Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Lytix Biopharma

Mye tyder på at Lytix Biopharma kommer til kjøre en IPO i år. Selskapet har sin opprinnelse fra Universitetet i Tromsø, men har den senere tid holdt til på forskningsparken i Oslo og i Oslo Cancer Cluster sin incubator. De utvikler onkolytiske peptider som “ødelegger” kreftceller ved å få dem til å sprekke.

De har mange år med pre-klinisk arbeid bak seg og har i dag en kandidat (LTX-315) i fase I og II forsøk innen forskjellige indikasjoner med forskjellige kombinasjoner. Andre genrasjons peptid (LTX-401) er per nå i pre-kliniske forsøk.


I tillegg så har de utlisensiert LTX-109 som et antibakterialet middel,

Selv om dette er et norskt selskap så jobber de per nå mot en IPO på Nasdaq First North i Sverige.

Selskapet presenterte data på AACR og skal legge frem resultater fra sine kliniske forsøk på ASCO via en poster med tittelen: “A phase I/II study of the oncolytic peptide LTX-315 combined with checkpoint inhibition generates de novo T-cell responses and clinical benefit in patients with advanced solid tumors.”

Mer informasjon kan finnes i siste presentasjon:
http://www.lytixbiopharma.com/uploads/investor_presentation/Lytix%20Biopharma%20-%20Company%20presentation_February%202018.pdf

Og 4Q rapport:
http://www.lytixbiopharma.com/uploads/financial_reports/LYTIX%20-%20Quarterly%20report%20-%202017%20Q4%20-%202018-02-22.pdf

Selv syns jeg selskapet virker spennende og jeg tipper at de vil bruke evt- positiv ASCO data for å selge IPO’en. Avhengig av resultatene der så kunne jeg selv tenke meg å ta en posisjon i dette selskapet.

6 Likes

Takk for post, ser interessant ut!

Og; veldig bra at de går for First North. Litt mer tro på rettferdig valuering der.

Dumt spm kanskje, men får man kjøpt aksjer til aksjesparekonto i sånne selskaper, når de er norske, men ikke på norsk børs?

Jeg tror man skal kunne kjøpe europeiske askjer på ASK om jeg ikke tar helt feil.
Tror de egentlig kun ville ha norske askjer og fond, men EU mente dette var diskriminerende, og ikke i tråd med avtaler Norge har med EU, så de måtte inkludere europeiske askjer og fond.

1 Like

Takk for det, greit å vite.
Bra hvis det går an hvis man skal investere litt der :slight_smile:

Så Lytix Biopharma stiller også på ASCO18 og abstract er ute:
Background: LTX-315 disintegrates cytoplasmic organelles and induces immunogenic cell death and systemic immune responses preclinically. Systemic efficacy can be enhanced in vivo by combination with immune checkpoint inhibitors (ICI). Clinical safety has been demonstrated as a single agent administered intratumorally in a phase I study Methods: Patients with heavily pretreated advanced solid tumors were treated twice weekly with intratumoral LTX-315 over 3 weeks; as monotherapy, or in combination with ipilimumab or pembrolizumab. Primary endpoint was safety of LTX-315 combined with ICI. Anti-tumor activity was assessed by using immune-related response criteria (irRC). Immunohistochemistry and gene expression analysis were performed on tumor biopsies pre and post treatment. T-cell receptor (TCR) repertoire in peripheral blood and biopsies was assessed by TCRb-gene sequencing. Results: Fifty-nine patients were treated. Eleven experienced LTX-315-related grade 3/4 adverse events, mainly allergic/anaphylaxis, all resolving without sequelae. Out of 36 patients treated with LTX-315 monotherapy, best overall response of SD at 2 months was seen in 28%. Out of 17 TNBC patients treated with LTX-315 plus pembrolizumab, 12 were evaluable, of which 17% had PR, and 25% SD. Six melanoma patients received LTX-315 plus ipilimumab, of those SD was observed in 33%. LTX-315 monotherapy resulted in increased number of CD8+ T-cells in treated lesions in 89% of evaluable biopsied patients. TCR sequencing revealed clonal expansion of T-cells in blood after LTX-315 monotherapy, and 50% of these clones were detected in post-treatment biopsied tumors. Conclusions: Intratumoral LTX-315 is generally safe and tolerable when combined with ICI. The combination has anti-tumor activity. LTX-315 monotherapy enhances TIL population and induces polyclonal T-cell responses, demonstrating the potential of LTX-315 as a T-cell primer combined with other immunotherapies. Clinical trial information: NCT01986426

Vil trekke frem både positive og negative ting her:
Positivt: 17% med PR i TNBC kan være lovende da keytruda som monoterapi tidligere kun har gitt 4% responsrate her. Immundata generelt er lovende, men betyr ingenting om man ikke kan oversette det til en klinisk fordel.

