Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Lab-grown meat

Hei!

I disse tider hvor klima og dyrevelferd er veldig aktuelt så hører man mer og mer om kunstig kjøtt som er grodd frem i laboratorier.
Jeg er meget spent på hvordan dette vil utvikle seg i fremtiden og jeg har stor tro på at dette vil bli noe “alle” spiser om noen år.

Selv elsker jeg kjøtt, men hvis jeg hadde hatt et alternativ som smakte helt likt, men dyr (dette er viktig for meg, burde være det for deg også!) slapp å lide òg det var gunstig for klima så ville jeg gått for det alternativer hver gang.

Vil påstå at det vil være uhorvelig mye penger å hente til de som er tidlig ute med dette, både for de som utvikler det og investorer.

Da kommer spørsmålet; er det mulig å få kjøpt aksjer i noen som jobber med å få dette til?
Har googlet litt men fant lite annet enn universiteter og firmaer som driver med “fake meat”, Beyond Meat osv.

Kjetil

5 Likes

Beyond Meat, Impossible Foods, Zhenmeat, og sikkert en haug med andre selskaper. Nestle til og med har vel begynt med dette.

Det er jo firmaene du evnt er interessert i.

4 Likes

Ser for meg det blir ekstremt vanskelig å skalere opp “lab kjøtt”, så ville heller satset på Beyond / impossible som bruker vegetabilske substitutter ( de sliter vel allerede med å skalere opp produksjonen )

I Norden er jeg usikker på om vi har noen rene veganske aksjeselskap, men må sikkert se til Sverige.
Evt så har du Orkla ( eier Anamma og Naturli mener jeg)

1 Like

Nei takk. Biffen min skal si mø

5 Likes

Gitt nok tid blir det nok stort!

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til både smaken og helseaspektet ved fake meat eller kjøtt bygget opp fra grunnen, men om det får nøyaktig samme molekylsammensetning som kjøtt er det gode grunner til å spise det istedenfor det som sier “mø”…!

3 Likes

Jeg har kjempetro på det – jeg vil faktisk gå så langt som å si at jeg tror våre barnebarn, eller kanskje deres barn, vil se tilbake på begynnelsen av 2000-tallet og riste på hodet. Å spise dyr kan vise seg å være utenkelig – kanskje man kan se for seg en verden hvor majoriteten er vegetarianere kontra slik tingenes tilstand er nå? Hvis man klarer å fremstille kjøtt som ser ut som kjøtt, smaker som kjøtt, men ikke kommer fra et dyr, why not? Dyrene får det bedre, klimaet får det bedre, og vi får det forhåpentligvis bedre.

9 Likes

Er en god artikkel på det her:

4 Likes

Så lenge ingen smaker forskjell kommer selv de som bare spiser kjøt som sier mø til å spise kjøtt som er dyrket fram i lab. Men på veien dit blir det mange emisjoner, en hel del falske burgere av ymse slag og en bitter kamp mellom kjøttbransjen og labkjøttbransjen. Får håpe kjøttbransjen har vett nok til å investere for å beholde og ikke for å legge labkjøttet på is…

4 Likes

Dyrket kjøtt er spennende.

Soya pucker alla fake meat styrer jeg LAAANGT unna.

4 Likes

Jeg er stor tilhenger av fake kjøtt som f.eks beyond/impossible og jeg tror at markedet vil vokse fremover. Lab mat har vel noen utfordringer med slik regelverket er i dag tror jeg. Det er vel også grunnen til at man ikke får kjøpt impossible i Norge/EU.

Når det er sagt er jeg litt usikker på om det er en selvfølge at man spiser lab-kjøtt selvom det smaker helt likt. Et eksempel på dette er lab-made diamanter. De er billigere, bedre for miljøet og mindre blod. Allikevel velger de aller fleste å gå for den “ekte” diamanten.

3 Likes

Å sammenlikne diamanter, nesten utelukkende et overfladisk luksusobjekt, med kjøtt, har noen mangler. Diamanter er for rike snobber som vil flotte seg, eller et “once in a lifetime” kjøp for menigmann, i forbindelse med bryllup e.l.
Da er halve poenget at det er “ekte”.
Ekte gull, ekte ulveskinn, ekte russisk kaviar og en ekte Picasso. Halve verdien tillegges pga det autentiske bak “varen/produktet”. Det er luksusprodukter, en nisje. Hvor kvalitet og opphav vil spille en enorm rolle.

Derfor passer slike “fake” substitutter perfekt som relativt billige forbruksvarer, som enormt mange mennesker benytter seg av ukentlig. Gitt at de kan konkurrere på smak generelt, og pris spesielt.

Fortell dagens generasjon unge at de kan kjøpe proteinrikt labkjøtt billigere enn ekte kjøtt, og du har en pengemaskin. Billig, proteinrik mat, med god smak, vil gjøre det sterkt i fremtiden. Tror jeg.

