er litt tullete men dere vet… kunstnere.

Mye av dette diskuteres på ClubHouse, som så mye annet.

1 Like

Interessant at kapital gjør en analyse av dette markedet. Jeg driver for tiden med litt graving og har akkurat lest meg opp på det jeg kunne finne av Liv Ertzeid. Noen tråder trekkes i artikkelen over men det er flere andre.

1 Like

Ekte kunst destruert og gjort om til NFT (non fungible token).

Tenk deg at ‘Skrik’ ble brent of gjort om til et begrensen opplag digital verajon. :grimacing: ikke sannsynlig at skjer, men det er en hel del andre mindre viktige verker som nok kan få den skjebnen.

2 Likes
1 Like