Negativ: Ingen CR eller PR som monoterapi er ikke så lovende. Ingen CR eller PR i melanoma med kombinert CTLA-4. Mye SD lite CR og PR. Tror de hadde håpet på bedre resultater her.

Har ikke hatt tid til å gå gjennom alt nøye så kan være det er mer positivt og negativt å finne her.

Mer informasjon om det kliniske forsøket:

Lengen siden det har skjedd noe her, men ny partner.

Kanskje det blir lettere å komme seg på børs nå?

1 Like

Avtale:

Alltid interessant med avtaler til norske biotek. Står ikke noe om hva up-front er, men med en total avtaleverdi på 113,5m$, kliniske, regulatoriske og salgsmilepæler inkludert vil et educated guess ligge på rundt 1% av total avtaleverdi med et assett i fase 1/2., siden jeg gjetter på at det er omtrent der de begynner, og det er normen. Fase 3 og pivotale assett vil up-front normalt ligge på 10% av total avtaleverdi (selv om det i spesielt hotte områder, som feks mRNA er blitt betalt rundt 10% i up front på pre-kliniske assett).

Men det var ikke det som fanget min oppmerksomhet da jeg tok en liten titt på Verrica.
Det jeg syntes er faglig interessant er at Verrica har nylig fått en CRL, complete response letter, og årsaken til en CRL er mangler i file, dvs ting som dukker opp når regulatoriske myndigheter kikker gjennom dokumentasjonspakka (NDAen, the New Drug Application).

Med det viktige poenget, at som oftest skyldes en CRL ikke safety eller efficacy issues, men CMC, chemistry, manufacturing and control, dvs dokumentasjon og utførelse rundt produksjon og dokumentsjon av produkt. Fra 14. juli 2020.

https://verrica.com/press_release/verrica-pharmaceuticals-receives-complete-response-letter-from-the-fda-for-its-new-drug-application-for-vp-102-for-the-treatment-of-molluscum-contagiosum/

" Complete Response Letter Requests Additional Chemistry, Manufacturing, and Controls (CMC) and Human Factors Information –

– No Clinical Safety or Efficacy Issues Identified –"

Betyr trolig ganske lite for Lytix, da en CRL først og fremt påvirker tidslinjer og kost til Verrica, og jeg tenker at det ikke forringer noe ved denne avtalen, mer en observasjon om et tema man også skal ha fokus på når man vurderer produktkandidater, og jeg laget innlegget her, siden CRL her angikk Verrica.

Tenkte egentlig å skrive litt om CRL da @Gunnersaurus for 6 dager spurt litt om et selskap som var i gang med doseeskalering innen gallegangskreft, et område PCI Biotech holder på med.

Men passet fint å ta opp temaet her i forbindelse med Lytix sin nye samarbeidspartner.

Og som sagt, tror dette betyr lite for Lytix. Og kan like gjerne være positivt for Lytix, uten at jeg har noe som helst kunnskap eller grunn til å si noe om det , kan det jo CRLen ha vært en katalystaor for Lytix-samarbeidet. Noen som kan si noe om det? Eller kan det utelukkes?

2 Likes

Noen som kjenner til Pharmasum therapeutics som ble spunnet ut av Lytix for noen år siden? ser soug sitter i styret.

"
Norsk kræftfirma med danske forbindelser lander aftale til 720 mio. kr.

Biotekselskabet Lytix Biopharma, der udvikler et kræftmiddel i samarbejde med Center for Cancer Immunterapi på Herlev Hospital, har indgået en partnerskabsaftale på op til 720 mio. kr. med et amerikansk firma."

Ikke verst.

1 Like
3 Likes

hvor finner man lytix aksjene for kjøp/invest ?

De er ikke børsnotert. Vet ikke om de er på OTC en gang

Til info så kommer Lytix i neste podcast så kan vi alle lære litt mer om selskapet.

13 Likes

Er Radforsk investert/involvert med selskapet?

Så spennende! Jeg kunne gjerne tenkt meg å høre mer om hvordan de fikk til dette:

2 Likes

PT, nei

1 Like

Sjekk hva de får til i Tromsø - Lytix Biopharma

http://www.lytixbiopharma.com/news/441/130/Lytix-Biopharma-enters-into-an-exclusive-license-agreement-with-the-Arctic-University-of-Norway-for-a-class-of-new-drug-candidates-and-forms-a-strategic-partnership-with-the-US-based-Aurelius-Biotherapeutics.html

Takk til @hybrid

2 Likes

Nytt selskap mot børs: Lytix Biopharma vil hente tresifret millionbeløp | DN"

2 Likes