Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

LEI nr for aksjehandel

Hei, Sbanken har nå åpnet for aksje og fondshandel. Men for å få handle aksjer må man ha LEI nr.

Ser ut som det koster ca 2000kr å opprette, og at det må fornyes for rundt 1300kr (usikker på varighet). Hos anbefalt aktør.

Noen som har erfaring med dette ?

Hei,

Jeg ordnet gjennom norsklei.no

Gikk smertefritt og kjapt!

1 Like

LEi må du bare ha når du handler som selskap.

Ja, skrev ikke det, men regnet med at de som trykket på linken skjønte hva jeg snakket om. Også ettersom sbanken åpnet for aksjehandel for bedriftskunder i dag, antok jeg at tema fort kunne være relevant for flere.

Ja, må fornyes hvert år.

Eg bruker Artic, fungerer helt utmerket. Omtrent samme prisene.

1 Like

Bruker Arctic her også. Enkelt og greit. Får påminnelse på mail om fornying osv.

Lei nr må vel være noe av det mest talentløse som er oppfunnet. Er et tilfeldig nummer man kan kjøpe hos en rekke aktører bedre enn et fast org.nummer?

Totalt meningsløst…

3 Likes

Jeg har inntil nå brukt NordLEI som tilbyder av LEI til mitt firma. (Tullete ordning, men det får bli en annen diskusjon).

Før årets fornyelse vil jeg sjekke alternative tilbydere.
Ser ut som LEIRegister iallefall er en del billigere. https://www.leikode.no/
Noen som har erfaring med disse eller har andre å anbefale?

1 Like

Do2DO

takk for linken, 5 års lei så sparer en mye penger og arbeid.

Aldri hørt om.

Bruker artic selv koster 990kr. Merker at noen hundrelapper spart ikke betyr så mye.

stusser på det er så mye billigere, er det noe tull tror du Evil ? Eg å bruker artic nå

Artic er litt dyre. Og det finnes noen som er billigere, den greia der over aner jeg ikke hva er.

ok, da tror eg ikke eg bruker mer tid på den.

Spørsmål. Trenger man LEI om man har markedsbaserte aksjer men ikke handler?

For å presisere,

har markedsbaserte aksjer i et selskap, men handler ikke.

Nei du trenger ikke det.

LEI er en idiotisk oppfinnelse.
Man har et registrert org-nummer som er det samme hele tiden. Det kan man ikke bruke.

Man skal heller bruke et tilfeldig LEI nummer som man kan kjøpe på en hel haug useriøse internetsider og må til og med fornye det. Helt meningsløst…

2 Likes

Kan du presisere?

Du må kanskje ha et LEI nummer for å komme igang å få opprettet konto hos en megler. Men dersom du bare skal sitte i ro og ikke gjøre noen handler så trenger du selvsagt ikke å fornye det hvert år.