4 Likes

Er enig med logikken i innlegget ditt - men tror dere begge har litt rett. Det vil nok fremdeles være mennesker (kanskje vår generasjon blir den siste?) hvor det fremdeles er litt skepsis til denne type ting. Du ser jo det med macho-mann syndromet hvor enkelte mener dyret må ha pustet og sagt “mø” hvis man skal kalle det kjøtt.

Men dagens ungdom er mer bevisste på klima, miljø og dyrevelferd i en helt annen grad enn det vi var. Så lenge de er positive til dette så vil utviklingen gå den veien som du sier :slight_smile:

4 Likes

Jeg har en liten post i Beyond. Har stor tro på at vi står på terskelen av et paradigmeskifte innen matvaner. Mtp hvor man kan investere, så er det noen selskaper som ikke er børsnotert enda (Memphis Meat og andre), men det er et selskap som har eierandeler i slike startups. Det heter vel Tysen Foods, om jeg ikke tar feil? :thinking:
Blir spennende å se om Beyond Meat får avtale med McD, lurer på om de er de eneste som, Per dags dato, kan håndtere en så stor leveranse.

3 Likes

Misforstå meg rett, det vil nok alltid være en stor plass for ekte kjøtt, enig i det:)

2 Likes

Takk for tips! Jeg skal faktisk putte noen penger i Tyson Foods. Ser at de har fundamentet til å bli størst innenfor alle områder. Definitivt noe man kan gjøre penger på

3 Likes

Takker for mange gode svar!

Ifølge artikkelen jeg linker til nederst her så er det Bell Food Group AG og Merck KGaA som er de største investorene i Mosa Meat. Prøvde også å kontakte Mosa på siden dems for å få kjøpt litt selv, fikk dette til svar: We have recently raised our Series A funding, and don’t have space for further investments at the moment. We may have opportunities in future and, if we do, we’ll make sure to contact you. :pensive:

Så da får man enten vente eller kjøpe seg inn i de selskapene jeg nevnte over her, sammen med Tysen Foods også kanskje :slightly_smiling_face:

2 Likes

Klart forskjeller men jeg tror det vil være mange som av prinsipp velger ekte kjøtt av statusårsaker for å vise at de er tøffe, opptatt av ekte vare osv. Man kan argumentere for at andre vil velge labkjøtt på grunn av status eller sosialt press også.

Uansett er det bra med konkurranse! Jeg kan se for meg at vi spiser labkjøtt til hverdags men feks økologisk ribbe på julaften, hjortestek på søndag osv. Slik at masseprodusert kjøtt slik vi ser det i dag utfases på sikt. Jeg håper det - for det er faktisk litt ekkelt å tenke på hvordan vi - stort sett - behandler dyrene vi spiser.

4 Likes

Problemet med “fake” kjøtt er at kjøtt faktisk er stappa full av næringsstoffer på en måte som gjør at kroppen tar de opp. I det man erstatter dette med et substitutt, så sliter man med å få i seg det samme. Det nytter ikke være veganer ute å være supernazi med hva man spiser, eller så får man fort en eller annen mangelsykdom. Sist jeg så noe tall på det, så var det bedre å være vegetarianer enn veganer, ettersom du da spiser noen animalske produkter med tilhørende næringsstoffer. Enda bedre var det hvis man jukset av og til. :stuck_out_tongue:

Nei, kosthold er jævelig vanskelig. Det finnes ingen lettvinte løsninger.

2 Likes

Jeg kjøpte meg inn i Tyson Foods i fjor da jeg så at de hadde en stor eierpost i Beyond Meat. Dessverre (basert på hvordan kursen gikk ved IPO) solgte de seg ut. Men det gjorde de fordi de skulle satse på egne veganske produkter, så jeg har fortsatt troa.

De har som du sier det fundamentale til å bli størst. Og det at de hadde eierpost i Beyond Meat og senere kom med sine egne produkter beviser at de tar innover seg trenden, og ikke bare hauser kjøtt selvom de er en kjøttprodusent også.

1 Like

Dette kan diskuteres. Jeg har spist mange vegetarprodukter som har langt høyere fiber / proteininnhold enn kjøtt. De har også langt lavere fettprosent. Det er jo også stor forskjell på kjøtt, First Price kjøttdeig som er full av salt og fett er ikke det samme som kalkunfileet liksom :bowing_man:

Problemet for vegetarianere er normalt karbohydrater, som det er for mye av i normal vegetarkost (se bare på antall diabetikere i India f.eks) - men igjen gjør disse produktene det enklere å redusere forbruket av karbs også.

Apropos kjøtt - når en av de største aktørene innen dagligvare satser stort på dette blir det nok et enda større utvalg i butikkene fremover :wink:

2 Likes